Alahai LIDAH!….

 

“jgn pandai ckp ja tp perlakuan sbliknya………”

Emmm, sedih juga ye bila kita bg seseorg nasihat.  Tapi akhirnya kata2 dkt atas tuh plak yg dia balas. Kekadang aku tak faham, napa ada sebahagian manusia ni suka sgt fikir ‘–ve’  pada org lain. Niat kita hanya nak membantu utk meleraikan sesuatu mslh.. kalo tak dapat nak selesaikan cukuplah utk jadi teman bicara agar mslh yg ditanggung tuh akan ringan sedikit dekat kepala…  atas wujud naluri kemanusiaan ni, maka secara spontan beri nasihat dan cadangan tapi lain plak dibalas dengan kata yg betul2 menyakitkan hati…

Sebelum mengeluarkan kata2 yg anda belum fikir samaada buat org terkilan dan terasa, baik senyap je… LIDAH tuh TIDAK BERTULANG,  NAMUN LEBIH TAJAM MENGALAHKAN SEBILAH PISAU!! So berwaspada sebelum mengeluarkan kata2 dlm hati sndiri…

Pada org yg meragui apa yg saya cakap dan tulis… takpe, hanya Allah yg tahu sejauh mana perjalanan seharian yg telah saya buat… Alhamdulillah, saya masih amalkan segala apa yg saya ajar dan coretkan dlm blogs ni… jgn mudah tuduh org tanpa kenal diri sebenar org tersebut…. Bagi saya,sesuatu amalan itu akan diajar dan disampaikan setelah kita sendiri amalkan sbg rutin harian, baru le berani nak beri ilmu pada yg lain…

Terkedu kejap dibuatnya… terbantut nak pi makan plak… pa2 hal kena pi rehat dulu. Jangan mslh kecek mcm ni buat kerja2ku berserabut plak…

Pada org yg rasa dirinya dlm topic ini… “belajar utk pandang +ve org lain… jgn terus menuduh sebaliknya… kan dosa tuh!, sedangkan anda tak tahu sejauh mana kehidupan sebenar org tuh… apa yg berlaku sekiranya kata2 anda tadi bertentangan dgn kehidupan rutin seharian org tuh???  Sudah sanggup terima balasan atas mudahnya lidah mengeluarkan kata2 yg tidak baik????…”

Advertisements

12 Respons

  1. Manusia mmg begitu. Bila Kita Nasihat Mereka Akan Memandang Ke Arah Kita Balik.. Nescaya Mereka Yang Begitu Kerna Ilmu Yang Sedikit!

    • salam…

      ntahlah.. susah nak jawab sbb ‘hati’ msia ni payah nak dibaca.. andai hati mnusia tuh dkt luar sng sikit nak lihat sejauh mana baik jahatnya org tuh..
      tapi kebiasaannya org yg sebegini bkn gak tergolong antara org ‘kurang’ ilmu malah ada yg abes degree….
      cuma rasa diri yg betul dan ego! so utk menerima pendapat dari org lain sememangnya berat dan payah.
      sehingga mempersoalkan balik perbuatan kita. Mang saya mengaku, diri saya pun insan yg sgt lemah dan iman yg setipis sehelai rambut.
      bukan sebaik wanita zaman Rasulullah, malah hanya seorg wanita akhir zaman je….

      saya tak ada anak… doa anak itulah antara pahala berterusan yg kita akan perolehi selagi mana si anak mendoakan kita..
      utk dapatkan pahala, saya kena iktiar cara lain iaitu dgn wujudkan blogs seumpama ini….
      ilmu yg berguna adalah salah satu pahala yg berterusan… mlalui kaedah ini, saya mampu utk membuat kebaikkan pada semua…
      spt komen seorg pengunjung .. “msia takde yg tak buat dosa, kita hanya MAMPU utk kejar pahala, selainnya tuh biarlah yg ESA yg menentukan”
      so, apa2 amalan seseorg, tak perlu kita persoalkan.. biar Allah yg menilai… kita tak ada hak utk mempersoalkan!
      kalo dia mampu istiqamah, seharusnya kita beri galakkan…. kalo x mampu istiqamah, beri nasihat utk bangun kembali..
      jgn beri kata2 YG MENJATUHKAN..

      • perbaiki setiap bahasa dan percakapan, kelak lidah itulah yg akan membinasakan andai kita
        tak reti nak jaga lidah sendiri….
        sememangnya ia tidak bertulang tapi mampu meletakkan kita dalam lembah Jahanam…

  2. Salam..

    adatla tu bila kita menegur/nasihat ke arah kebaikan pasti ada ‘balasan’ dari org yg ditegur tak kira dari segi perbuatan, percakapan atau memek muka.
    Org begini sebenarnya ego tak bertempat.

    Fikir +ve je la.. kalau mereka x nk terima pandangan, teguran kita.. biarkan.. dan kalau mereka menempelak kita balik atas dasar keegoan yg menebal dlm diri mereka..biar Allah saja yg membalasnya.

    • salam…

      saya pun dah lalui ‘cinta 3 segi’ ni… dan keputusan yg saya amek adalah undur diri…
      saya ada prinsip diri, ‘TAK AKAN BINA BAHAGIA ATAS DERITA ORG LAIN’..
      fahami dan cuba letak diri sndri pada pihak si isteri, apa perasaan yg akan anda rasai?
      senyum? gelak? puas hati? gembira? dapat terima dgn baik? tenang???
      dan yg plg utama adakah anak2 akan gembira?
      cuba fikir insan yg malang tuh, terbelakah mereka andai ada hak lain yg akan dijaga kelak?
      sama2 guna ‘mata hati’ bukan ‘mata kasar’ utk meletakkan kasih pada insan bergelar LELAKI,
      lebih2 lg lelaki berstatus SUAMI ORG…
      kebanyakkan hanyalah ‘indah pada rupa’ je…

  3. salam..

    Memang perit untuk buat keputusan begini, kan? Undur diri pada ketika hati sarat dgn kasih sayang. Tapi percayala.. kesabaran dan ketabahan akan dibalas dgn nikmat yg lebih indah kelak.. INSYAALLAH.

    Kita senasib cuma akk berada di pihak yg satu lagi.. huk3

    • salam…

      pihak yg satu lagi??? apa maksud tuh ye?
      x faham plak…
      🙂

      • salam.. x perlu la akk nk citer kat ruang ni pulak pasal akk. Ni kan blog org.

        Anyway.. jom kita ceriakan diri dengan muhasabah dan berzikir.. berdoa pada Allah agar kita dikurniakan kebahagiaan..

  4. salam…
    Biar apa pn org keji or puji, teruskanlah perjuangan anda.. Apalah sgt nak dihairankan dgn lidah dan tutur orang, yg patut kita risaukn dan ambil berat adlah pndangn Allah s.w.t. ke atas jihad dan amal kita.. mudah2an Allah memberikan rahmatNya buat kamu.. insyaAllah.. 😉

  5. Betul tu….. sedih rasanya, bila niat kita menegur / memberi pandangan di pandang serong. Padahal kita dgn ikhlas hati memberi pendapat, tp kita pulak dihentamnya. Apalagi bila keluarga sendiri yg menempelak kita…

    • salam Aishah..

      xpe.. anggap dan tanam dlm minda, semua yg berlaku hanyalah ujian semata2 dari-NYA…
      so, kita akan lbh tabah menghadapi setiap mslh terutama mslh yg berkait dengan sesama insan ni…

  6. Sabar jelah. hubungan sesama manusia ni mmg banyak ranjaunya. Berbuat zalim sesama manusia seperti menempah padah di akhirat kelak. Allah SWT telah menjanjikan balasan yang MAHA berat pada mereka yang menganiaya sesama makhluk. Oleh itu, jangan bimbang 🙂 Biarlah Allah SWT sahaja yang membalasnya.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: