Solat tapi mengumpat

bersama Datuk Dr Mashitah Ibrahim 

ADAKAH benar ada orang berkata, amal baik orang yang tidak menunaikan sembahyang seperti sentiasa menghormati dan membantu orang lain tidak diterima Allah?Bagaimana pula halnya dengan orang menunaikan sembahyang tetapi pada masa sama tetap melakukan maksiat seperti mengumpat, memfitnah dan tidak menghormati orang tua? Minta Datuk berikan penjelasan mengenai perkara ini.
 

Keliru,
Kajang

Islam adalah agama yang sempurna. Di dalamnya terkandung suruhan dan juga larangan. Suruhan tuhan wajib dilaksanakan dan berdosa jika ditinggalkan dan larangan pula wajib ditinggalkan serta berdosa jika melakukannya.

Suruhan ini pula ada peringkat hukumnya. Ada yang rukun yang wajib dilaksanakan segera dan ada yang diberi tempoh pada manusia. Nabi Muhammad SAW bersabda, “Buatlah suruhan tuhan apa yang termampu tapi tinggalkan larangannya”.

Ini bererti, dalam membuat suruhan manusia laksanakan ikut kemampuan tetapi larangan pula mesti ditinggalkan tanpa ada sekatan. Hukum tuhan tergolong dalam kategori wajib, sunat, harus, haram dan makruh.

Amal baik seseorang diterima Allah jika dia seorang Islam dan jika dalam masa yang sama dia tidak solat dia berdosa kerana mengabaikan perintah tuhan iaitu rukun Islam.

Seorang yang menunaikan solat melaksanakan hak tuhan ke atas dirinya dan melaksanakan hablun minallah.

Malangnya jika dia mengumpat dan memfitnah, bermakna dia mencabul hak sesama manusia dan tidak menunaikan tuntutan hablun minannas.

Hak kepada tuhan boleh diampunkan tuhan jika Allah mahu demikian tetapi hak sesama manusia tidak akan selesai kecuali jika dihalalkan oleh manusia itu sendiri (individu yang menjadi mangsa).

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: