Forum Perdana-Kisah dari Penjara untuk renungan bersama (2)

Forum Perdana-Kisah dari Penjara untuk renungan bersama

Kisah (2) dari Singapura 

Ini adalah kisah di penjara Singapura, di ceritakan dari seorang Ustaz  

Ada seorang banduan yang sedang akan menjalani hukuman gantung di Singapura akan menjalani sessi counseling dan belajar agama dari seorang Ustaz yang akan membimbingnya untuk menghadapi hukuman yang akan di jatuhkan padanya. Banduan ini telah di jatuhkan hukuman kerana membunuh dan merusuh, di badan banduan ini penuh dengan tatto di seluruh anggota badannya.

Banduan ini rajin bersolat dan beribadah, imagine kalau orang tahu dia akan mati dah tentu akan berbuat demikian. Dia ada beritahu Ustaznya yang dia ingin menghilangkan tatto sebelum di hukum, tapi memandangkan tattonya di seluruh badan dan susah untuk dihilangkan, Ustaz itu telah menasihati banduan itu supaya jangan risau tentang tatto yang penting hatinya kuat mengingati Allah dan beribadat dengan tekun.

Pada saat hari dia hendak di gantung, dia dengan tenang menyambut ketibaan saat akhirnya. Setelah di gantung, mayat itu di turunkan dari Tali gantung, dan mayatnya telah di bawa pulang oleh anggota keluarganya untuk di uruskan. Pada saat mayat itu hendak di mandikan alangkah terperanjat semua anggota keluarganya dan semua orang yang mengenal nya termasuk Ustaz yang mengajar dia agama, tattoo yang ada di seluruh badannya telah hilang dengan tiada sedikit pun kesan di badannya, Badannya sungguh bersih yang tiada ada sedikit kesan tattoo di seluruh badannya.

Memandangkan kisah ini kita akan termenung sejenak bahawa Allah maha mengampun lagi penyanyang, siapa saja yang ingin bertaubat akan di terima taubatnya.  

Kadang bila di renungkan orang yang baik belum tentu di saat akhirnya dapat hidayah dan mati dalam keimanan, kerana walau pun dia beribadat kuat serta banyak amal jariahnya tapi kalau kita riak dan suka mencemuh orang2 yang jahil dan jahat, atau orang2 yang pernah melakukan maksiat atau apa pun dosa mereka kita tidak harus mencemuh dan menkritik mereka, kerana mungkin di akhir hayat orang-orang seperti ini Allah beri dia petunjuk dan hidayah siapa tahu. Mudah2an kita semua dapat Husnul Khatimah di saat akhir kita, Insyallah Amin.

Wallahualam

Advertisements

6 Respons

  1. semoga semua insan insaf

  2. tiada yang mustahil di dunia ini,insyallah

  3. jika tuhan ingin kan serta merta boleh jadi.
    🙂

  4. kun faya kun

  5. Subhanalloh!wafatkanlah hambamu dalam keadaan khusnul khotimah ya Alloh

Tinggalkan Jawapan

Masukkan butiran anda dibawah atau klik ikon untuk log masuk akaun:

WordPress.com Logo

Anda sedang menulis komen melalui akaun WordPress.com anda. Log Out / Tukar )

Twitter picture

Anda sedang menulis komen melalui akaun Twitter anda. Log Out / Tukar )

Facebook photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Facebook anda. Log Out / Tukar )

Google+ photo

Anda sedang menulis komen melalui akaun Google+ anda. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

%d bloggers like this: