Jangan biarkan anda banyak bicara

Dr. ‘Aidh Bin ‘Abdullah Al-Qarni

 

Rembulan tertawa dan bintang-bintang bersorak-sorai

Lalu mengapa kita biarkan kesedihan membunuh

Dan mencekik kita?

 

Jauhilah perselisihan atau diskusi buta dalam perkara-perkara yang masih bersimpang siur. Sebab hal itu dapat menyempitkan dan menodai hati naruni. Janganlah cuba untuk memuaskan manusia dengan perkara-perkara yang masih banyak mengandungi perdebatan. Ungkaplah pemikiran anda dengan tenang tanoa tekanan, suara keras, dan wajah yang masam.

Jauhilah banyak membantah dan banyak mengkritik. Hal itu akan membuat ketenangan hatimu hilang dan membuat wajahmu tidak baik. ucapkanlah kalimah yang sopan dan penuh cinta jika kamu ingin menarik hati dan jiwa orang lain.

Hal lainnya yang dapat mendatangkan kesusahan dan kesedihan pada diri amda adalah mengumpat orang lain, memperkatakan perihal mereka, mencela dan menghina, mereka.

Sikap seperti ini akan menghilangkan pahala, mendatangkan dosa, serta menjauhkan ketenangan dalam diri anda. Sibukkan saja diri anda dengan memperbaiki ‘aib sendiri dan jangan pedulikan aib orang lain. Sesungguhnya Allah tidak menciptakan kita maksum yang hanya dimiliki oleh RasulNya. Kita semua memiliki dosa dan aib, maka berbahagialah orang-orang yang sibuk dengan aibnya sendiri dan tidak mencampuri aib orang lain.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: