Aib Rumahtangga perlu dijaga…

 
salam sayang buat semua pengunjung blogs…
 
dalam keadaaan kesihatan yg tidak baik ni dgn demam dan batuk, masih juga sempat saya menjenguk  blogs kesayangan ini..
tapi rasanya, semakin resah hati ini… mengapa terlalu ramai ‘kaumku’ meluahkan mslh masing2…kalo sekadar 1 or 2 org, rasanya bole jugak dijadikan sebagai iktibar  tapi ni semakin ramai… dan yg paling saya sgt sedih bila masing2 buka aib suami sendiri..
walau jahat mana suami tuh, isteri kena WAJIB tutup aib si suami..
tak perlu menuding jari sapa yg salah dan sapa yg benar??
tak perlu mencari sapa yg dizalimi dan sapa yg menzalimi??
sbb ALLAH Maha Melihat dan Maha Mengetahui sejauh mana perjalanan hamba2NYA..
 
topik ini, saya dah pernah ulas dlm tulisan yg lepas…
 
Sebagai isteri adalah DOSA bila membuka aib rumahtangga, apatah lagi membuka aib suami..
kita redha dan bersabar je…mang mudah nak cakap SABAR…tanpa org tuh sendiri yg melalui..
tp sekiranya para isteri merenung kembali Surah Insyirah… dekat situ ada ‘ketenangan’ akan diperolehi…
sama2 kita renungkan erti Surah Insyirah yang sememangnya saya jadikan sebagai ‘penawar’ bila mslh dtg melanda…

[94: 1] (Wahai Muhammad) Bukankah Kami telah lapangkan dadamu ?

[94: 2] Dan Kami telah ringankan bebananmu.

[94: 3] Yang telah memberatkan tanggunganmu?

[94: 4] Dan Kami telah angkatkan namamu?

[94: 5] Sesungguhnya bersama kesukaran itu kemudahan,

Ke mana jua kesukaran pergi, kemudahan tetap bersama dengannya kerana pada kesukaran itu sendiri wujudnya benih-benih kemudahan dan kerana kesusahan itu hanya merupakan suatu kebetulan yang terserempak dalam perjalanan, ia akan meninggalkan kita apabila kewujudannya tidak dikehendaki.

Allah Yang bersifat Maha Pengasih dan Maha Penyayang menciptakan manusia bahkan seluruh makhluknya untuk dirahmati dan disayangi. Jika sekali sekala diuji, jangan difikir ujian itu tidak mengandungi apa-apa erti, sekurang-kurangnya satu amaran untuk memuhasabah diri….

[94: 6] Sesungguhnya bersama kesukaran itu kemudahan.

[94: 7] Oleh itu, apabila engkau telah selesai dari sesuatu kerja, maka tumpukanlah dengan sungguh-sungguh kerja yang lain pula.

 

[94: 8] Dan kepada Tuhanmu sahaja hendaknya engkau tumpukan perhatian.

P/S ~ Saya minta maaf sekiranya ada banyak komen yg saya tidak ‘approved’… bukan maksud saya saja tak terbitkan tapi saya menjaga aib anda… cukuplah saya saja yg membacanya…dan ada sebahagian dari pengunjung blogs ni menggunakan akal dengan menhantar email secara personal pada saya… jika saya tersilap kata atau ada perkataan yg membuatkan sesetengah pihak terasa hati, sekali lagi saya mohon maaf… yg baik dtg dari Allah, sedang yg buruk itu adalah dtg dari kelemahan saya sendiri… segala pujian kembali kepada-NYA..

4 Respons

  1. assalamualaikum….

    maaf jika luahan saya yg lps membuatkan tuan empunya blog tidak berapa bersetuju. saya tidak pernah menyalahkan suami atas apa yg terjadi. perubahan suami berpunca dr kesilapan saya. saya akui semuanya salah saya. saya cuma mahu pendapat bagaimana utk memenangi hati suami kembali kerana saya amat menyintai dirinya…

    • wsalam…

      yg baik kita amek sbg panduan…yg tak baik, kita jadikan sempadan dan iktibar…
      nak minta mendapat, tak salah… yg menyebabkan ia salah bila ada segelintir memasukkan kisah duka n aib
      dlm rumahtga… sbg manusia, sememangnya kita ada batas2 tertentu dlm istilah KESABARAN…
      tapi dlm islam jika membuka aib suami n rumahtga adalah haram… lbh2 lagi bila ada menceritakan aib suami sdiri..
      bkn saya nak tuduh akak dlm isu ini, tapi ada sebilangan pengunjung…
      apa terjadi sekiranya suami tersebut telah TAUBAT NASOHA…. tapi isteri sudah pun melontarkan segala kisah bahtera rumahtga pada umum..
      sedangkan jika dinilai,taubat nasoha adalah lbh mulia disisi Allah…
      nak minta pendapat tak salah..sama2 kita saling tolong menolong dan bantu sesama islam..
      utk bercerita mslh n aib suami dlm blogs ini adalah sgt tidak sesuai sbb pengunjung blogs ni pun ramai..
      secara tidak langsung ble menjatuhkan maruah masing2..
      tak perlulah selitkan aib rumahtga msg2… isteri wajib jaga aib suami…
      semua yg terjadi keatas kita sudah ditentukan..semua sudah tertulis dkt lauf mahfuz… kita hanya lakonkan semula watak2 tuh
      so, kita kena kembali kpd qada n qadarNYA…
      kdg kala Allah akan menjerumuskan hambaNYA ke dlm maksiat dulu,
      kmudian diberi hidayah kembali..
      agar hambaNYA tadi tuh akan lebih rasa NIKMATNYA beribadah…
      bukan beribadah spt melepaskan batuk ditangga…
      jgn bersedih atas setiap mslh yg dtg… cuba utk bertahan n bersabar..
      “Berpesan2 pada kebaikkan n berpesan2 pada kesabaran…”

  2. assalammualaikum….sume coretan yang u all bg mmg bgus coz byk bg pgjaran kat kite org…lastly jan lpa doakn tuk saudara2 kte kat palestin yg bermatian mempertahankan tanah mereka…

  3. salam sangat berguna bagi panduan saya yg telah berumahtangga.insyaaallah dgn berkat Allah bnyk panduan berguna di sini yg saya kongsi sbg iktibar.

Tinggalkan Jawapan

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 258 other followers

