Kisah Rabiatul Adawiyah

AsSalamualaikum…

Buat semua pengunjung blogs ini, saya ucapkan terima kasih yg tak terhingga sbb sentiasa menjenguk blogs ini walau ia hanya blogs yg sgt2 tidak sempurna… penuh kelemahan spt kelemahan saya sendiri..

terima kasih juga buat ‘seroja77 ~ Serojapagi77@yahoo.com.my’ sbb membuka balik minda saya ini utk merujuk semula tentang kisah ‘rabiatul adawiyah’…. saya sendiri banyak kali membaca dari buku mahupun laman2 web islamik tentang sufi mulia itu… malah pernah mendengar ceramah ust zawawi yusuf tentang kehidupan Rabiatul Adawiyah sebelum jadi sufi… apa yg saya baca dan dengar itulah yang saya masukkan dalam blogs ini suatu ketika dulu… dan semalam tergerak hati untuk berbincang semula tentang ‘kisah rabiatul adawiyah’ ini dgn ust.shauqi dan ust abu basyer sbb saya sendiri naik keliru, terlalu banyak versi yg ada samada diterbitkan didlm buku mahupun dlm laman2 web islamik yg lain..

ini adalah ulasan2 dari ust. abu basyer dan ust shauqi.. sama2 kita jadikan panduan..

Abu Basyer
waalikumusalam, apa khabar semoga sihat wal afiat.
Mengenai cerita dan kehidupan Rabiatul adawiyah memang ada banyak jalan ceritanya, tetapi ada pula cerita yg ganjil dan luar biasa, ustaz bimbang cerita tersebut adalah rekaan hendak menunjukkan kehebatannya . mugkin cerita2 seperti ini benar dan mungkin tidak. Untuk kita tidak menyempang jauh lebih baik kita menganggap rabiatul adawiyah adalah wanita solehah yang hubungan hatinya dengan Allah adalah kuat dan mantap . Selebihnya itu kita biarkan saja tak perlu diulaskan. waullahualam.

Ustaz  Shauqi

waalaikumsalam….

Cerita rabiatul adawiyah ni ada pelbagai versi. Versi yang menyatakan bahawa pada zaman mudanya beliau seorang penyanyi dan minum arak… then baru bertaubat kepada allah adalah cerita yang dibawa oleh golongan orientalis. Lalu cerita seumpama ini difilemkan.

Hakikat yang sebenarnya, rabiatul adawiyah lahir dalam keluarga yg bertakwa kepada Allah dan rabiah sendiri sejak kecil menghafaz al-Quran serta bertakwa kepada allah. Jadi kehidupan rabiah sejak kecil hingga dewasa tidak mengandungi unsur maksiat sebaliknya dia memfokuskan pada ibadat kpd allah.

wallahu’alam
P/S ~ Yang baik itu dtgnya dari Allah, sedang yg kurang dan lemah itu dtg dari kelemahan saya sendiri..  sama2 jadikan ia sebagai panduan hidup… 

Satu Respons

  1. MAJLIS-MAJLIS ILMU DI TEMPAT ANDA :
    1. Simposium Thariqat Tasawwuf 1432H/2011M

    2. Perhimpunan Pimpinan Pertubuhan-pertubuhan Islam Se Malaysia
    http://melayucyber.blogspot.com/2011/05/perhimpunan-pimpinan-pertubuhan.html

    3. Pengajian/Diskusi Kitab Bersama Syeikh Muhammad Nuruddin Marbu al-Banjari al-Makki
    http://melayucyber.blogspot.com/2011/05/pengajiandiskusi-kitab-bersama-syeikh.html

    4. Seminar Memperingati Sayyidatina Khadijah
    http://melayucyber.blogspot.com/2011/05/sayyidatina-khadijah-al-kubro-isteri.html

    5. PENGAJIAN KITAB 2011 : NASIHAT AGAMA WASIAT IMAN

    LAIN-LAIN MAJLIS ILMU TERKINI : http://www.facebook.com/pages/PONDOK-HABIB/295419981998

Tinggalkan komen