Mengenal Diri

Oleh Ustaz Annuar Salleh

Mengenal diri merupakan sebahagian daripada aqidah Islam. Hanya al-Quran dan al-Sunnah menjadi rujukan tepat dalam mengenal diri.

Dalam al-Quran Allah SWT menjelaskan asal kejadian manusia, unsur-unsur yang membentuk diri manusia, tujuan manusia diciptakan misi dan visi mereka, perbezaan diri manusia dengan makhluk-makhluk lain, sejarah kejadian manusia, proses-proses pembentukan diri manusia, kelemahan-kelemahan yang ada di dalam diri manusia, punca-punca manusia menjadi baik dan jahat, kekuatan diri dan cara membinannya, musuh-musuh manusia, punca dan sebab manusia diturunkan ke dunia, sejarah perjuangan manusia sejak zaman permulaan manusia sehingga di waktu kewafatan utusan Allah terakhir s.a.w. dan kesudahan kehidupan manusia.

Apabila manusia tahu, faham dan yakin mengenai kedudukan dirinya yang bernama manusia, makhluk Allah, mukallaf dan muslim barulah mereka tahu apakah bentuk hubungannya dengan Allah Azza wa Jalla dan tahu bentuk hubungannya sesama makhluk yang lain. Siapakah yang menjadi hamba kepada siapa, siapakah yang berhak ditaati, dikasihi dan diutamakan.

Manusia yang mengenal diri akan tahu menilai kedudukan dirinya, kelemahan dan kekuatan yang ada padanya dan tahu cara untuk memperbaiki dirinya. Lantaran itu mereka akan memposisikan diri mereka sesuai dengan hakikat diri mereka sebagai manusia, makhluk, hamba dan mukallaf terhadap perintah Allah dan  berusaha melengkapkan diri dan berjuang merealisasikan objektif Allah mencipta mereka hidup di dunia fana ini.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: