Berhutang – Roh Tergantung Antara Langit Dan Bumi…

Sabda Rasulullah yang diriwayatkan oleh Abu Hurairah bermaksud:

“Roh seorang mukmin yang berhutang jika hutangnya tidak dijelaskannya maka tergantung-gantunglah ia di antara langit dan bumi, yang bererti terseksalah roh itu hingga dibiarkan hutangnya itu”

Oleh itu, walaupun banyak amal ibadat kita, banyak sedekah kita, jika ada hutang yang tidak selesai walaupun satu sen pasti roh kita akan terseksa setelah kita mati.

Oleh itu, jika berhutang hendaklah ditulis dan beritahu kepada waris kita sebelum kita mati supaya waris kita dapat menyelesaikannya.

Seperti firman Allah SWT dalam surah al-Baqarah ayat 282:

“Wahai orang mukmin, apabila kamu menjalankan sesuatu urusan dengan cara berhutang (yang bertempoh) hingga ke ssuatu masa yang tertentu maka hendaklah kamu menulisnya (kadarnya dan tempohnya) dan hendaklah ada jurutulis yang menulisnya dengan adil dan benar, dan janganlah seorang penulis itu enggan menulis/mencatit sebagaimana Allah telah ajarkan. Oleh itu hendaklah penulis itu mengikut yang merencanakan oleh pihak yang terlibat dengan penuh rasa taqwa kepada Allah Tuhannya dan janganlah dia mengurangkan sesuatupun dari jumlah atau kadar dan tempoh masa berhutang itu dimulakan hingga selesai dibayarkan balik dengan sempurna.”

14 Respons

  1. Sesungguhnya..terlalu banyak hutang yg ku tanggung…..sudah tak ada jalan utk ku langsaikan hutang ku ini…tiada daya dan upaya….hati dan jiwa tdk pernah tenteram dgn hutang2 ku ini…tolonglah…..ya allah..berikanlah ketenangan hati kpd ku…..

    • simpati pada saudara….sila amalkan baca doa ini YaAllah, sesungguhnya aku berlindung kepadamu daripada perasaan gundah, perasaan sedih, lemah, sifat malas, bakhil, pengecut, hutang keliling pinggang dan daripada dikuasai oleh manusia tertentu. boleh didapati dari internet dlm tajuk doa menyelesaikan hutang….amat mujarab jika ikhlas amalkan selalu setiap hari….sebelum doa mulakan dgn selawat, alfatihah kpd Rasullulah. Jgn lupa amalkan surah ALWAQIAH setiap hari…..insyallah…

  2. sekiranya kita berhutang dengan orang bukan islam,tapi orang itu tak dapat dikesan,macam mana dgn hutang tu..saya sangat risau

  3. untuk ingatan kepada sesiapa saja yang berhutang.. lunaskan hutang2 anda tu..sblum anda meninggalkan dunia ini …INALILAH…………..!

  4. sya pnah berhtang dgn owg tak knal..tp sya tdak dpt mncri dia smpai skrang..mcm mna nie???trsa amt tkot pabla mmbca artikal d ats

    • kalu mmg dah sedaya upaya cari dia xjumpe gak, derma kat masjid2, anak yatim n sbgnya..doa bnyk2 mudah2an dpt jumpe org tu atau kalu mmg xjumpe gak mudah2an dia m’halalkannya..

    • tp yg penting jgn ambil mudah soal hutang2 ni..usaha sedaya upaya

  5. hutang wang semata-mata kah? bagaimana dgn hutang puasa? hutang solat?

  6. Assalamualaikum, saya ada pertanyaan bagaimanakah jika seseorang itu telah meninggal dunia dan mempunyai hutang di bank?

    S. Hafizie
    usahawanfisabilillah@gmail.com

  7. Kesiannya….ada seorang hamba Allah tu, terjerat hutang dgn along. Kerana nak selamatkan keluarganya, dia sanggup tipu sana tipu sini utk tutup hutang. Hutang di sini utk tutup hutang di sana. hutang di sana utk tutup htg di sini. Ramai org marah padanya kerana ditipu. Tak kira teman lama, teman baru jd mangsa penipuannya. Bagaimana hutangnya nak langsai kalau hutang dicover dgn hutang. Nauzubillahi min zaliq…..

  8. assalamualaikum,
    sy ade kemusykilan.
    seseorg menanggung hutg yg byk,
    tp dlm ms yg same ingin berkwin..
    manakah pilihan yg tepat?
    melunaskan hutg shigga mnjdi sket br brkahwin?
    atau brkahwin dan terus menerus menanggung beban hutg yg byk?

  9. indahnye n tenangnye hidup tanpa hutang..will work for that..insyallah

  10. sesiapa yang berhutang elok diberitahu kepada ahli keluarganya…. jangan anggap mudah hal-hal hutang berhutang ini.

  11. salam,…saya nak bertanya dan mohon pandangan macam mana saya nak mula,…atasi dan selesai masalah hutang ni….saya tinggal berjauhan serta setiap hari saya memerlukan wang untuk minyak,…makan dan urusan….dan keluarga juga pun memerlukan wang….tapi mengapa pihak atasan tidak pernah memikirkan kebajikan anggota bawahan dia….hutang bertambah…mohon pandangan dan rujuk nasihat untuk atasi masalah.

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: