kawan… datang dan pergi sesuka hati…

 

nak mencoret pun dah tak ada idea nie…. bukan tak ada idea tapi mgkin kepala ni dah banyak sangat bebanan yg kena difikir sehingga nak memuntahkan suma idea pun tak tahu mcmna.. hehehe…

agak lama nak dicoretkan tentang ‘kawan oh kawan’…. Tapi sbb terlalu banyak mslh yg dtg ngn keadaan diri yg belum stabil lagi mendapat pekerjaan ni… terbengkalai topic yg da lama dlm minda tuh…

 

kawan…. Ntah nak cakap mcmna istilah yg paling suai nak diungkapkan… bagi ku perkataan kawan itu sudah ‘basi’… mungkin sbb selalu mendapat ‘kawan yg salah’, hingga mindaku ni mahu menerima perkataan kawan Karib @ teman rapat itu terlalu payah…

 

bila hidup sendiri tanpa kawan2 menemani… baru aku terfikir dan tertanya mana suma kawan2ku  yg di suatu ketika aku sanggup bersusah payah untuk mereka, bukan untuk mengungkit cuma terasa diri ini terlalu terasing bila tidak dihargai… sedangkan mereka itu, ada saja dihadapan mataku tapi napa aku dibuang jauh sebegitu bila keadaan hidup ini masih terumbang-ambing.

 

siapa aku di dlm hati mereka?? Langsung tidak bernilaikah??

Napa aku ditinggalkan dan dijauhkan bila aku tidak memiliki kepentingan pada mereka??

Kesusahan hidup ku ini kah yang buat mereka seakan muntah lihat diriku ini??

Hinakah seorang insan yg masih belum memiliki asset dan kesenangan hidup demi mencari dan menggalas beban kehidupan keluarganya??

 

Dlm meneruskan hidup ini, aku perlu terus berdiri tanpa harapkan insan yg bernama ‘kawan’ yg sekadar datang dan pergi sesuka hati…..

 

Advertisements

9 Respons

  1. salam kasih sayang sue…

    bila baca coretan sue ini..ermm ..akak menilik pada diri akak..akak lebih2 lagi tiada kawan/teman apa lagi kawan yg paling rapat utk bercerita…hanya blog teman dan pengubat sepi akak…tak apalah sue..akak sudi menjadi teman sue..biarpun tidak yg terbaik……

    kawan ketika senang ramai sue..tp ketika susah tiada..akak pernah mengalami situasi yg lebih terus sue..hanya air mata yg menemani..ttp biar apapun akak sentiasa berdoa semoga Allah memberi ketabahan utk akak..moga2 sue tabah dan sabar dalam menempuh segala onak dan duri dalam hidup ini……..

  2. Salam,

    mmg susah nk temui kawan sejati..
    tp seorg kawan yg baik xkn membiarkan kawannya ditimpa kesusahan..kn..=)

  3. salam sue apa khabar?akak nak ucapkan selamat menyambut bulan ramadhan..maaf zahir dan batin ya……….

  4. salam kasih syg buat kak iman n mimi….

    selamat menyabut bulan ramadhan yg x lama lagi akan menjelang… arap2 kita perbaiki mutu ibadah kita… sue ni, terasa makin lama ibadah juga semakin burkurang… sibuk mencari keperluan…. kekdg rasa terlalu payahkan berhadapan ngn segala mslh tp kita kena terus berdiri…. hidup bukan tuk ari sok aje tapi perjalanan tidak akan terhenti selagi malaikat maut blum menjemput…. arap2 bulan ramadhan yg mulia nanti ni, kita dapat tambah n perbaiki ibadah….

    begitulah kak iman…. adat manusia… bila kita kurang n tidak memiliki apa2… kita akan di buang n di tinggalkan… terasa sedih n sebak tapi apakan daya kita x mampu mengawal manusia kan…. su cuma mampu memberi n bukan prinsip su meminta sesuatu dari kwn2 lbh2 lagi meminta SIMPATY….

    sentiasa ingat yg kita bukan sendiri tapi Allah sentias abersama kita wpun kita d hina, d kutuk, d caci… etc… DIA sentisa bersama kita n tidak pernah tinggalkan kita wpun seminit….. arap sentiasa berada dibawah naungan n peliharaanNYA… ameennnn

  5. kalau akak nak jumpa sue bleh tak?tp bukan sekarang…sekarang ni umah akak tak ubah macam kapal titanic..ingat hati nak jumpa kekawan blg ..tp dalam masa yg sama rasa malu plak…moga setiap ujian akan menambahkan keimanan utk kita semua…….Allah sayangkan kita….
    su duk kat mana?kat kl ke?

  6. salam sayang kak iman..

    maaf ye, sbb baru timbul ni…hehehe.. adatlah biasa masih terkapai2 ni nak urus diri…tempat opis x ade internet, boss kedekut nak bagi 🙂 bukan x ada komputer tp mgkin x nak pkeja curik tulang le tuhh…

    sue tinggal dkt sabah akak…. sekarang ni masih lagi banyak mslh diri, n makin rumit.. kekdg mcm x mampu nak bangun tp bila fikir balik yg sue byk tgjwb pada kuarga dikuartkan juga diri ni tuk terus bangun berdiri n berdiri sampai yang terlarat

    x ada apa yg nak dimalukan akak.. sue pun teringin sangat nak jumpa akak… tp jarak kita jau plak… insyaAllah kalo sue dtg KL lagi, sue contact akak ya… taun lepas ada gak dtg KL, p jenguk anak buah… akak sulung menetap dkt KL, bersuami ngn orang KL… x paya nak malu, sue pun dari kuarga miskin n x mampu… akak baca gak kan kisah hidup sue dalam blogs sue ni… itulah kisah hidup sbenar sue… x perlu nak malu siapa diri kita yang sebenar sbb ada hikmah napa Allah menjadikan ada golongan MISKIN n KAYA… spy yang kaya x riak n x takbur untuk menolong yang miskin.. yang miskin kena usha n x perlu merasa Allah x adil sbb inilah ujian nak tgk sejauh mana KESABARAN kita menhadapi ujianNYA….

    sue x pernah minta apa2 dari orang lain… cuma sue arap mereka dapat memahami n menilai diri ini mengikut HATI BUDI n AKHLAK, bukan terus menghentam kita nampak mendalami siapa kita sebenarnya….

  7. hera sokong sue..kawan mmg tak boleh harap..hidup kena bergantung kpd diri sendiri..macam Hera pun, skg ni mcm kera sumbang dah..bukan xnak berkawan ttp asal nak bkawan tu ada udang d sebalik batu. Tu yg hera bosan sgt, skg ni susah sgt nak cari kwn yg betul2 ikhlas…kdg2 sedih gak mengenangkan nasib diri, tgok org yg ramai kawan..tapi hidup mesti di teruskan..banyak g tempat or aktiviti yg boleh kita lakukan sendiri and enjoy..misalnya blogging and surfing internet. adios

  8. salam sayang sue..Moga suatu hari nanti kalau Allah mengizinkan kita pasti bertemu jua.

    Ya Sue setiap kekurangan ada hikmahnya..semoga kita redha menerima segala yang telah di tentukan. Moga2 dalam serba kekurangan kita mampu tersenyum dan bersyukur setiap apa yg Allah kurniakan utk kita. Allah Maha Mengetahui…DIA Maha kasih sayang kepada semua hambaNYA.

    Ya Allah jadilah diriku insan yang bersyukur dan redha menerima segalanya………

  9. salam hera…

    🙂 senyum aje yg dpt dibuat bila kita nak sentuh soal KAWAN…. bukan kita tak tima konsep berkawan tapi biasa dpt kwn yg x tau HARGAI kita… x juga kita minta untuk dihargai tp sekurang2nya mereka2 ni tau kewujudan kita dkt hidup mereka.

    mcm sue, mang ditakdirkan berjumpa n kenal rapat ngn kwn2 yg pada mulanya aje nak berkongsi susah tapi bila dah dpt kerja baik n hidup lebih baik sue mula di tinggalkan n dijauhkan…. 2 sue x kisah sangat sbb sue kwn ngn mereka atas dasar keikhlasan… rezeki di tangan Rabb, andai sue belum mampu miliki kelebihan seperti mereka, x bermakna diri ini kena rasa down n x mau teruskan hidup… byk lain kena difikirkan selain fikir tang penerimaan kwn.

    kena pegang satu kata2 sbg panduan hidup… “APA YG KITA BERI, AKAN KITA DAPAT BALIK” andai kita beri kasih sayang, kasih sayang yang akan kembali kpd kita, andai kita bagi penderitaan pada org, deritalah yg akan datang menyusul…. betulkan hera!

    salam sayang buat akak sue…kak iman..

    moga akak sihat sentiasa yer…
    adik akak ni sihat juga tp dah kurang berblogs.. kena cari masa yg terluang… biasa ari sabtulah digunakan sepenuhnya….

    sue mohon maaf jugak andai terkasar bahasa semenjak kenal ngn sue ni ya.. kekdg kita x sedar bahasa kita ni mengguris hati orng wpun bukan itu yg dalam hati kita….

    ada banyak nak ditulis dlm blogs ni tp masa pulak yg terhad n mslh internet… dkt opis x dibagi internet plak… biasalah keja ngn compan swasta ni… kena ikt la ‘gaya’ kerja n peraturan mereka…

    sue harap, akaka n kuarga dapat menyambut raya ni ngn gembira n bahagia.. sue sambut raya ni ngn sederhana yg amat sgt 🙂 xde baju raya, xde langsir baru, xde perabot baru, xde yg baru2 dlm hidup sue ni…:)

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: