Solat Istikharah, Tata Cara dan Doa

Solat Sunnat Istikharah

Solat ini dilakukan untuk mendapatkan petunjuk, terutama bila seseorang dalam keraguan memutuskan mana yang terbaik diantara dua perkara yang diragukan. Jika timbul keraguan dalam hati untuk memilih atau mengambil keputusan dalam sesuatu perkara, contohnya: apakah aku harus menolak atau menerima? Keraguan makin terasa, keputusan tidak dapat dipastikan setelah melihat masing-masing ada kelebihan dan keburukannya.

 

Oleh yang demikian, hendaklah menyerahkan pada Yang Maha Kuasa untuk memilihnya. Sebelum seseorang mengambil keputusan ia dianjurkan solat istikharah dua rakaat.

 

Dengan mengharapkan agar ditunjukkan Allah untuk mendapatkan pilihan yang terbaik. Jika keraguan masih mempengaruhi fikiran untuk menentukan pilihan, ulangilah solat istikharah dan membaca doanya, walaupun pengulangan sampai 7 kali berturut-turut. Selepas itu, bertawakkal kepada Allah, pilihlah salah satu daripadanya, ambillah yang mana arah ‘hati’ lebih cenderung setelah berdoa. Jangan menimbulkan lagi keraguan, yakinlah bahawa itu adalah pilihan terbaik dari yang Maha Kuasa.

 

Jangan merasa kecewa andai ternyata dalam keputusan yang dipilih menimbulkan keinginan yang tidak disukai. Ingatlah bahawa ini adalah yang telah digariskan pada azali yang tidak dapat dielakkan, besar kemungkinan mengandungi hikmah, membawa kebaikan dimasa akan datang, hendaklah tetap mempunyai husnuz-zan kepada Allah.

 

Tata Cara Shalat Istikharah

Tata cara solat istikharah lebih kurang sama dengan solat subuh, Hanya niatnya saja yang berlainan, iaitu berniat solat istikharah. dilaksanakan sebelum tidur ataupun setelah bangun tidur. Sangat baik dilakukan sesudah lewat tengah malam disaat sunyi, supaya hati lebih khusyuk dalam mengemukakan permohonan kepada Allah. Solat ini sangat peribadi sifatnya. Sebab itu harus dikerjakan sendirian. Solat ini tidak memakai azan atau iqamah.

 

Lafaz niat:-

Ushalli Sunnatal Istikharaati Rak’ataini Lillahi Ta’aala

Sahaja Aku sembahyang sunnat istikharah 2 rakat tunai kerana Allah Ta’ala

 

Rakaat pertama-

Baca surah Al-fatihah dan surah Al-kafirun

 

Rakaat kedua-

Baca surah Al-fatihah dan surah Al-ikhlas

Selepas salam, bacalah doa yang disarankan dalam istikharah.

Dalam berdoa sebaiknya menyebutkan permintaan yang ingin diberikan petunjuk oleh Allah s.w.t. misalnya: “Ya Allah, jika hal ini….(sebutkan namanya)”

 

 

Doa istikharah

 

Setelah selesai solat, berdoa seperti yang dianjurkan oleh Rasulullah SAW:

 

doa-istikhaerah

Allaahumma inni astakhiiruka bi’ilmika, wa astaqdiruka biqudratika wa as aluka min fadhlikal azhiim. Fa innaka taqdiru wa laa aqdiru, wata’lamu wa laa a’lamu, wa anta allaamul ghuyuub.

Allaahumma inkunta ta’lamu anna haadzal amra khairun lii fii diinii wama’aasyii wa ‘aaqibati amrii, ‘aajili amrii wa aajilihi faqdurhu lii wa yassirhu lii tsumma baarikliifiihi. Wa inkunta ta’lamu anna haadzal amra syarrun lii fii diinii wa ma’aasyii wa ‘aaqibatu amrii ‘aajili amrii wa aajilihi fashrif annii washrifni ‘anhu waqdur liyal khairahaytsu kaana tsumma ardhinii bihi, innaka ‘alaa kulli syai-in qadiir

Ertinya:-

“Ya Allah, aku memohon petunjuk memilih yang baik dalam pengetahuanMu, aku mohon ditakdirkan yang baik dengan kudratMu, aku mengharapkan kurniaMu yang besar. Engkau Maha Kuasa dan aku adalah hambaMu yang dhaif. Engkau Maha Tahu dan aku adalah hambaMu yang jahil. Engkau Maha Mengetahui semua yang ghaib dan yang tersembunyi.

Ya Allah, jika hal ini (***) dalam pengetahuanMu adalah baik bagiku, baik pada agamaku, baik pada kehidupanku sekarang dan masa datang, takdirkanlah dan mudahkanlah bagiku kemudian berilah aku berkah daripadanya.

Tetapi jika dalam ilmuMu hal ini (***) akan membawa bencana bagiku dan bagi agamaku, membawa akibat dalam kehidupanku baik yang sekarang ataupun pada masa akan datang, jauhkanlah ia daripadaku dan jauhkanlah aku daripadanya. Semoga Engkau takdirkan aku pada yang baik, sesungguhnya Engkau Maha Kuasa atas setiap sesuatu.”

 

About these ads

187 Respons

  1. Majlis Ilmu Dari Buku Habib Abdullah bin Alwi Al-Haddad
    { Januari 6, 2009 @ 12:29 pm } · { Ahlulbait, Majlis Ilmu }
    { Tags: baitul aman, Majlis Ilmu, masjid } · { Komentar }
    Majlis-majlis Ilmu Bulanan bertujuan memberi kemudahan kepada masyarakat Kuala Lumpur dan Selangor khususnya serta masyarakat Malaysia ‘amnya menimba ilmu ajaran agama Islam yang ditinggalkan dan diwasiatkan oleh Al-Habib Abdullah bin Alawi Al-Haddad.
    Huraian dari buku-buku beliau akan dihuraikan dalam Bahasa Malaysia.
    Kesemua Majlis Ilmu seperti jadual dibawah ini akan diadakan di Masjid Baitul Aman 102 Jalan Damai di Jalan Ampang, Kuala Lumpur:

    Majlis Bacaan Ratib Al-Haddad serta Syarahan dan Huraiannya setiap Selasa malam Rabu selepas Solat Maghrib
    Hari Sabtu 17 Jan 2009 mulai Solat Maghrib sehingga jam 9:30 malam huraian buku berjudul ‘Nasihat Agama dan Wasiat Iman’
    Hari Ahad 18 Jan 2009 mulai Solat Maghrib

    http://pondokhabib.wordpress.com

    • salam , terima kasih bagi panduan tentang solat ini , saya akan melakukanya untuk menentukan tempat untuk saya sambung belajar nanti sama ada form 6 atau ke universiti , jadi saya harus buat solat istikarah utk tentukan mana terbaik untuk saya , insyaAllah :) terima kasih !

  2. salam pada pembaca….

    solat istikharah yang saya masukkan dlm blog ni adalah dari PANDUAN buku ‘amalan doa’ dan panduan solat istikharah dari laman web lain…

    jika ada yang tak sama tatacara solat ni, itu bertanyalah pada yang lebih pakar soal hukum agama…

    ini hanyalah panduan yang saya dapat dari rujukan sendiri dari buku dan juga laman web islamik lain…

    :)…

    • salam hendry…

      saya sangat senang dengan apa yang anda tulis,karena saya sangat terbantu sekali dengan itu.
      sudah hampir 2 tahun ini saya mengalami gunjangan dan stres berat akibat kebimbangan
      jadi saya mohon doanya,semoga allah membantu saya dalam menghilangkan beban hati saya
      aminnn……..

      • Assalamualaikum
        Terima kasih atas usaha memaparkan cara solat Istikharah ini…

        Moga kebuntuan fikiran dapat dileraikan oleh petunjuk dariNya

        Ameennn

    • salam..
      t.kasih utk tatapan ini..
      insyaallah jika diizinkan ALLAH S.W.T smga pe yg sya alami skrg ini akan dpermudahkan dgn sempurna..amin..

    • As Salam..
      terima kasih atas paparan ini..
      insyallah smoga saya dberi ptunjuk yg benar..
      Amin…

    • assalamualaikum nursyirah..

      tyma kseh ats pnduan tue..tp bley sy tw blank yg awk wt dlm doa tue adlh hal yg hndk dipilih kew?wassalam..

    • saya juga senang dengan paparan ini..terima kasih..

  3. terima kasih kepada NURSYIRAH… kerana telah membantu saya dalam melaksanakan solat istikharah dengan baik dan sempurna

    • salam henry…

      sama2 kita belajar ye… saya pun masih belajar tuk perbaiki diri sndiri… masih mencari ilmu sbg bekalan kemudian hari…

  4. terima kasih.. insyaAllah, Allah permudahkan segala urusan. amin..

  5. terima kasih nursyirah.. doakan sy ya agar mndpt petunjuk dr yang maha kuasa.. insya allah.. amin..

  6. terima kasih nursyirah kerana dapat membantu saya melaksanakannya dengan lebih baik.amin…

  7. salam

    syukran jaziran anti krn memberi panduan utk umat islam keseluruhannya

    teruskan usaha semoga Allah Taala meredhai khidmat bakti anti ini…

  8. assalamualaikom..
    terimakasih kerana memberi tunjuk ajar..
    tetapi saya ader ragu2 sdikit..
    bukan kah biler sujut yg terakhir ader satu doa yg perlu diulang 44x ader kah itu benar..

    • clark,mmg betul pon..mase sujud yg terakhir tu,kne tsbih..then baca subhanakala ilmalana illama alamtana innakaantal alimul’akim.40x
      then niat la dlm hati ape yg kite nak tahu…

      sy buat cam 2 la..

  9. assalamualaikum…
    menurut suami sy solat istikharah boleh di lakukan sebelum tido…
    setahu sy solat itu perlu tido tlebih dahulu kemudian bgn dan mgerjakanya…
    adakah cara sy juga boleh di ikut?

    • salam…

      solat istikharah ni tak perlu la nak tido dulu, sblum tido pun ble buat… cth selepas magrib@selepas isyak@masa nak tido.. tak perlu nak tido dulu.. tapi, kalo nak dptkan khusyuk, eloklah tido dulu sbb sepertiga mlm adalah masa yg pling baik untuk solat sbb hati lbh tenang dan hati lbh ‘dekat’ pada ALLAH… yg kena tido dulu tuhh, solat tahajjud namanya… syarat tahajjud kena tido dulu… k, selamat beribadah… :)

      • solat ini boleh kah digunakan bagi sy?kerana nak tahu same ada jodoh sy terbaik untuk hidup sy?kerana sekarang sy bercinta dengan suami orang,walaupun sy baru mngatahui calon suami sy adalah suami orang.sy tidak boleh mlupakan nye dan sy juga akan terus menerus cinta ini,tapi hati sy ttp ragu untuk memilihnya sebagai suami……sebab sy tidak sanggup untuk berkongsi suami dan bermadu walau pun sy tahu sy mngabil hak orang………

  10. bila agaknya kita nak menyelitkan masalah yang nak diberi petunjuk tu dalam doa?

    adakah mcm ni

    Allaahumma inkunta ta’lamu anna haadzal amra “aku konfius untuk memilih untuk kerja ini atau yang ini” khairun

    • salam….

      tentang doa solat istiqarah tuhh, dlm BM pun blh baca. sue rasa lbh senang nak meluah pada Allah sbb kita tau apa yg kita lafazkan, lbh menghayati apa yg kita lafazkan dan lbh yakin meluahkannya….takde lah kita mencampur adukkan arab ngn BM :)
      cuma sebelum doa, haruslah Memuji Allah dan selawat.. tang ni pulak kenalah dlm arab

      nak selitkan mslh yg kita hadapi tuhh dlm doa istiqarah, ada sue tanda *** dlm BM, dan ——— dlm arab. tanda tuh lah, kita suarakan mslh kita.

      • saya nak syirah terangkan lebih detail boley x. maksud syirah, lepas solat, kita boleh terus baca doa tu dlm BM dan mintak apa yg kita hajati.

        maksud shirah sblm berdoa tu kita kena puji Allah dlm bahasa arab tu kena baca apa yer? boleh bagi example tak. saya takut saya salah.

        terima kasih shirah

      • salam…

        kakjol, bleh rujuk dlm balasan komen sue dlm solat dhuha, doa n cara… dkt situ ada sue terangakn camne nak berdoa kalo kite ni x reti bahasa arab..

      • salam..saya confuse yang bahagian doa tu..maksud syirah.kre kita doa cm nie

        eg: Ya Allah, jika hal ini (aku keliru memilih samada A @ Z untuk…….) dalam pengetahuanMu adalah baik bagiku..

        betul tak??.terima kaseh

      • Wsalam..

        masukkan nama org tuh..
        “……., jika hal ini (Sebut Nama org tuh) dlm pengetahuanMu adalah baik bagiku,agamaku,…..”
        dlm berdoa ni kena faham sndiri apa yg kita nak sampaikan pada Allah,kena sebut secara detail bukan rambang…
        Allah Maha Mengetahui lagi Maha Bijaksana… serahkan sepenuhnya pada DIA… DIa lebih berkuasa dan tahu siapa yg layak utk jodoh kita…

    • hehehehe…rasa cam kelakor la plak soalan ni..witty jer..tp sgt bagus..sbb tertanya2 gak..

  11. salam…

    alhamdulillah..syukran jaziran..ana harap nursyirah tr0skan memberi panduan2 yg baik cmni..
    pape p0n lakukan s0lat istikhara ini dgn istiqamah..
    sem0ge mendapat petunjuk dan redha ALLAH..

  12. salam… sy mohon pertolongan sahabat2 sy dlm web ini… sy mencari2 doa supaya di cepat kan jodoh… kalu ade sahabat2 sy yang tau.. plsz.. tell me… sy dalam kebingungan sekarang…

    • salam….

      jumpa saya dkt mail :)

      insyaAllah kita berkongsi amal n doa2 tuk dibukankan jodoh

      • salam nursyirah,
        blh x berkongsi juga dgn sy amal n doa2 utk dibukakan jdoh..
        sedang bercinta dgn org yg dirasakn sgt serasi dgn sy, tapi keluarganya kuat menentang…
        klu blh sy mahu yg terbaik utk kami berdua..

  13. Terima Kasih….

  14. Assalamualaikum,,saya hanya ingn ptnyakan dapat kah tng jika solat,,dan dptkah dosa besar di maafkan serta di bersihkan?

  15. wah…terima kasih ye awak atas info nie..saye mmg nak wat solat nie..ade pilihan yg sukar dibuat..moga2 dipertunjukkn oleh allah…amin..

  16. terima kasih nursyirah atas segala jasa baik anda.di harap solat ini dpt menyelesaikan masalah yang saya hadapi skrg ini..wassalamm..

  17. terima kasih kerana m’beri panduan utk sy m’buat solat istikharah.saya hrp Allah dpt memberi sy petunjuk trhadap pilihan sy apabila melakukan solat ini…doakan utk sy yup..Amin….

  18. salam nursyirah..sy belum buat lagi solat sunat ni..dlm proses utk melakukannyer..sy takut utk hadapi keputusannya..tp sy perlu menenangkan dan mencari kepastian bg setiap soalan yg berkeceramuk dlm kepala ni…thx sbb beri panduan ..

    • salam shai…

      apa yg perlu ditakutkan… kena berani hadapi setiap mslh… keputusan pun mang dah ada dlm tangahNYA… cuma masa jer penentu benda tuh jadi lambat @ cepat… andai x ada jodoh, bersabar… pasti ada yg lain yg lbh sesuai hdp dgn kita… mintalh pertolongan padaNYA… DIA sentiasa menolong hambaNYA

  19. salam nursyirah…saya amat puas hati dengan panduan solat istikharah yang kamu berikan..sy blm m’lakukn nye dan mahu mengikut panduan yg kamu berikn.

  20. salam,
    pd pendpt saya,kita sbnrnya takut nk mgtahui ape yg bkl kita ketahui..kita takut petunjuk yg kita dpt tu sbnrnya bkn pilihan hati kita..tulah yg saya rasakan di saat2 nk wt solat istiqarah ..tp perlu diingt,pilihan yg kita suka tu mungkin elok utk jangka masa pendek saje…mungkin jangka masa pjg x elok utk kita..hanya ALLAH saje Yg Maha Mengetahui apa yg bakal berlaku.. sb tulah kita patut redha dgn ape jua petunjuk yg kita dpt ni…semoga saya mdpt petunjuk dr NYA..amin..

    • saya pun takut tak sama dengan pilihan hati..dan saya takut saya zalim ble meninggalkan org yg saya dah kenal lama untuk org yg baru saya kenal.

  21. sy nk tanye pasal pembacaan 1 ayt pendek pada sujud terakhir yg perlu dibace sbyk 40x ..cuba terangkan ..sy masih keliru ..trimakasih

  22. smoga solat ishtikharah yg akn sy lakukan mndapt ptunjuk dari Allah S.w.T….amin

  23. salam.. semoga slt istikarah yang sya harapkan kan di bg ptunjuk…

    • salam mah…

      yup, mcm tuhh la.. ape yg kita buat kena rujuk pada yg ‘atas’ dlu.. insyaAllah dpt gak petunjuk… solat istiqarah ni besar nilainya, lbh kurang mcm solat dhuha ler… pasti dpt gak jawapan antara lambat @ cepat… amek cth apa yg jadi pada saya sendiri.. setiap kali nak jalin hubungan serius yg nak bawa sampi alam perkahwinan, jln 1st saya buat adalah solat istiqarah… baru2 ni ada lelaki yg menghulur ‘hati’. Walaupun masa tuh saya dah ada kapel tapi sya sambut gak ler perkenalan laki yg kedua dgn niat kwn2 jer… lagipun adik angkat yg bg kenal… masa tuh mang ada mslh dgn kapel, ntah napa 2 mgu langsung xpenah nak hubungi.. bila call xdpt plak… jln terkahir saya buat adalah solat istiqarah sbb masa tuh msh dilema dgn status yg msh terikat pada hubungan n dlm masa yg sama ada plak yg menghulur hati ni… kali ni mang luar biasa sikit.. biasa smpi 7hari saya buat, baru le dpt ptunjuk yg jelas tp kali ni sekali jer buat… mang dua2 xde jodoh… yg kapel tuhh mang dah lose contct smpi saat ni n yg kedua tuh pun terputus contct gak tanpa ada apa2 benda yg jdi.. kuasa Allah tuhh terlalu besar… yg plg baiknya kita rujuk dlu pada yg Esa ni spy masa kita x membazir kapel ngn org… :)

  24. Saya ada kemusykilan mengenai bapa angkat saya yang dah berumur 67 tahun. Sebelum daripada ini,hubungan kami sekeluarga adalah amat baik sehinggalah setelah dia putus cinta dengan kekasihnya yang at muda sekitar 20 tahun sahaja di mana saya hanya mengatakan perempuanitu terlalu muda untuk dia. Tak lebih dari pada itu. Dia tidak mempunyai keluarga setahu saya. Setelah itu dia menghantar “SMS” mengatakan setelah dia buat “soul searching” awal pagi tadi (saya rasa sunat ijtikarah lah tu), dia telah menyahkan saya dan keluarga saya secara tiba-tiba mengatakan saya lah punca kepada putusnya hubungan cinta mereka (saya tau mereka memang merancang untuk kahwin tetapi setelah bapa angkat saya dipertemukan dengan bakal mertua mereka – di situ lah segalanya timbul tidak perlu saya ceritakan dan masalah itu juga lah yang diluahkan kepada saya)

    Saya hanya mampu menasihati saja dari jauh. Hari2 5 6 sms saya hantar memujuk bapa angkat saya supaya tabah.

    Las-las dia buat “soul searching” saya yang kena.

    Saya nak tau adakah elok di dalam masalah ini saya buat Sunat Istikarah juga untuk menentu samada saya perlu teruskan hubungan saya dengan bapa angkat saya ini sebab ianya terlalu sensitif bagi saya kerana itu sudah dikira tuduhan yang pada saya tidak ada kait mengaitnya.

    Cumanya dia mengatakan sms saya itu terlalu menekan jiwa dia dan lantaran itu dia buat “soul searching”

    Bapa angkat saya ini adalah pelajar fondok Pasir Tumbuh Kelantan dan amat aktif dalam amalan solat2 sunat.

  25. assalamualaikum..sbnrnye kn…agak susah bg sy nk hafal doa solat istikharah nie..mcm mne nk buat ea..?

  26. salam
    sy nak tanye syirah..
    sy skrang keje mlm..
    boleh ke sy mengerjakan istikharoh pada waktu siang..
    kerana itu sahaja waktu yang sy ada..
    tp sy x pasti boleh n khusyuk ke x…
    apa pendapat syirah ye…

    syukran li hazihil ma’limah…

  27. salam
    boleh ke kte mengerjakan istikharoh pada waktu siang..sbb sy bekerja pada waktu mlm
    jd mcm xda masa nk malakukannya
    apa pendapat syirah ye

  28. sy minta nasihat pada anda semua

  29. salam.
    nk tnya yg dlm doa tu kna sebut satu nama atau dua nama??

  30. salam,

    ada x doa2 untuk dibukakan jodoh

  31. salam..sy minta izin pd syirah untuk mnggunakan tunjuk ajar yg ada di atas ni..smoga mndapat izin & keberkatan..terima kasih bnyak2..

  32. trimaksh x. . ana sneng bsa.. dpt ilmu dr. . anti. . ana mau mint do’a ketnngn ht. . dong.. so. d stiap langkh2 xg ana jalnin slalu jelek dhadpn org. . sbnerx niat ana baik untk tmen2… tp slal slah ad jaln kluarx gk biar ana gk slal slah ddlm mlangkah. . trimkash. . Rosandi

    • salam…
      banykkan baca surah al-insyirah (Lapang Dada) selepas solat fardhu, baik utk dapat ketenangan.
      erti yg sgt baik…. jom kita hayati ertinya..

      1. Bukankah kami telah melapangkan bagimu dadamu (Wahai Muhammad)?
      2. Dan kami telah menghilangkan daripadamu bebanmu.
      3. Yang memberati tanggunganmu
      4. Dan kami telah tinggikan bagimu sebutan namamu
      5. Oleh itu, maka tetapkanlah kepercayaanmu bahwa sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai dengan kemudahan
      6. Sesungguhnya tiap-tiap kesukaran disertai dengan kemudahan.
      7. Apabila engkau telah selesai daripada sesuatu amal salih, maka bersungguh-sungguhlah engkau berusaha
      8. Dan hanya kepada TUHANMU sahajalah, hendaknya engkau berharap.

  33. salam. terima kasih bbyk pasal info ni :)

  34. salam…

    skrg ini sy sedang ada penawaran kerja di 2 perusahaan, sy bngung harus pilih yg mn?
    bnr2 ini suati pukulan trberat buat sy…
    tmn2 muslim sy minta do’anya ya dan smoga dgn sholat istikharah ini Allah senantiasa memberikan jwbn buat sy…amiin

  35. terima kasih..moga2 ALLAH menurunkan petunjuk yg sebenar-benarnya….amin.

  36. Terima kasih…semoga Allah memberkati segala doa2ku..amin

  37. tq sgt2 kat owner blog nie…cz ajar cara solat istikhirah nie…da lame cri n da lama dlm delima…….tq..

  38. saya tolong jawab. solat istikharah boleh dilakukan pada waktu siang asalkan bukan pada waktu yang diharamkan solat sunat iaitu selepas solat subuh sehingga masuknya waktu dhuha(apabila solat sunat dhuha boleh ditunaikan, maka solat sunat yang lain pun boleh) dan selepas solat asar

  39. assalamualaikum..
    can i make a copy for this?..
    syukran jazilan
    wassalam..

  40. salam..
    sy jg dlm dilema skrg..ape yg patut sy buat ek..
    hati sy kuat pd dia.tp masa dh tlalu suntuk.sy nk buat solat istikharah ni.tp xde kekuatan.

  41. kepada panitia pembuat blog ini saya haturkan terima kasih karna ini sangat membantu saya untuk lebih mempelajari shalat-shalat sunat seperti yang di sajikan……

  42. tq bab sediakan laman web nie…saya nak tnya lau saya xpndai bja doa salat dlm jawi bleh ke saya baca dalam melayu je…?saya da lame nak bt salat nie tapi saya xyakin boleh ke x…?

  43. subhanallah… brtapa brmknanya blog ini pd hanis.. sesungghnya, ia byk membri kata2 smangat dn motivasi kpd hmba ALLAH yang brumur 14 taon mcm saya… jaza kallahu khairan jaza’…smoga ALLAH mmbls jasa org yg buat blog ni ,dengan seindah-indah balasan… amiiiiiin… :-)

  44. assalamualaikum nursyirah,

    saya minta izin untuk copy dan link entri ini sebagai panduan dan rujukan dalam blog saya ye.

    sekian terima kasih.

  45. Salam, Nur Syirah, terima kasih kerana berkongsi ilmu ini.

  46. salam…terima kasih mohon berkongsi ilmu ini…semoga anda akan dilimpahi dengan ilmu yang lebih tinggi lagi dari Allah s.w.t:)

  47. salam
    blh ke sekiranya bc doa dlu sblm memohon sesuatu?

  48. salam
    membaca doa sblm memohon, blh ke?

  49. salam.. trimakasih tok info ini. sya mmg nk solat istikharah. tp hati sya takot ngan petunjuk yg akn sya trime.. hari sya kuat tok melakukn iskthikharah.. tp takot tu sentiasa dtg..

  50. terimakasih buat yg nulis web ini, Insya Allah dgn istiqarah saya bisa memilih pilihan yg tepat .amiieen

  51. Assalamualaikum…

    Sy ada berkenalan dengan seseorang. Sy berasa sangat serasi dengan dia. Sudah hmpir setahun sy kenal dia. Dia ingin mengikat perhubungan ini, tp sy berkata padanya yg sy akan berikan jawapan slps pulang menunaikan umrah yg dijadualkan bln 12 ini. Niat di hati ingin istikharah n berdoa banyak2 spy diberikan petunjuk, tp tiba2 umrah sy dibatalkan atas sbb kerajaan arab saudi tidak memberi pelepasan. Maka sy pn istikharah n bdoa di rumah sahaja sepanjang tempoh umrah yg sepatutnya(tp tidaklah stiap mlm, dlm seminggu shj). Tp, sy xdpt petunjuk apa2, sy berasa sangat takut. Mungkin sbb dosa sy terlalu banyak. Sy pn memberitahu kpd lelaki itu yg setakat ini, sy xdpt apa2 petunjuk, tiba2 lelaki itu mberitahu sy yg ibunya mahu memperkenalkan seorang wanita lain untuknya esok hari. Adakah ini petunjuknya? Lelaki itu juga telah berjanji dgn ayah wanita tersebut yg dia tidak akn mempermainkan wanita tersebut. Menurutnya dia akan bertunang paling awal bulan 3 tahun hdpn. Adakah ini petunjuknya? Sy berasa sangat sedih. Terasa seperti separuh jiwa sy pergi. Kalau ikut logiknya, ingin saja sy memilih lelaki itu, ttp sy sudah meletakkan keputusan di tangan Allah, dgn melakukan istikharah. Sy berasa sangat2 sedih ketika ini. Sukar utk berjumpa dgn teman yg serasi, tp begini pula jadinya. Boleh x saudari insyirah ata sesiapa sahaja berikan sy panduan atau semangat untuk melalui perjalanan hidup yg seterusnya.

    • salam amy…
      keadaan yang hampir sama spt yg dilalui sy…
      teruskan berdoa, yakin segala yang diberi oleh Allah itu baik, kerana Dia yg lbh mengetahui..
      sy jg pcy, jika Allah telah menetapkan bhw dia jodoh sy, maka pasti Dia akn memberi jalan, mcmmana mustahil ppon keadaan untuk amy skrg….teruskan doa amy, yakin pd Allah
      sgl yg diberi juga merupakan rahmat…insyaAllah, hikmahny akan nampak jua..

      • wsalam saudari syidah….

        Syukran di atas nasihat n kata2 semangat yg diberikan…Sy juga bharap agar diri sy dpt lebih tabah menerima ketentuan-Nya…

      • tak semestinya yg baik itu bagus utk kmu n x smestinya yg x baik tu x bgus tok kmu.. smoge Allah menunjukkan jln trbaik bg dirimu.. INSYA-ALLAH..

  52. salam …. tq for this info … i really appreciate it coz saya dlm situasi yg amat tertekan sekarang kerna suami bermain kayu tiga ……. this is not first time happen tapi dah byk kali berlaku tp atas dasar kasih sayang saya pernah memaafkannya byk kali … berharap agar dia berubah tapi ku sangka panas hingga ke petang tapi hujan di tengahari …… he still doing the same mistake …. mudahan2 dgn cara ini sy dpt petunjuk samada ingin meneruskan perkahwinan ini atau tidak ….

    doakan yg terbaik utk saya …. amin … terima kasih

  53. as salam…
    10q for info nih…

    adakah dengan sekali istiharah kite bole mendapat petunjuk?? dan apabila diulang belum lagi mendapat petunjuknya….

    mohon pendapat kalian…

  54. thasx yach buat pengetahuan pedoman hidup dalam menyelesaikan masalah…. smoga membawa berkah bagi kita semua……………amin

  55. Assalammualaikum…

    sudah lama saya mencari cara2 mengerjakan dan niat solat istikharah dan pada saya cara penyampaian syirah mmg boleh difahami. Doakan buat saya smg Allah memberi petunjuk serta plihan yg terbaik buat saya…amin

  56. Assalamualaikum…..

    Terima kasih ats perkongsian blog ini.Panduan yg biberikan amat bermakna kepada yang memerlukan. Doakan semoga semuanya dberkati dah direhai Allah dan mendapat hidayah dan petujuk ke jalan yang lurus.
    Amin…

  57. alhamdulillah bagus panduan ini. saya baru sudah menunaikan solat istikarah. belajar daripada sini. terima kasih banyak2.

  58. assalamualaikum…
    wajib ka baca doa tu?
    perlukah solat sunat taubat sebelum solat istikharah?

    • wslm….
      doa tu xwajib…cuma itu doa khusus bg solat istikhoroh…solat sunat taubat elok di lakukan bg kita sbg hamba yg banyak berdosa dgn Allah..mohon ampun dgn Allah..

  59. assalamualaikum”sejak akhir2 ini saya di beri ujian dari allah”dan saya berharap moga allah memberi petunjuk pada saya…amin.

  60. assalammualaikum… terima kasih dengan info mengenai istikharah ini..

    saya telah melakukan solat istikharah untuk memilih diantara dua jejaka yangmana kedua-duanya berhasrat menjadikan saya teman hidupnya… disamping saya sendiri melakukan istikharah mereka berdua juga melakukan sembahyang tersebut..

    setelah saya melakukan istiharah saya masih belum mampu membuat pilihan kerana hati yang masih ragu-ragu.. dan kemungkinan belum mendapat petunjuk dari Allah s.w.t.. yang membuat saya runsing ialah kedua-dua lelaki berkenaan.. mendapat petunjuk yang baik untuk meneruskan niat mereka mengambil saya sebagai teman hidupnya..

    Lelaki 1 bermimpi bahawa dia sedang melangsungkan acara perkahwinan dan pengantin perampuanya adalah saya..

    Manakala lelaki 2 pula bermimpi, dia dan saya berjalan jalan d suatu taman, kemudian tiba-tiba ada budak kecil lelaki sekitar 3 tahun datang kepada kami berdua dan memanggil kami mama dan ayah.. dan mimpi keduanya juga.. sedang kami berjalan-jalan d taman, ada dua org budak lelaki datang yang memanggil kami mama dan ayah..

    untuk makluman, saya sudah melakukan istiharah sekitar selama dua bulan tapi masih dalam keadaan runsing dan ragu..

    selain daripada istikharah dan hajat.. apa ka lg yg perlu saya lakukan..

    tq di atas segala nasihat yang akan diberikan.

    • bismillahirrahmanirrahim…

      masalah saudari itu mesti merunsingkan…xper,yakin dgn Allah bahawa Allah lebih mengetahui segalanya..termasuk perkara2 ghaib
      sy ada juga dpt maklumat..solat sunat istikhoroh n hajat…tuliskan nama 2 jejaka berkenaan di kertas n gulungkan kertas nama tu n letak bawah sejadah n setiap kaliselepas solat saudari amik satu tanpa melihat…dan tengok nama mana yg saudari ambil n teruskan hari berikutnya seperti di atas..gerak tangan yg saudari ambil kertas itu juga adalah petunjuk dr Allah…semoga berjaya

    • maaf saya cakap ni biasa lau mimpi ada budak kecil xbaik

  61. salam….

    sy nak tnye, kalo solat istikarah ni pd rakaat pertama ni baca ayat Kursi bleh ke??dan rakaat kedua spt biasa baca surah al-ikhlas….

    • Wsalam…
      Ble jer.. takde mslh… yg ptg adalh ‘niat’… niat adalah ikhlas n berserah SEPUNUHNYA pada Allah sbg
      rujukkan yg utama… gudlak… ^_____^

  62. Assalamualaikum..
    thanks atas perkongsian ni…smga ALLAH memberi petunjuk yg baik…

  63. Salam,

    saya nak tanye jika solat istikharah ini saya nak lakukan supaya menenangkan hati saya dan supaya teman(tunang) saya itu terbuka hatinya untuk saya dan tidak membuat perkara yang tidak di ingini lagi boleh tak??

    • salam nana…i’ve same problem with u… sy pcaya kpda tunang sy..namun dlm ms yg sma die tlh mlakukan pkara yg tidak dpt sy trima atsats sbb die tpksa…kami tgl bjauhan…jadi sy tidak mampu mbuat apa2 kcuali mnangis…mngenangkan apa yg tlh blaku…skrng sy sgt buntu….sy mohon Allah mberi ptunjuk kpda sy..sekirany die benar2 jdoh yg tbaik untuk sy…kuatkan cinta sy kpdany…dan jauhkan lah dri pmikiran yg negatif kpda tunang sy…dan mohon Allah lapangkan hati sy..dlm mnerima keadaan ini…

  64. salam,
    terima kasih ats panduan saudari syirah.
    krna keraguan di hati saya memilih untuk mbuat solat ini..semoga di beri petunjuk dr NYA.

  65. salam..hi pemilik blog..thanks atas tips2 ni..sebenarnya sy sdg mengalami masalah dgn teman lelaki sy..kami dah berhubungan dah hampir setaun..bulan 6ni cukuplah setaun sy kapel ngn die.
    tp tp kitorang asyik gaduh..gaduh tu pada sy tidak serius just mahukan perhatian lebih daripada die je..tp baru2 ni die tbe2 cam berubah hati da x nk trima sy as gf tp nk anggap kwn je..sy xdpt trima..
    sy nangis hari2 sejak minggu lepas..sy keliru dan buntu..da mcm2 plan ngn wat ngn die.nk tunang ngn die, nk kwin ngn die.tp last2 die tbe2 brubah hati cmni..sy tksiksa…sy rasa kena buat solat istikarah ni utk buat pilihan sama ada die ade x jodoh ngn sy.klu ditakdirkan Allah die bukan jodoh sy , sy cuba lepaskan die..Ya Allah..tlglah aku……..aku x mmpu lagi nk hadapi ni..
    kepada sesape yg bace coretan aku ni, tlglah doakan jugak ye….aku syg die sgt2…..

  66. terimakasih di atas perkongsian ini. Saya agak ragu2 sebelum ini, tetapi setelah membaca post dari saudari ini saya rasa lebih yakin.

  67. salam…
    sy nie tgh musykil krn sy skg tgh couple ng seseorg y niat y baik utk jadikn sy isterinya..namun skg kiteorg ada masalah dr pihak keluarga…keluarganya tidak menerima sy ats alasan jauh utk rombongan kahwin nt…ape patut sy patutut skg nie??

  68. salam,

    sy ada melakukan solat taubat dan hajat dalam lebih kurang sebulan sblm pergi menunaikan umrah. Malam terakhir sblm pergi, sy ada buat istikharah dlm memilih utk menetapkan hati pada seorang lelaki. sy meminta petunjuk dr Allah, sekiranya lelaki itu terbaik buat diri saya, utk kehidupan dunia dan akhirat,tunjukkanlah.ttpi jika bukan dia orgnya, berilah petunjuknya…Sblm ini, sy pernah membuat istikharah, tp xpernah mndapat apa2 petunjuk, berlainan dgn kali ini, sy mendapat bayangannya. Waktu sy bangun pagi pun adalah sebelum subuh. Bila bangun sy trus solat hajat minta ditetapkan hati n memanjatkan kesyukuran atas petunjuk yg diterima. Dan sy sangat yakin, dialah orangnya… Lalu sy pun berdoa kpd Allah sepanjang sy menunaikan umrah supaya dipermudahkan jodoh sy dengannya. Semua tempat yg dikatakan mustajabnya doa, telah sy berdoa…Tetapi, bila pulang dari menunaikan umrah, dia memberitahu sy yg hatinya kuat pada seorang wanita lain, tetapi dia belum lagi memberitahu hasratnya pada wanita itu.Tp dia langsung tiada hati terhadap sy, Sy sangat sedih dan buntu. Adakah yg Allah tunjukkan adalah untuk memberitahu bahawa dia bukanlah tercipta untuk sy? Bolehkah saudari syirah memberi pandangan?

  69. Terima kasih saudari Syiah kerana memberi panduan doa ini…semoga saudari di berkati Allah..

  70. terima kasih kepada saudari nursyirah..sy sgt2 mghargai coretan bantuan dari saudari.. smg Allah swt melimpahkan kejayaan dan kemudahan rezeki buat saudari. hakikatnya, sy benar2 sdg buntu, smg Allah swt memberi petunjuk kpd sy.. doakan sy beroleh jawapan yg terbaik dariNya.. wassalam.

  71. selain doa al kafirun pada rokaat 1 bisa di ganti dengan doa lain gak?
    tolong bantuannya

  72. salam, nak bertanye, saya ade buat solat istikharah, ade satu ari, sy bgn drp tidor jam 6:30 pg, waktu subuh, mase sy bgn sy tk terpikir ape2 pun, tibe-tibe sekali imbas mase pusing kpale, sy terimbas muke ex-bf sy, lpas tu, sy rase tenang. btol ke itu petunjuk drp Allah swt..??. lpas sy banyak buat solat sunat rase tenang, alhamdullillah, syukur pd Allah swt, menyedarkan sy..dulu sy leka dgn ibadah…

  73. Syukur krn leen tergerak utk buka blog ni..Syukur krn ada insan spt syirah membuat blog utk panduan kita bersama. Leen pon dlm dilema skrng nie yg mana leen tergerak utk lakukan istikharah nie,cuma kurang pasti. Kalu ada sapa dpt beri pndgan,leen terbuka terima. Dlm thn nie,leen terima byk dugaan dr NYA,dr awal thn sehingga kini,nmn leen sentiasa redha n terima smuanya.Dlm masa itu,leen temui seorg yg membuatkan idup leen bangkit dr suram.Dr kami hanya berkwn,jd psgan rapat.Apa yg buat leen pelik,apa je sejarah itam idup dia,leen ble terima tanpa mempersoalkan.Mungkin krn rasa syg,n disebabkan sikap terus terang dia buat leen tertarik.
    Masa kami mula2 berkwn,kami gembira sentiasa.Sejak kami menjadi teman rapat,kami x sudah2 ditimpa masalah.Sehingga kini,leen dan dia selisih faham.
    Sesiapa yg ada cara utk leen tenangkan hati,silakan beri pandangan

  74. saya harap allah mendengar doa saya dan menunjukkan apa yang terbaik buat saya….amin….

  75. Alhamdulillah, terima ksih di ats panduan ini..moga keraguan di hati sy dpt diselesaikan dan beroleh ktngan…

  76. Salam…
    Saya pun dalam dilema…Saya sedikit pun tidak ada keraguan tentang apa yg ingin sy lakukan…Saya nekad ingin perjuangkan..nekad untuk hidup dengan dia walau situasi ini sangat sulit bagi kami.Dia di paksa mengahwini perempuan lain yg mengaku telah mengandungkn anak’y. Namun jauh d sudut hati sy perempuan tersebut sekadar ingin memerangkap dia….Perlukah sy melakukan solat ini minta di beri petunjuk??? soal nya sy tidak ada keraguan tentang pilihan sy… cuma sy ingin di tunjuk kn jalan penyelesaian akan masalah ini….

  77. assalamualikum…saudari Syirah, terima kasih untuk perkongsian ini…mmg sedang mencari tatacara solat istikharah, apa yg diharapkan semoga hati mendapat ketenangan.amin, tp ad sesuatu yang memusykilkan saya, saya ada terbaca,
    “Apabila sudah terdapat kecondongan hati atau mengetahui tentang baiknya perkara (dari awal lagi), maka tidak disunnahkan beristikhoroh, ini kerana solat Istikhoroh itu dilakukan adalah bagi tujuan meminta petunjuk, dan Allah memerintahkan hambanya yang telah melaksanakannya supaya bertawakal kepada Allah”….blh komen??harap blh berhubung dengan syirah dgn lebih dekat..salam ukhwah.

  78. arap di berikan ptunjuk…….

  79. ya ALLAH…amin..ya ALLAH..amin!

  80. syukran…..semoga ada sinar yg mendatang…aminnn

  81. Sy mahu kn ilmu agama. Pls help me

  82. terima kasih byk yah… salam…

  83. asalamualaikum…
    terima kasih syirah…semoga ilmu yang diberikan dapat memberi manfaat kepada semua.. hendaklah kita mencari ilmu selagi hayat ini masih ada…semoga allah juga dapat memberi petunjuk buat saya dalam membuat keputusan..aminn…..

  84. mcm mna sya nk follow blog ni?..sy suka sngt

  85. Assalamualaikum. Terimakasih atas sarannya. nitip lapak sekalian http://morimotolisa.wordpress.com/
    Terimakasih.

  86. Salam tuan tanah,
    terima kasih sbb kongsi ttg ilmu yg sgt2 perlu ni…isinya mudah di faham dan praktikal. Minta izin copy paste ya. Thx again.

  87. assalamualaikum,
    sy x pernah wat solat istikharah kerana merasakan x perlu lagi wat suatu ketika dulu tp kini sy merasakan sy perlu n harus wat solat ni. sy btol2 buntu dan menginginkan pertolongan dr Allah. pertemuan sy ngan dia berlaku secara x sengaja n sy sama skali x terfikir pd masa tu utk mencari cinta. namun dengan kuasa Allah, hati sy terbuka utk dia. kl di katakan sy memilih krn rupa, tidak sama skali. krana pd awl perkenalan sy lgsg x ingat rupanya. setelah dipelawa utk keluar bersama berkali2 (berkali2 pd awlnya ditolak), akhirnya sy setuju utk berjumpa, itupun rmi2 sermi 14 org. pd masa itulah br sy btol2 tahu nama dan rupanya. alhamdulillah hbgn berjln ngan baek sehingga berlaku nya pertemuan 2 buah keluarga. n sy x rasa lg perkara ni main2. dia juga sudah berfikir jauh hga ke ambang perkahwinan. namun terpaksa di tunda kerana sy masih lg belajar. namun begitu, hbgn kami kdg kala ditimpa mslh. n seringkali membuat kami berselish fhm. kdg2 ia membuatkan sy terfikir, adakah benar dia jodoh sy? utk pengetahuan, keadaan sy berlaku sebaliknya. slalunya hbgn tidak kekal jika x mendpt restu dr keluarga. yg ni lain pula halnya. keluarga kedua2 belah pihak sgt2 merestui dengan syarat sy harus tamatkan dulu pengajian, kemudian br bleh proceed ngan step sterusnya. sbb tu sy buntu.. doakan sy menemui apa yg sy cr mlm ni.. insyaAllah

  88. semoga saya dpt mendekatkan diri saya dengganNya…amin,,,

  89. salam . . thanks ! alhamdulillah . . dah fhm carenye . .

  90. sy benar2 buntu.buntu adakah dier adalah jodoh saya atau pon tidak?

    • sama lah dgn saya ………. saya x thu sama ade dia syg kan saya or tidak …….atau ade dia cuma nak permaian kan saya .or sebalik nyer … kami kawan dah lame …. skrg nie kami kerap bergaduh slh sikit suara meninggi ….. sya sedih …

  91. bf saya berkata pada sy yg mak ayh nye mahu dtg merisik saya pd raya haji ni..tapi pd mggu lps die ckp kt sy yg xjadi.pastu bile sy tnye alsan dier ckp dier x bersedia lgi.saya benar2 buntu kerana die kejap2 ckp ye,kejap2 ckp x.dier x tetap pendirian dlm hidup dier.kdg2 sy dah rse fed up dgn dier..tp sebab sayang sy masih lg ade pd dier,saya rse saya patot membuat solat istikharah.semoga ALLAH memberkati perjalanan hidupku…

  92. alhamdulilla ni semua boleh jadi pedoman untuk kita melakukan solat

  93. assalamualaikum?
    nanti mcm mana nk taw da dpt ptunjuk..
    time tgh tidur ke?

