Kebahagian kita berbeza dengan kebahagian mereka

Dr. ‘Aidh Bin ‘Abdullah Al-Qarni

 

Siapa yang mengatakan kepada anda bahawa sesungguhnya muzik yang melalaikan, nyanyian yang hodoh, filem-filem wayang yang merosakkan, pertunjukkan teater yang mengkhayalkan, majalah-majalah lucah dan termasuk filem-filemnya akan mendatangkan kebahagian dan kesenangan?

Orang yang berkata seperti ini adalah pembohong. Semua ini adalah sarana yang menjerumuskan, membuka jalan kesedihan, menjadi pintu kegundahan, kecemasan dan kesedihan hati. Dengan benar-benar mengakui bahawa hal ini tidak bermanfaat, maka pergilah dari kehidupan yang menyengsarakan ini, kehidupan yang tidak berguna, membuang-buang waktu dan penuh dengan orang yang telah melencung dari jalan Allah yang lurus, namun kemudian bertaubat darinya.

Oleh kerana itu, menjauhilah dari pola kehidupan yang celaka lagi menyengsarakan ini, iaitu kehidupan orang-orang yang suka dengan main-main dari melakukan hal-hal yang tidak berguna lagi menyimpang dari jalan Allah yang lurus.

Marilah membaca Al-Quran dengan khusyuk, membaca buku-buku yang bermanfaat, nasihat yang melelehkan air mata, khutbah yang menyentuh, bersedekah yang menguntungkan, dan bertaubat dengan sebenar-benarnya. Marilah pergi ke majlis-majlis rohani, zikir-zikir rabbani, semoga Allah menganugerahka taubat kepada anda sehingga Dia memenuhi hati anda dengan ketenangan, kedamaian dan kebahagian.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: