Bila anda menghadapi kesulitan memohonlah kepada Allah yang Maha Mengetahui

Dr. ‘Aidh Bin ‘Abdullah Al-Qarni

 

Apabila semua jalan terasa buntu oleh anda

Maka fikirkanlah janji yang ada

Dalam Alam Nasyrah (Surah Al-Insyirah)

 

Ibnu Al-Jauzi berkata: Suatu urusan menghimpitku membuatku cemas dan gelisah berlarut-larutan. Aku terus berefikir mencari jalan penyelesaian dari kecelaruan itu dengan berbagai cara dan usaha. Tetapi aku tidak menemukan satu penyelesaian pun untuk keluar darinya, hingga ada sebuah ayat yang menawarkan kepadaku, ayat itu adalah:

“…..dan sesiapa yang bertakwa kepada Allah (dengan mengerjakan suruhanNya dan meninggalkan laranganNya), nescaya Allah akan mengadakan baginya jalan keluar (dari segala perkara yang menyusahkannya),” (Surah At-Thalaq: Ayat 2)

 

Setelah itu aku sedar bahawa ketaqwaan adalah jalan keluar dari kebingungan. Itu sebabnya aku berusaha meningkatkan ketaqwaanku, maka aku pun menemukan jalan keluarnya.

Menurut hemat saya, taqwa menurut orang-orang yang beraqal merupakan penyebab segala kebaikan. Tidaklah sekali-kali terjadi seksaan, melainkan dosa, dan tidaklah sekali-kali seksaan dihilangkan, melainkan kerana taubat. Kekeruhan, kesedihan dan kesengsaraan, tiada lain merupakan balasan dari berbagai perbuatan yang telahku lakukan, seperti sambil lewa dalam mengerjakan solat, mengumpat wanita muslimah, meremehkan hijab, atau malakukan hal yang diharamkan.

Sesungguhnya, orang-orang yang menentang jalan Allah mesti membayar harga penentangannya itu dan menutupi nota kealpaannya dengan melakukan ketaatan. Yang menciptakan kebahagiaan itu adalah Allah Yang Maha Pengasih dan Maha Penyayang. Bagaimana anda memohon kebahagiaan dari selain Allah? Seandainya setiap orang memiliki ketaatan, maka di bumi ini tidak akan tersisa lagi orang-orang yang sedih dan sengsara.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: