Mengapa sekadar ‘membaca’ doa?

Dipetik dari ilmuone.com

Sebentar tadi saya ‘bermukim’ sebentar di pusat sumber jabatan. Kebetulan letaknya betul-betul di hadapan bilik saya. Dalam sibuk-sibuk mencari rujukan, tiba-tiba saya terbaca sebuah artikel berkaitan dengan doa. Lantas mengingatkan kepada saya satu tajuk yang sedari dulu ingin saya bicarakan.

Firman Allah S.W.T dalam surah Al-A’raf ayat 55 yang bermaksud “Berdoalah kepada Tuhanmu dengan merendah diri dan suara yang lembut. Sesungguhnya Allah tidak menyukai orang-orang yang melampaui batas”.Rasulullah S.A.W pernah bersabda yang bermaksud…

“Berdoalah kepada Allah dalam keadaan kamu yakin ia dimakbulkan. Sesungguhnya Allah tidak menerima doa dari hati seorang yang leka dan lalai”. (Hadith riwayat at-Tirmizi dan dinilai sebagai hadith hasan.)

Cukuplah dua dalil ini untuk saya kemukakan kerana tujuan utama yang ingin saya bicarakan adalah berkenaan kaedah kita berdoa. Seringkali kita melihat orang membaca doa dengan begitu lancar sehingga apa yang kita dengar hanyalah bunyi di hujungnya. Tidak kurang juga yang berdoa dan dalam masa yang sama mata meliar ke sini sana. Apa yang dicari tidak pula diketahui.

Terfikir di hati, adakah doa yang keluar dari mulut itu difahami? Apakah benar kita sendiri tahu apa yang ingin kita pohonkan? Logiknya jika kita meminta sesuatu pastinya kita mengetahui apa yang kita minta. Kita tidak mahu doa yang keluar dari mulut kita sekadar hafalan semata-mata. Dan apa yang lebih tidak kita ingini ialah, tatkala kita mengungkapkan doa dan permintaan kita, langsung di situ tiada wujud suatu perasaan padanya. Doa seolah-olah tidak dianggap sesuatu yang penting. Tidak dianggap sebagai senjata kepada orang mukmin.

Buat akhirnya, marilah kita sama-sama membetulkan kaedah kita berdoa. Hindarilah berdoa tanpa keikhlasan. Buangkan sikap berdoa dengan sambil lewa dan tanpa perasaan. Berdoalah dengan penuh yakin dan harap agar permintaan kita dikabulkan. Jika tidak ditunaikan di sini, yakinlah Allah pasti akan tetap membalasnya di sana.

Advertisements

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: