Mengenal Allah yang Maha Pemurah dapat menghilangkan kesedihan

 

Apabila kecintaanmu benar

Maka semuanya akan terasa mudah

Dan semua yang ada di atas tanah

Akan pulang menjadi tanah lagi

 

Allah SWT adalah Tuhan yang [aling pemurah dari yang pemurah dan yang paling dermawan di antara penderma. Dia menganugerahkan kepada hamba-hambaNya sebelum mereka memohon dan di atas apa yang mereka harapkan. Allah SWT menghargai suatu amal walaupun sedikit dan terus-menerus. Dia mengampuni banyak kesalahan dan menghapuskannya. Semua yang ada di langit dan di bumi selalu meminta kepadaNya. Setiap waktu dia dalam kesibukan. Dia tidak merasa kepenatan sedikitpun untuk beralih dari satu pendengaran ke pendengaran yang lain. Dia tidak pernah erbuat dalah dengan banyaknya permasalahan, tidak pernah merasa jemu dengan tekanan permohonan orang-orang yang memohon, bahkan Dia mencintai orang-orang yang memohon dalam doanya. Dia senang diminta dan Dia akan marah bila tidak diminta.

Dia malu kepada hambaNya, tetapi sebaliknya hambaNya itu tidak malu kepadaNya. Dia menutupi hambaNya walaupun ia tidak menutupi dirinya. Dia mengasihi hambaNya yang tidak mengasihi dirinya. Tidak ada yang dapat menghilangkan keburukan kecuali Dia. Sesungguhnya, tidak ada yang dapat mengabulkan doa, menghentikan perselisihan kekhilafan, mengampuni kesalahan, menutupi ‘aib, menyelamatkan dari bencana, menolong dari musibah dan memberikan anugerah melainkan hanya Allah semata-mata.

Allah SWT yang lebih luas pemberianNya, lebih banyak kasih-sayangNya, lebih dermawan pemberianNya, lebih kuat perlindunganNya, dan lebih mencukupi hamba yang bertawakkal kepadaNya. Kasih sayangNya kepada hambaNya lebih besar daripada kasih sayang seorang ibu kepada anaknya. Dia lebih sennag dengan taubat hambaNya daripada sseorang yang kehilangan unta kenderaan yang membawa makanan dan minumannya di tengah padang sahara yang membinasakan, kemudian manakala ia putus asa untuk dapat bertahan hidup, tiba-tiba menemukan kembali kenderaannya itu.

Dr. ‘Aidh Bin ‘Abdullah Al-Qarni

 

About these ads

4 Respons

  1. salam sayang sue lama tidak mendengar khabarmu dik..harap sihat dan di berkati Allah s.w.t……….

  2. salam sayang kak iman….

    sue sedih nie…. banyak mslh sgt yg dtg… x suai plak nak dcita dkt sini.. :(

    xpe lah, janji sue masih boleh terus berfikiran positif… 2 lah yang terbaik..

    dah lama x jenguk2 blogs akak… ntah la x tau nak buat apa ni… kena settelkan suma mslh satu persatu dulu baru ada ketenangan.. sue yakin Allah sentiasa bersama ngn sue. walau banyak mslh… serah pada yang Esa.. tiada daya dan upaya melainkan kekuatan Allah.. moga semua kekusutan berakhir dalam jangka terdekat….

    sue rindu nak jenguk2 blogs tapi masa plak x ada utk bebas berblogs….

  3. Assalamualaikum,
    Saya rasa sedih di atas pemergian suami tersayang saya pada 14 September, 2012. Saya redha di atas kepulangan suami kepada Allah S.W.T. Pada hari pertama pemergiannya saya tidak mengeluarkan air mata walaupun setitik sebab saya redha di atas pemergiannya. Walaubagaimanapun sebagai seorang manusia biasa yang lemah dan kerdil ini saya semangkin merasa kehilangan dan rasa sedih terutama apabila duduk bersendirian.

  4. Salam…
    wahai puan (Marsitah) jgnlah bersedih ataupun merasa kehilangan dokan yang terbaik untuk suami puan. arwah pergi dahulu sebab Allah lebih menyayanginya. di sini saya sertakan link yang mgkn dapat mengurangkan kesedihan puan

    http://segalaceritera.com/atik/2011/07/17/petua-menghilangkan-duka-dan-sedih/

    moga puan dapat rahmat dan dihilangkan rasa sedih di hati puan…

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 268 other followers

%d bloggers like this: