Wanita yang bijaksana merupakan jaminan kehidupan yang berbahagia

Dr. ‘Aidh Bin ‘Abdullah Al-Qarni

Mudah-mudahan Allah mendatangkan kemudahan

Sesungguhnya setiap harinya Dia mempunyai urusan

Berkenan dengan makhlukNya

 

Wanita wajib menyambut suaminya dalam keadaan yang terbaik ketika sang suami pulang ke rumah. Dia tidak boleh menambah tekanan bagi suaminya bila mendapatkannya dalam keadaan tertekan, letih, dan stress. Namun sebaliknya, hendaklah dia menyambut dengan senang hati dan memenuhi apa jua permintaannya tanpa bertanya mengapa ia merasa tertekan, letih dan stress.

Bila suaminya telah tenang dan menanggalkan pakaian kerjanya serta mengenakan pakaian rumahnya, biasanya ia akan menjelaskan apa yang sedang terjadi dan apa yang difikirkannya. Kalaupun tidak segera menjelaskan, maka itulah waktunya bagi si isteri untuk bertanya, dan caranya harus dengan gaya bahasa yang menunjukkan kekuatiran terhadap keadaan yang dialami suaminya.

Apabila pihak isteri mempunyai kemampuan untuk membantu memecahkan permasalahan yang mengeruhkan fikiran dan menyempitkan dada suaminya, sebaiknya isteri segera membantunya kerana sikap seperti ini akan banyak meringankan beban suaminya. Kerana itu, suaminya akan merasakan bahawa di dalam rumahnya terdapat permata yang berharga, bahkan jauh lebih berharga daripada permata mana pun yang ada di dunia.

Satu Respons

  1. saya tertarik dengan laman web ini, dari sini saya dapat mengetahui dunia islam ngan lebih jelas lagi dan juga saya dapat mempelajari cara2 melaksanakan solat dhuha… syukur

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: