Bahagiakanlah hidupmu di hari ini

Dr. ‘Aidh Bin ‘Abdullah Al-Qarni

 

Mereka tidak mengira bahawa sesudah kebaikan

Ada keburukan dan mereka tidak mengira

Bahawa keburukan itu merupakan kepastian

Yang tidak dapat ditawar-tawar lagi

 

Seseorang yang telah mencapai kebahagiaan berkata; “Hari yang indah adalah hari di mana kita menguasai dunia, dan ia tidak menguasai kita. Ia adalah hari di mana kita dapat mengendalikan syahwat dan kesenangan serta kita tidak pernah tunduk kepadanya baik secara terpaksa atau sukarela”

Di antara hari-hari yang aku ingat dan tidak akan aku lupakan ialah Hari-hari ketika aku menguasai diriku dan keluar dari ujian keraguaan terhadap hal-hal yang aku mampu atau yang tidak mampu, adalah hari yang sangat indah bagiku.

Betapa indahnya hari itu, saat aku terumbang ambing di antara pujiaan orang lain dan pekerjaan yang tiada seorang pun mengaggapinya dengan atau mahu tahu dengannya. Makaku tepiskan semua pujian itu dan aku merasa puas dengan pekerjaan yang selalu ku ingat sepanjang hidupku tanpa ada seorang pun yang mengetahuinya.

Keindahan hari tersebut adalah di mana aku harus memilih antara poketku yan penuh dengan lembaran wang, tetapi hati nuraniku kosong dari kemuliaan dan kehormatan. Lebih baik kuputuskan untuk bertangan kosong daripada hati nuraniku menjadi hampa.

Hari-hari itu memang indah. Dan yang terindah sekali adalah ketika aku menerima bahagianku yang sangat sedikit, kecuali hal yang berkaitan dengan kesedaranku tentang kemampuanku dalam mengedalikan diri untuk menangani pekerjaanku. Hal ini bererti aku harus bersyukur kepada Allah kerana bererti aku masih dapat berbuat banyak perkara.

  

Tinggalkan Jawapan

