Peritnya rasa pengalaman berkait dengan kawan…

      11

Penatnya rasa dalam hati… betul2 rasa letih! Aku kena sabar dan tabah. Inilah perjalanan hidupku. Tak perlu dikesalkan apa yang datang. Kekadang diri dan minda ini, betul2 tidak dapat memikul semua mslh yang datang serentak dengan banyaknya. Tapi aku kena tabah dan sabar, perjalanan masih jauh perlu aku jalani. Ada insan yang perlu aku utamakan dahulu dari semua mslh yang datang tanpa diundang ni.

Satu persatu datang, terus menerus menghentam hati dan harga diriku. Kucuba pertahankan hakku. Itulah yang mampu aku lakukan. Tak sangka banyak fitnah aku terima dan sangat2 terkilan bila kawan baik suatu ketika dahulu yang dengan sedap melontarkan tentang maruah diriku dan mempertikaikan harga diriku. Terima kasih di atas penghormatanmu terhadapku… fitnah yang dilontarkan yang sampai menjatuhkan harga diriku. Allah Maha Adil, aku tak pernah aniaya orang, dan aku arap aku tidak teraniaya.  Moga musibah yang datang ini akan dibalas dengan seribu kebaikan dari yang Maha Esa. Segala fitnah dan hinaan terhadapku akan aku pertahankan selagi aku ditempat yang benar. Yang penting aku dapat balik hakku yang sepatutnya aku dapat balik. Terima kasih atas hinaan terhadapku yang kunun sebagai teguran. Teguran ni ada dua kategori, teguran membina dan teguran membinasakan/menjatuhkan. Bagiku, itu bukan teguran membina tapi membinasakan dengan mengaibkan diriku. Membahaskan kehormatan dan pergaulanku sewaktu ketika dahulu sedangkan aku tahu siapa diriku sendiri. Masih mempertahankan maruah kesucian wanita akhir zaman. Aku tahu aku bukan maksum tapi harga diri dan maruah tetap aku pertahankan, malah aku masih menjaga adab-adab pergaulanku sesama kawan.

Aku berserah pada Yang Esa dengan kata “tiada daya dan upaya aku melainkan dengan kekuatan Allah, dan aku berserah kepadaNya”. Moga ia akan menjadi pengajaran kepada diriku dikemudian hari. Berhati2 bila berkawan. Jangan meletakkan 100% kepercayaan pada orang luar walaupun bergelar kawan baik, sebab mereka juga manusia biasa yang dicipta dengan kelemahan. Dan mereka juga boleh membinasakan kita pada bila2 masa je. Selagi dipihak yang benar, jangan berputus asa mempertahankan hak yang sepatutnya kita perolehi…

 

2 Respons

  1. Kawan ketawa memang ramai tapi Teman menangis sapa yang ikhlas dan sudi

  2. salam en. zaghani…
    🙂

    iye…kwn ni kan manusia jugak yg dicipta dengan kelemahan… x ada yg sempurna… kena hati2 aje lain kali supaya x terkena lagi.

    teman yang menanges??.. rasanya selalu didgrkan… ingat2lah sapa org tuhh yer…🙂

Tinggalkan Jawapan

