Buntu tidak tunai solat

bersama Datuk Dr Mashitah Ibrahim 

Soalan:

SAYA dan suami bekerja di tempat sama. Suami saya bekerja di luar (menghantar barang) manakala saya di dalam pejabat. Masalah saya ialah, saya tidak dapat menunaikan solat Zuhur kerana majikan saya beragama Buddha dan satu bilik kecil kosong di pejabat dikhaskan untuk meletakkan tokong kecil mereka. Manakala bilik sebelahnya pula dibiarkan kosong .

Soalnya, bolehkah saya bersembahyang di bilik kosong berkenaan (kerana ia terletak betul-betul di sebelah bilik sembahyang mereka).

Saya tiada kereta untuk sembahyang di luar (masjid atau surau). Biasanya saya hanya mengerjakan Asar apabila balik ke rumah (jam 6 petang). Saya risau memikirkan perkara ini.

BUNTU Kelana Jaya, Selangor

Jawapan:

Solat adalah perkara wajib yang tidak boleh ditinggalkan.

Ia boleh dilaksanakan di ruang yang ada dengan mengadap kiblat. Manfaatkan ruang kosong bersebelahan yang ada untuk solat. Tidak salah bersolat di situ, walaupun ia bersebelahan bilik yang ada tokong, kerana ia bukan menyembah tokong di sebelah bilik.

Mungkin Asar dapat dilaksanakan di rumah kerana waktunya masih ada, tapi Zuhur mesti dilaksanakan di tempat kerja .

Tinggalkan Jawapan

