Usia pernikahan mempengaruhi kemesraan

mara1.jpg

Usia Pernikahan Mempengaruhi Kemesraan… ….

Sebelum tidur:
6 minggu: selamat titun sayang, mimpi indah ya, mmmuach.
6 bulan: tolong matikan lampu tu, silau ah.
6 tahun : Sana sikit lah… tidur kalau tak mengepit tak boleh eh???!

Pakai Toilet:
6 minggu: tak apa, u dulu saja lah, i tak buru2 .
6 bulan: masih lama tak ini?
6 tahun: brug! brug! brug! (suara pintu digegar), kalau nak bertapa pergilah gunung ledang sana!!

Balas SMS:
6 minggu: iye sayang, kejap lagi i sampai ruma, i beli murtabak kesukaan u..
6 bulan: trafik jam lah
6 tahun: ok..

Dating process:
6 minggu: I love U, I love U, I love U.
6 bulan: Of course I love U.
6 tahun : Iyalah!! kalau i tak cintakan u, buat apa i nikah dengan u??

Pulang kerja:
6 minggu: Honey, i dah balik ini…
6 bulan : I’m BACK!!
6 tahun: Masak apa hari ini??

Hadiah (ulang tahun):
6 minggu : Sayang, i harap u menyukai cincin yang i beli
6 bulan : I beli lukisan, nampak sesuai dengan suasana ruang tengah
6 tahun : ini duit, u beli sendiri lah apa yang u nak..

Telefon:
6 minggu: Baby, ada yang ingin berbual dengan u di telefon ini
6 bulan : Eh…your call…
6 tahun : WOOIII TELFON BUNYI TUUUHHH….ANGKAT AH!!!

Masakan:
6 minggu: Wah, tak sangka i, rasa makanan ini begitu lazaattt…! !!
6 bulan: Kita makan apa malam ini??
6 tahun: HAH? LAUK INI LAGI?

Memaafkan:
6 minggu: Sudahlah, tak apa, dah pecah pun, nanti kita beli lagi eh
6 bulan: Hati-hati! Nanti jatuh itu.
6 tahun: Orang dah bilang berkali2 pun tak paham!!

Baju baru:
6 minggu: Aduh sayang, u seperti bidadari dengan pakaian itu
6 bulan: Lah.. beli baju baru lagi?
6 tahun: DAH BERAPA RIBU HABIS BELI BAJU TU???

Merancangkan Holiday:
6 minggu: Macam mana kalau kita jalan-jalan ke Amerika atau ke tempat
yang u nak honey?
6 bulan: Kita ke Bukit Bintang saja lah ….senang sikit tak perlu naik flight…
6 tahun: JALAN-JALAN? ?? DUDUK RUMAH saja TAK BOLEH EH? BUANG DUIT saja!

TV:
6 minggu: Baby, apa yang kita nak tonton malam ini ?
6 bulan : Sekejap eh, cerita bagus ah.
6 tahun: JANGAN TUKAR2 boleh?

Advertisements

4 Respons

  1. masyaALLAH.. Inna lillahi wa inna ilaihi roji’un..

  2. emmm…. tidak ada benda yang mustahil yang akan berlaku dkt dunia yang akhir zaman ni… lebih-lebih lagi ‘hati’ seorang lelaki yang bergelar suami, yang blh berubah bila-bila masa dan ketika…

    Kasih Manusia sering bermusim….
    Sayang Manusia tiada abadi….

    itulah kenyataan yang kena diakui walaupun pahit…

    “…manusia itu dijadikan berkeadaan lemah” (Surah An-Nisa:28)

  3. hmm.. beselah 2 lelaki hehe.. sbnrnya iman dan sabarlah yg m’jadi tonggak dlm perkahwinan ni so pilihlh calon yg btol2 sesuai ngn kte lg2 yg ckup solat 5 wk2nye..

  4. :)….

    Kena sabar jer dlm mengharungi UJIAN n DUGAAN… alam rumahtangga jua adalah satu ujian yg kena ditempuhi….semua tuh adalah untuk melihat setakat mana ‘kekuatan iman’ dan ‘kesempurnaan iman’ kita…. kena yakin dan bersangka baik dengan Allah…

    “Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang juga diusahakannya, dan ia juga menanggung dosa kejahatan yang diusahkannya….. ” (Surah Al-Baqarah:286)

    “Dan Kami sungguh-sungguh akan bersabar terhadap gangguan-gangguan yang kamu lakukan kepada kami. Dan hanya kepada Allah sajalah hendaknya orang-orang bertawakkal.” (Ibrahim: 12)

    Kesabaran ini kadangkala dilakukan atas perbuatan dengan menahannya dan kadangkala sabar dari pembalasannya. Kedua hal itu menunjukkkan ‘kesempurnaan iman’.

    Rasulullah SAW bersabda: “Kesabaran itu adalah harta terpendam di syurga.”

    Teguhkan iman dan cuba bersabar dengan pelbagai masalah yg datang terutamanya dalam alam rumahtangga…. InsyaAllah akan sentiasa diberkati dan dilindungi oleh ilahi Rabbi….

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: