Kecantikan manusia diukur dari sudut mana?

 

 

Secara kebetulan terjumpa dengan kawan sekolah menengahku semasa berumur 13 tahun. Dia mencari bas utk balik rumah, tapi tak sangka dalam bas yg sama aku sedang duduk didalamnya. Dia terkejut terpandang aku. secara sepontan dia cakap “macam kenal…” beberapa minit aku pehati dia sambil senyum dan akhirnya dia sebut namaku.. terus je dia naik dlm bas dan mula lah cerita balik zaman sekolah menengah kami yg ketika itu kami baru dalam tingkatan satu. Satu persatu dia sebut nama-nama budak yg famous ketika zaman kami. dan yg buat aku terkejut bila kawan tadi berbisik ketelingaku.. “ ko makin cantik lah” aku tergelak masa dengar dia cakap..

Syarida, mang tak pernah berubah. Masa aku kenal dia ketika 13 tahun sehingga berumur ni mang masih perangai seperti dulu.. orangnya jenis mulut lepas tapi sepanjang aku kenali dia, sememangnya dia adalah kawan yg baik. Tak pernah membuat aku sakit hati, malah byk membuat aku tersenyum. ketika itu aku lewat masuk kelas. Pada asalnya mak ayah tak mahu teruskan sekolahku sebab aku ada penyakit asma yg kritikal. Jika asma datang mang berbulan-bulan aku duduk rumah. Tapi Allah sayang aku dan ingin aku menjadi seorang manusia yg berguna dan tahu menggunakan ‘akal’ maka aku diberi peluang sambung belajar. Ayah yg mula tak mahu aku sambung sekolah akhirnya berlembut hati biarkan aku sekolah. Aku masuk lewat dan persekolahan sedang bermula. Aku tak kisah, biarlah aku lewat masuk sekolah, janji aku dapat teruskan. Beberapa hari semenjak jejak kaki ke sekolah menengah, aku tersentak dan sangat sedih bila ada 3 atau 4 orang yang selalu menghina aku. Ketika itu aku gemuk, tinggi dan gelap sehingga tahi lalat dimuka ini pun mereka kira (Alahai, ada jugak manusia macam tuh), muka pun tak lawa, malah baju pun lusuh.. aku tak kisah sebab aku mang orang yg susah. so buat apa nak berpakaian mewah sedangkan reality adalah anak yg susah. Tak perlu susahkan mak ayah. Orang yg selalu menghina aku yang tak lawa ni adalah budak-budak yang famous ketika itu. Mang sedih gak, dalam umur 13 tahun sememangnya aku tak tahu nak jaga muka, mahupun penampilan. Aku hanya menjadi Bahan gelakan budak-budak itu dan membuatkan aku berubah kepada seorang yg pendiam, jarang betegur sapa kecuali kawan-kawan yg dapat terima aku dgn baik, tak suka bergaul dengan orang lain, tak rapat dengan cikgu dek kerana rasa diri ini terlalu hodoh. Aku bersabar dgn karena orang sekeliling, yg penting aku terus belajar dan aku mang simpan dalam hati akan sambung belajar hingga ke menara gading. Orang Nampak aku tak cantik tak apa, tapi ilmu yg tinggi boleh buatkan orang lain juga akan hormat padaku.

Ekoran dari kejadian itu, aku semakin menjadi low profile masa study di university. masa tuh aku agak risau sebab untuk stay dalam kolej kediaman aku kenal aktif. Marit setiap semester akan dikira. Kalau tak aktif, alamat kena tendang Dari kolej kediaman. Nak duduk luar kampus sememangnya rumit.. aku betul-betul tak pandai nak suaikan diri untuk bergaul pada orang, takut kejadian semasa tingkatan akan berulang semula. Cuti semester aku tak pernah balik kg, kerja dalam kolej kediaman. Alhamdulillah, masa kerja dalam kolej kediaman kesayanganku itulah berubah semuanya. Kenal dengan geng-geng otai kolej banyak ubah aku menjadi orang yang lebih berkeyakinan. Malah aku jugak selalu pegang jawatan dalam persatuan. Dari orang yang pendiam, aku menjadi orang yg mudah mesra.

Bertemu semula dgn syarida membuatkan aku sangat rindu zaman sekolah masa tingkatan satu. Bukan rindu dek hinaan orang-orang yang cantik lagi famous tapi rindu pada kawan-kawan yg dapat terima aku dgn baik. Sepanjang jumpa, tanganku asyik pegang tangan dia. Tak habis-habis dia bercerita kenangan zaman lepas. Masa tuh aku berfikir, ketika aku baru nak kenal zaman remaja aku selalu dihina kerana tak cantik, tapi sekarang dah dewasa ni ramai plak kawan-kawan yg iktiraf dan hormat aku. Tak pernah lagi aku dengar ada orang yang menghina aku ni gemuk, tinggi dan gelap. Mungkin kerana fizikal ku sekarang ni berlainan banding ketika umurku 13 tahun. Namun, aku tak simpan dendam pada mereka yg selalu menghina aku suatu ketika dulu. Dah lama aku maafkan. Lagipun masa tu umur terlalu muda, mungkin mereka tak gunakan ‘akal’ ketika bercakap sebab mengejar nak famous dan berlumba-lumba untuk digelar pelajar cantik.

Kecantikan… adakah kecantikan seseorang terletak pada rupa paras? terletak pada bentuk fizikal? terletak pada warna kulit seseorang? atau terletak pada kedudukan keluarga yang kaya dan disegani?

Bagi aku, kecantikan sesorang terletak pada AKHLAK…

Jika akhlak cantik, maka cantik jugalah tutur kata.

Jika akhlak cantik, maka cantik juga pergaulan

jika akhlak cantik, maka ilmu juga cantik

jika akhlak cantik, maka darjat di sisi Allah juga tinggi

jika akhlak cantik, maka hatipun cantik

Bukankah akhlak mencerminkan kecantikan seseorang… sebab itu juga Rasulullah menyuruh kita setiap kali mengadap cermin ucaplah “Segala puji hanya bagi Allah, Ya Allah sepertimana engkau cantikan wajahku, maka cantikan juga akhlak ku”…

Jangan pandang kecantikan rupa paras seseorang, kerana ianya akan pudar. Tapi pandanglah pada akhlak, ilmu dan amal seseorang kerana akhlak yg baik akan menyelamatkan diri dari fitnah dunia, ilmu yg tinggi dapat menyelamatkan diri dari kegelapan kejahilan dan amal yang istiqamah akan dicintai Allah.

Coretan Buat Wanita

by Islam Itu Agamaku

                                بِسْــــــــــــــــــــــمِ اﷲِارَّحْمَنِ ارَّحِيم

Allah Swt mengutus 124 ribu Nabi dan Rasul tak ada satu orang pun dari kalangan wanita, tapi tak ada seorang nabi pun terkecuali Adam a.s yang lahir MELAINKAN dari rahim wanita, begitu mulianya seorang wanita sehingga dari rahimnya Allah swt hadirkan kekasih-kekasih Allah Swt yang membawa risalah demi mencapai kehidupan yang harmoni didunia dan akhirat.

 Nabi saw bersabda : “ Wahai sekalian wanita, sesungguhnya yang paling baik diantara kalian akan memasuki surga sebelum orang yang paling baik di antara lelaki. Mereka akan mandi, dan memakai minyak wangi dan menyambut suami-suami diatas keledai-keledai merah dan kuning. Bersama mereka anak-anak kecil, mereka seperti batu permata yang berkilau”

Bahkan Rasulullah bersabda : “ Sampaikanlah kepada seluruh wanita yang kamu jumpai, bahwasanya : “Taat kepada suami dengan penuh kesadaran, maka pahalanya seimbang dengan pahala perang membela agama Allah Swt, tetapi sedikit sekali dari kamu sekalian yang mau menjalankannya”

* Seoarang wanita solehah adalah lebih baik dari pada 70 orang wali, seoarang wanita yang jahat lebih buruk dari pada 1.000 orang lelaki yang jahat.

* Isteri yang melihat suaminya dengan kasih sayang dan suami yang melihat isterinya dengan kasih sayang maka Allah akan memandangnya dengan pandangan rahmat.

* Seorang wanita yang menyusui anaknya hingga cukup tempoh iaitu 2 ½ tahun, maka malaikat-malaikat di langit akan mengkhabarkan berita bahawa syurga wajib baginya.

* Sungguh burung-burung diudara , ikan-ikan dan malaikat dilangit meminta keampunan untuk seorang isteri yang berbakti kepada suaminya selama ia sentiasa dalam kerelaan suaminya.

* Siapa saja isteri yang meninggal dunia, sedang suaminya ridha terhadap pemerergiannya, maka ia akan masuk syurga.

* Bila seorang suami pulang kerumah dengan perasaan gelisah, dan isterinya menghiburnya maka isterinya akan mendapatkan pahala jihad.

* Bila seorang wanita, mengerjakan dan menjaga solatnya, berpuasa pada bulan ramadhan, menjaga amanah suaminya dan mentaati suaminya, Allah Swt akan memberikan izin padanya untuk memasuki syurga melalui pintu mana saja yang disukainya.

* Bila seorang wanita hamil solat 2 rakaat adalah lebih baik dari pada 80 rakaat wanita yang tidak hamil.

* Bila seorang wanita tidak dapat tidur kerana sakit dan menyusukan anaknya, Allah Swt akan mengampuni seluruh dosa-dosanya dan mendapatkan pahala 12 tahun ibadah.

* Bila seorang wanita menyapu rumahnya dengan berzikir maka Allah Swt akan memberikan pahala meyapu Ka’bah.

* Bila seorang wanita hamil , sehingga dia melahirkan anaknya, Allah Swt akan memberikan pahala sebagaimana ia berpuasa pada siang hari dan solat sepanjang malam.

* Bila seorang wanita meninggal diantara 40 hari setelah melahirkan anaknya, ia mendapatkan pahala syahid.

* Bila seorang wanita mendorong suaminya keluar dijalan Allah swt, dan dia dapat menerima dengan ikhlas segala kesulitan yang disebabkan ketidaan suaminya, maka ia akan memasuki syurga 500 tahun lebih dulu dari suaminya. Dan 70.000 malaikat akan menyambutnya , dan ia akan menantikan suaminya di syurga.

* Bila seorang anak menangis di malam hari, dan ibunya tidak marah tetapi memmujuknya, ia akan mendapatkan pahala satu tahun Ibadah.

* Semua orang akan dipanggil untuk melihat wajah Allah Swt di akhirat tetapi Allah Swt datang sendiri kepada wanita yang menjaga auratnya, iaitu memakai purdah didunia secara istiqomah. Begitu mudahnya seorang wanita mendapatkan keredhaan Allah Swt mana kala dia taat kepada suaminya , tentunya ketaatan disini dalam batasan-batasan Agama , kerana mana kala seorang suami sudah melanggari apa yang digariskan agama maka tidak ada lagi ketaatan bagi seorang wanita. Kerana “Tidak ada ketaatan kepada mahluk dalam menderhakai AL-Khalik”

Sebagaimana kisah Asiah isteri Fir’aun. Di tengah-tengah kaum yang memusuhi Allah dan Rasul-Nya, ia tetap berpegang teguh kepada Allah Swt, walaupun untuk menjaga keimanan tersebut , ia harus menerima kematian ditangan suaminya sendiri, iaitu Fir’aun la’natullahu ‘alaihi. Rasulullah saw bersabda bahawa wanita yang terbaik dan paling sempurna adalah Asiah isteri Fir’aun dan Maryam.

Syekh Ibarahim Ali mengatakan seorang wanita jika sudah dominan dalam kehidupan lelaki, maka ia akan menjadi buah hati dan ruhnya. Bahkan akan menjadi segenap badan dan perasaan lelaki. Semua tindakan kebaikan atau kejahatan yang dilakukan oleh seorang laki, kerana dorongan wanita. Fikiran dan amal para wanita muslimah akan ikut serta berhembus dengan angin, mengalir dengan air, menyatu dengan tanah, tanpa memerlukan kenderaan untuk membawanya, tanpa memerlukan tenaga untuk mengangkutnya. Kebaikan yang akan merebak atau kejahatan.. Semua tergantung kepada amalan para wanita.

Dalam buku Ya binti waya ibnii , Ali Atthonthowi menulis :

“Wahai puteriku, pintu kebaikan ada di hadapanmu. Kunci pintu itu ada ditanganmu. Jika engkau meyakininya dan engkau berusaha memasuki pintu itu, maka keadaan akan berubah dan menjadi baik. Engkau benar puteriku, bahawa kaum pemuda lah yang pertama melangkah menempuh jalan dosa, bukan wanita, tetapi ingat, bahawa tanpa kerelaanmu dan tanpa kelunakan sikapmu, mereka tidak akan berkeras melangkah maju”

Sekarang sudah jelas dengan apa dan bagaimana seharusnya kita bersikap, wanita akan mejadi baik ketika para pemuda dapat mengarahkan wanita kearah kebaikan, selama dari pihak pemuda tidak mempunyai keinginan kearah tersebut maka segala bentuk perbaikan akan sia-sia…

sumber: Mujahidah Solehah

SUARA YANG DIDENGAR MAYAT…

Dipetik dari islam itu Agamaku

Luangkanlah waktu sejenak untuk membaca dan merenungkan pesan ini.

 

Yang Akan Ikut Mayat Adalah Tiga hal yaitu;.

1)Keluarga

2)Hartanya

3)Amalnya Ada Dua Yang Kembali Dan Satu akan Tinggal Bersamanya yaitu ;

 

1)Keluarga dan Hartanya Akan Kembali

2)Sementara Amalnya Akan Tinggal Bersamanya.

 

Maka ketika Roh Meninggalkan Jasad …

Terdengarlah Suara Dari Langit Memekik,

 

” Wahai Fulan Anak Si Fulan..

 

· – Apakah Kau Yang Telah Meninggalkan Dunia, Atau Dunia Yang Meninggalkanmu

· – Apakah Kau Yang Telah Mengumpul Harta Kekayaan, Atau Kekayaan Yang Telah Mengumpulmu

· – Apakah Kau Yang Telah Menumpuk Dunia, Atau Dunia Yang Telah Menumpukmu

· – Apakah Kau Yang Telah Mengubur Dunia, Atau Dunia Yang Telah Menguburmu.”

 

Ketika Mayat Tergeletak Akan Dimandikan ….

Terdengar Dari Langit Suara Memekik,

 

” Wahai Fulan Anak Si Fulan…

· – Mana Badanmu Yang Dahulunya Kuat, Mengapa Kini Terkulai Lemah

· – Mana Lisanmu Yang Dahulunya Fasih, Mengapa Kini Bungkam Tak Bersuara

· – Mana Telingamu Yang Dahulunya Mendengar, Mengapa Kini Tuli Dari Seribu Bahasa

· – Mana Sahabat-Sahabatmu Yang Dahulunya Setia, Mengapa Kini Raib Tak Bersuara “

 

Ketika Mayat Siap Dikafan …

Suara Dari Langit Terdengar Memekik,

 

“Wahai Fulan Anak Si Fulan

 

· – Berbahagialah Apabila Kau Bersahabat Dengan Ridha

· – Celakalah Apabila Kau Bersahabat Dengan Murka Allah

· – Kini Kau Tengah Berada Dalam Sebuah Perjalanan Nun Jauh Tanpa Bekal

· – Kau Telah Keluar Dari Rumahmu Dan Tidak Akan Kembali Selamanya

· – Kini Kau Tengah Safar Pada Sebuah Tujuan Yang Penuh Pertanyaan.”

 

Ketika MayatDiusung. …

Terdengar Dari Langit Suara Memekik,

 

“Wahai Fulan Anak Si Fulan..

· – Berbahagialah Apabila Amalmu Adalah Kebajikan

· – Berbahagialah Apabila Matimu Diawali Taubat

· – Berbahagialah Apabila Hidupmu Penuh Dengan Taat.”

 

Ketika Mayat Siap Disholatkan ….

Terdengar Dari Langit Suara Memekik,

 

“Wahai Fulan Anak Si Fulan..

· – Setiap Pekerjaan Yang Kau Lakukan Kelak Kau Lihat Hasilnya Di Akhirat

· – Apabila Baik Maka Kau Akan Melihatnya Baik

· – Apabila Buruk, Kau Akan Melihatnya Buruk.”

 

Ketika MayatDibaringkan Di Liang Lahat ….

terdengar Suara Memekik Dari Langit,

 

“Wahai Fulan Anak Si Fulan…

· Apa Yang Telah Kau Siapkan Dari Rumahmu Yang Luas Di Dunia Untuk Kehidupan Yang Penuh Gelap Gulita Di Sini

 

Wahai Fulan Anak Si Fulan…

· – Dahulu Kau Tertawa, Kini Dalam Perutku Kau Menangis

· – Dahulu Kau Bergembira,Kini Dalam Perutku Kau Berduka

· – Dahulu Kau Bertutur Kata, Kini Dalam Perutku Kau Bungkam Seribu Bahasa.”

 

Ketika Semua Manusia Meninggalkannya Sendirian… .

Allah Berkata Kepadanya, “Wahai Hamba-Ku ….

.· Kini Kau Tinggal Seorang Diri· Tiada Teman Dan Tiada Kerabat

· Di Sebuah Tempat Kecil, Sempit Dan Gelap..

· Mereka Pergi Meninggalkanmu. . Seorang Diri

· Padahal , Karena Mereka Kau Pernah Langgar Perintahku

 

· Hari Ini,….

· Akan Kutunjukan Kepadamu· Kasih Sayang-Ku

· Yang Akan Takjub Seisi Alam· Aku Akan Menyayangimu

· Lebih Dari Kasih Sayang Seorang Ibu Pada Anaknya”.

 

Kepada Jiwa-Jiwa Yang Tenang Allah Berfirman ,

” Wahai Jiwa Yang Tenang· Kembalilah Kepada Tuhanmu

· Dengan Hati Yang Puas Lagi Diridhai-Nya· Maka Masuklah Ke Dalam Jamaah Hamba-Hamba- Ku

· Dan Masuklah Ke Dalam Jannah -Ku”

 

Semoga Kematian akan menjadi pelajaran yang berharga bagi kita dalam menjalani hidup ini.Rasulullah SAW. menganjurkan kita untuk senantiasa mengingat mati (maut) dan dalam sebuah hadithnya yang lain, beliau bersabda “wakafa bi almauti wa’idha”, ertinya, cukuplah mati itu akan menjadi pelajaran bagimu!

 

Semoga bermanfaat bagi kita semua, Amiin….

Alhamdulillah, Anda beruntung telah terpilih untuk mendapatkan kesempatan membaca mesej ini . Aktifitas keseharian kita selalu mencuri konsentrasi kita . kita seolah lupa dengan sesuatu yang kita tak pernah tau bila kedatangannya. Sesuatu yang bagi sebahagian orang sangat menakutkan.Tahukah kita bila kematian akan menjemput kita???

 

WALLAHUALAM…

Halaqah ~ Sentuhan Qalbu

P/S ~ Luangkanlah sedikit masa utk melihat video ini. Airmata tak sedar jatuh… betapa sayangnya Rasulullah pada kita, umat baginda.. moga kita mendapat syafaat dari baginda di akhirat kelak.. amin..

Surah Penghibur hati yang kesedihan…

SURAH AL-KHAUSAR

Surah ini paling pendek, hanya mengandungi 3 ayat & diturunkan di Makkah dan bermaksud sungai di syurga. Kolam sungai ini diperbuat daripada batu permata nan indah dan cantik. Rasanya lebih manis daripada madu, warnanya pula lebih putih daripada susu dan lebih wangi daripada kasturi.
Surah ini disifatkan sebagai surah penghibur hati Nabi Muhammad s.a.w. kerana diturunkan ketika baginda bersedih atas kematian 2 orang yang dikasihi iaitu anak lelakinya Ibrahim dan bapa saudaranya Abu Talib.

P/S ~ Bacalah surah ini sekerap yg mungkin bila bersedih.. InsyaAllah kesedihan yg dialami akan hilang… mari beramal… 🙂

Mencari kembali sinar kebenaran…

Hari demi hari aku tewas 

Dan kalah dengan perasaan

Semakin hari semakin menjerat sanubari

Untuk berlari dan terus berlari

Mencari sesuatu yang ‘bebas’

Dan jawapan pada seribu persoalan

Demi  memuaskan hati semua pihak

Tanpa fikir dimana langkah kakiku terhenti

Sama ada sedar atau tidak

Kakiku telah terhenti

Dipersimpangan yang salah

Simpang yang berliku, berlopak dan bercabang

Berjalan dan terus berjalan

Walau jalan yang dilalui itu

Sememangnya telah nyata

Jauh terpesong

Dari jalan yang sebenar

Hati penuh gelisah

Terus berjalan demi berjalan

Dan tak tahu dimana garis penamat

Untuk mendapat apa yang diingini

Dalam satu keadaan jalan yang sangat mengelirukan

Lagi curam

Seorang insan

menunjukkan jalan yang sebenar

Untuk aku lalui

Bukan jalan yang aku telah lalui

Dengan hanya berpandukan ‘bisikkan perasaan’

Bukan akal

Lantaran kecewa dan penuh bercelaru

Itulah pertolongan ilahi padaku

Memimpin aku kepada-NYA semula

Dengan perantara insan bernama manusia

hanya teguran

membuatku terbangun dari lena

tersedar dari tindakan tanpa kawalan

Bukankah Allah sayang padaku!

Tidak membiarkan  aku lama terhenti diantara

jalan yang banyak cabang

yang tidak jumpa garis penamat

Jalan yang akan membawaku keluar

Dari Jalan yang selama ini aku perjuangkan

Alhamdulillah

Jalan ke hadapan diteruskan jua

Melangkah demi melangkah

Mencari kembali sinar kebenaran

Meneruskan semula perjuangan

Tersemat kukuh didasar hati

KALAM ALLAH adalah SEGALANYA

Disitulah kedamaian,ketenangan, kegembiraan dan kebahagiaan

Segala pujian kembali pada-NYA….