Salam kpd semua pengunjung Nursyirah.wordpress

Salam kasih sayang utk semua pengunjung…

Ampun maaf kepada pengunjung sama ada yg dah lama dan yg baru je mengikuti perjalanan blogs yg serba kurang ni. Sebagai Penulis blogs ini, saya sekali lagi mohon pada semua pengunjung tolonglah jgn buka aib rumahtangga masing2 dlm blogs ini. Masing2 membuka aib menceritakan keadaan isteri dan suami yg curang, buat maksiat, tak hidup secara islamik, amalkan gaya hidup bebas dan byk lagi mslh rumahtangga. Jika saya menerbitkan segala komen tersebut, bermakna saya lah alat ‘penyebar’ dosa. Sebelum meluah hal2 rumahtangga yg agak sensitif, fikirlah dulu sama ada tempat yg diluahkan itu TEPAT atau TIDAK..

Meluah dlm blogs2 hal dan isu mslh rumahtangga masing2 bukanlah 1 jalan penyelesaian kpd mslh tapi menyebabkan semakin buruk kejadian akan berlaku, dosa pun bertambah juga. Jika ada mslh tak salah meluahkan tapi biarlah pada org yg tepat. Berjumpa dgn ustaz utk minta nasihat atau berjumpa pakar kaunseling. Terlalu byk keluahan yg saya terima sejak kebelakangan ni, semua adalah hal rumahtangga. Sememangnya keluahan dan luahan tidak pernah sunyi, dalam seminggu berpuluhan yg saya terima.

Tak salah jika emailkan mslh tersebut dlm email saya. Tak perlu mencoretkan dlm ‘komen’.. sgt tidak sesuai.. jika terasa dgn kata2 saya mahupun terkilan dgn tindakan saya yg tidak meluluskan komen2 tersebut, saya mohon maaf.

Firman Allah swt dalam Surah An-Nuur ayat 19 bermaksud, “Dan orang-orang yang suka Fahishah (kelucahan) tersebar dikalangan orang-orang beriman, bagi mereka azab yang pedih di dunia dan Akhirat”. Jika dalam ayat ini, orang yang suka kelucahan tersebar itu akan di azab Allah di dunia dan Akhirat, apatah lagi orang yang menyebarkan kelucahan itu sendiri. Dan di dunia juga mereka akan disiksa. Nauzubillah. (Ustaz Halim)

Kelebihan Surah Al-Mulk

(petikan dari http://nuursyifa.blogspot.com/2008/03/kelebihan-surah-al-mulk.html)..

Surah Al Mulk adalah surah keamanan dan keselamatan, kerana ia menyelamatkan pembaca-pembacanya dari siksa kubur. Sejarah telah membuktikan seperti yang berlaku di zaman Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam. Ibnu Abbas menceritakan:

“Pernah suatu ketika setengah para sahabat berkhemah di atas kubur. Mereka sebenarnya tidak menyangka tempat itu adalah kubur. Setelah beberapa ketika berada di dalam khemah, mereka tiba-tiba terdengar suara orang membaca Surah Al Mulk dari mula hinggalah akhirnya. Suara itu datangnya dari dalam tanah. Tahulah mereka, sebenarnya mereka sedang berkhemah di atas kubur. Kemudian hal itu diadukan kepada Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam lalu baginda bersabda yang bermaksud: “Surah Al Mulk adalah surah pelepasan kerana ia menghindar pembacanya dari azab neraka.”

Meskipun begitu, Surah Al Mulk juga mempunyai kelebihan-kelebihan yang lain. Di sini penulis bentangkan sebahagian daripadanya sahaja. Diantaranya:

1. Abu Hurairah meriwayatkan hadis, katanya yang bermaksud: “Sesungguhnya di dalam Al-Quran itu, ada satu surah yang mengandungi 30 ayat, ia mensyafaat bagi lelaki yang membacanya. Maka selagi mana lelaki itu membacanya, selagi itu pula ia meminta ampun unutuknya. Surah itu ialah surah Al Mulk.”

2. Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: “Surah Al Mulk itu memelihara dan menghindarkan pembacanya dari azab kubur.”

3. Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: “Aku sungguh gembira, sekiranya orang mukmin sentiasa membaca surah Al Mulk sehingga seolah-olah surah itu tertulis di dalam hatinya.”

4. Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: “Barangsiapa membaca surah Al Mulk setiap malam, diselamatkannya dari azab kubur.”

5. Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: “Sesiapa membaca surah Al Mulk pada mana-mana malam, nescaya datang ke dalam kuburnya surah itu sebagai pengganti untuk bersoal jawab dengan Munkar Nakir.

6. Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya di dalam Al-Quran ada satu surah yang terkandung 30 ayat. Surah itu ialah surah Al Mulk. Ia akan datang kepada pembacanya untuk membantu bersoal jawab dalam kubur sehinggalah mereka selamat masuk ke dalam Syurga.”

7. Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam bersabda yang bermaksud: “Sebahagian surah-surah yang terdapat di dalam Al-Quran ada satu surah yang mengandungi 30 ayat. Surah itu surah Al Mulk. Ia memberi syafaat kepada orang yang membacanya dengan mengeluarkannya dari Neraka dan memasukkannya ke dalam Syurga.”

8. Ulama berkata: “Sesungguhnya Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wasallam tidak akan beradu melainkan setelah membaca surah As Sajadah dan surah Al Mulk.”

9. Ulama berkata: “Sesungguhnya surah Al Mulk itu melepaskan pengamal-pengamalnya dari kena azab. Ia akan bersoal jawab pada hari kiamat di hadapan tuhan kerana menuntut kelepasan mereka yang mengamalkannya dari azab api Neraka.”

10. Saiyidina ‘Ali berkata: “Barangsiapa mengamalkan surah Al Mulk, nescaya dibawa ia pada hari kiamat di atas sayap malaikat serta wajahnya yang cantik seperti nabi Yusuf.”

11. Ulama berkata: “Sesungguhnya surah Yasin dan surah Al Mulk terkandung di dalamnya beberapa rahsia dan kelebihan. Barangsiapa mengamalkannya nescaya ia mendapat rahsia-rahsia dan kelebihan-kelebihan itu serta dikasihi oleh semua manusia dan juga menjadi hebat pada pandangan makhluk.”

12. Saiyidina ‘Abdullah bin Abbas berkata: “Barangsiapa membaca surah Al Mulk sehingga menjadi amalan wiridnya, nescaya ia mendapat bantuan dan pertolongan dari Allah Subhanahu wa Ta’ala di dalam kuburnya. Bila azab hendak datang ke pihak kepala, terdengar satu seruan: “Tidak boleh engkau datang ke pihak kepala ini kerana ada surah Al Mulk.”
Begitulah keadaanya bila azab itu pergi ke pihak kaki dan perutnya. Kerana semuanya mengandungi surah Al Mulk.”