Suami nikah lain tanpa pengetahuan

 bersama Datuk Dr Mashitah Ibrahim

SAYA adalah suri rumah yang ada tiga anak. Walaupun suri rumah, saya ada pekerjaan sambilan dengan pendapatan RM2,000 sebulan.Baru-baru ini saya mendapat tahu suami berkahwin lain secara sembunyi.

Saya tidak pasti berapa lama dia sudah bernikah dengan isteri keduanya, tetapi tindakannya membuat saya rasa sangat kecewa.Jika diikutkan, dia memang tidak mampu berpoligami, terutama daripada sudut ekonomi.

Daripada berita yang saya dengar, isteri keduanya berjawatan tinggi dan berpendapatan besar. Ini membuatkan saya lagi berasa tertekan dan terasing.

Saya sudah tawar hati untuk melayaninya apabila memikirkan sikap penipunya. Apa harus saya lakukan?

ISTERI SEDIH
Selangor

Rasa kecewa ada ketikanya boleh diubati dan dirawat, dan ada ketikanya menyebabkan kita bertindak lebih jauh.

Semua bergantung pada keadaan puan sendiri. Mungkin kerana baru menerima berita ini, puan berasa teramat kecewa dan sukar menerima hakikat dimadukan.

Jangan bertindak terburu-buru, bimbang ia merugikan semua pihak. Kehidupan suami isteri memerlukan kedua-dua pihak memahami antara satu sama lain dan berkomunikasi dengan baik.

Nasihat saya, beri sedikit ruang dan masa pada diri puan untuk menerima keadaan ini.

Ajak suami berbincang bagaimana dia akan memberi nafkah, menjadi suami adil dan lebih bertanggungjawab menangani dua isteri.

Jika puan dapati selepas semua usaha menyesuaikan diri dengan keadaan baru ini terlalu sukar diterima dan bersedia menjadi ibu tunggal, jalan terakhir ialah minta suami lepaskan cara baik.

Bagaimanapun saya berasakan keputusan ini sepatutnya menjadi pilihan terakhir, iaitu apabila semua usaha menyelamatkan rumah tangga gagal dicapai.

Tinggalkan Jawapan

