Suami kaki maksiat

bersama Datuk Dr Mashitah Ibrahim

Soalan:

SAYA isteri bahagia dan ada dua cahaya mata. Suami saya penyayang dan pemurah. Namun yang menjadi kerisauan saya ialah sikap suami bergelumang dengan maksiat kerana dia liat mengerjakan solat dan puasa walaupun puas dinasihati.
Suami saya anggota polis berpangkat pegawai dan oleh itu dia kerap menerima wang haram (rasuah) yang disogokkan kepadanya. Apabila bersosial, dia kerap minum minuman keras bersama rakan pegawai lain. Apabila ditegur, jawapannya ialah saya tidak perlu membebel. Apa yang saya perlu lakukan ialah menjaga rumah dan anak.

Sebenarnya, sebelum berkahwin lagi saya tahu dia minum arak, tetapi saya berharap dia akan berubah apabila ada anak.

Saya sering menasihatinya dengan lembut supaya dia tidak terasa, selain berdoa semoga dia insaf. Namun, semuanya masih tidak berjaya. Sehingga kini, tugas mendidik anak dalam bab agama saya pikul sendirian.

Sepanjang perkahwinan kami, belum pernah dia menjadi imam kepada saya dan anak. Salahkah saya jika berdoa tidak mengandung selagi suami masih meneguk air syaitan itu?

Sememangnya suami inginkan seorang lagi anak, tetapi saya tidak mahu anak yang bakal lahir diberi makan duit haram seperti kami. Apa harus saya lakukan lagi?

ISTERI RUNSING
Kajang, Selangor

Jawapan:

Seharusnya kita menghayati erti bahagia yang sebenarnya. Apakah bahagia diukur sekadar mempunyai keluarga, anak dan suami serta kemampuan kewangan saja atau bahagia sebenarnya ialah bila seorang manusia mentaati Tuhannya?

Puan tahu lebih awal lagi perangai suami sebelum kahwin dan bersedia secara mental dan fizikal untuk menghadapi perkara ini. Niat baik puan untuk mengubah suami setelah kahwin sangat murni, namun ia tidak semudah dijangka.

Besar kemungkinan puan terpaksa menjadi seperti Asiah kepada Firaun. Pun begitu, dia sangat sabar menghadapi kerenah suaminya. Tugas isteri bukan sekadar membela anak, tetapi isteri yang baik juga mempunyai ciri yang Nabi katakan ‘membimbing suami ke jalan akhirat’.

Banyak juga kerja harus puan lakukan jika suami mempunyai karektor tidak solat, tidak puasa, makan wang haram dan minum arak.

Semua ini adalah dosa besar dan ingkar pada rukun Islam. Namun, ia tidak mustahil jika puan rajin menasihati dan berdoa untuknyaberubah ke arah kebaikan.

Saya rasa dalam berdoa, biar kita meminta yang patut kerana Allah menjanjikan doa kita akan dimakbul. Mungkin sebagai pengajaran, puan boleh memberi syarat pada suami supaya berubah sebelum puan menunaikan hajatnya untuk mengandung lagi.

Apa pun, Allah tidak akan mengubah nasib manusia melainkan manusia sendiri berusaha melakukannya. Bawa suami berjinak-jinak dengan masjid dan kawan yang boleh mengubahnya, semoga hatinya terbuka.

Tinggalkan Jawapan

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 258 other followers