  94. teringin ingin mencuba

  95. makasih ini sangat membantu saya

  96. mcmana sy nk menghilangkn perasaan curiga trhadap suami sy.samada sy nk percayakn suami yg mengaku dia x ada apa2 perhubungan atau seorg ustaz yg mengatakn mmg suami sy ada org lain.sy jg ada mendapat pendapat dpd beberapa org.skrg ni sikap panas barannya menjadi jadi dan adakah sy boleh buat solat istikharah

  97. istikharah tuk memilih yang terbaik dalam kehidupan kita… sesungguhnya Allah lebih mengetahui apa yang tidak kita ketahui…

  98. jika kita solat istiqarah tpi masih belum ada pentunjuk..bagaimana ya?

  99. sembhyg la istikharah untuk mencari pentunjuk jalan yg sebenar….amin insya’allah ,moga allah s.w.t akn makbulkan permintaan anda smua….

  100. askum…
    sye hrap allah dpt mmberi petunjuk yg benar pd sye untuk mmbuat kputusan….

  101. SEMOGA PANDUAN SOLAT ISTIKHARAH INI DAPAT MEMBANTU SY MEMBUAT KEPUTUSAN YG TERBAIK DLM MEMILIH JODOH. SY SKRG DLM DILEMA UTK MEMILIH SI DIA ATAU TIDAK..SY BERKENALAN DGN SI DIA MELALUI MAKCIK SY.MEMANDANGKAN UMUR SY SUDAH NK MASUK 33 THN PADA 2012 SY TIDAK PERLU TERLALU MEMILIH JODOH…TETAPI KRN SI DIA SUDAH BERTERUS-TERANG DGN SY BAHAWA DIA SEORANG YG JAHAT PD MS DAHULU & SKRG DIA SUDAH BERUBAH.W/BAGAIMANAPUN INI KURANG MEYAKINKAN SY BHW SIDIA SUDAH BERUBAH. INI KRN DIA BAKAL MENJADI BAPA KPD ANAK2 SY KELAK & DIA YG AKAN MENJADI KETUA KELUARGA..YA ALLAH YA TUHANKU..BILA DIRIKU MEMIKIRKAN TTG JODOH DIRIKU AIR MATAKU LAJU JE MENGALIR..INIKAH DUGAAN BUAT DIRIKU..? :(

  102. assalamualaikum , saya sudah setahun pendam perasaan pada seorang lelaki ni , boleh kah saya buat solat ini untuk diberi petunjuk supaya sy terus mencintai dy dalam diam ataw melupakan sahaja dy ? kerana dy sy ta boleh terima sape2 dlm hidup sy

  103. nama saya y>saat ni sya brumur 24 th…saya mempunyai 2 pcr,(mgkn d anggap serakah iya).pgl aj nmanya nia ma wuri…tp dr ke 2nya q lbh syg wuri,sdgkn nia q cm kasian aj..wuri slm pcrn ma q,dy tu kyk g anggap q sbg pcr(cueknya mnta ampun)..sya pgn bgt meluluhkn hati wuri….sgla usha da q coba,smp puasa dmi dia,brdoa demi dy…
    smpt istiqarah jg,,tp ttp q g b dpt hatinya….
    q mnt tlg ma tmn2,gmn q bs dptin hatinya wuri,trs gmn jg q bs akhiri hbgn ma nia,sdgkn nia da syg bgt ma q?????

  104. Menurut ceramah Ustaz Aziz, penceramah area umah saya, pentujuk bagi solat istikarah, tak semestinya mimpi..Kadang2 ia akan dtg melalui, proses ke arah itu berjalan dgn lancar atau tak..Kalau ia tidak bagus utk kita, terdapat halangan utk proses ke arah itu.

    Waallahua’lam..

  105. terima kasih banyak-banyak! semoga allah merahmatimu dengan perkongsian ilmu ini (:

  106. aku rase tenang…
    mcm mne nk thu seseorg itu jodoh kite @ x??
    kite rase mcm mne???
    tp aku rase tenang n seriau bdn aku…

  107. terimakaseh banyak2 ,,,,

  108. assalamualaikum…melihat komen rata-rata masih tidak jelas dengan petunjuk istikarah..sekiranya belum mendapat apa-apa petunjuk atau ketetapan hati mahupun bertetantangan dengan hasil istikarah, saya cadangkan teruskan solat istikarah.tidak dalah di amalkan untuk meminta Allah meminta bimbingan dalam membuat keputusan harian juga…selain itu cek juga hubungan kita dengan Allah sejauh mana solat, zikir dan percaya qada dan qadar tuhan tentukan..wassalam..berdasarkan pengalaman dan pembacaan buku2 ilmiah sedikit.

  109. salam.. sy minta izin untuk copy ye :)

  110. salam…sya n bf sya dah couple 4 thun…slame kami couple..kmi bhgia sngat..tapi 1 hari die ilang ingatan akibt menpinball kne tmbak kat blakang pale..die tak ingat sya…n ckap die tk nk tngok mke sya..suare sya..n sume pasai sya..even name sya pon die tak leh dngar..die nges…n pensan..1 ari sie dah ok sya cube ingt an balik memori die..tapi die enggan…die ckap skit pale nk ingat sume tu..sya tunjuk gamba..sya bawak g tmpat yang slalu sya n die g sume die wat bdh je..tapi die ckap kalau kiter ader hubungan sblm ni..hope lupekan..tak nk ingat dah..kite jadi kawan biase je…tapi sdng kan sehari sblum die lupe ingtan beria die ckap sya pcye 1 je yang die syng sngat kat sya…tapi skrng die nk tgo sya pon tak nk…die ckap mke kamu abg rase tak suke..sakit ati….usaha untuk ingat kan die sume macam sia2..sya buat salat hajat..tok mintak petunjuk..tapi stiap kali buat slat hajat mst mmp die..tapi bile pgi kat die rse macm sia2…solat ostiqrah je tak buat lagi..hope ngan slat snat ni sya dapat petunjuk yang lebih jelas pe yang spatut nye sya lakukan….ape yang sya mmpu kate kan..sya tak sanggp khilangan die..n syang sngat kat die…doakan sya dapat petunjuk dari NYA..aminnnn

  111. Sangat berguna untuk orang sepaerti saya yg ingin belajar secara peribadi

  112. Assalammualaikum,,
    Spe yg hrs sye plh??? sdgkn dua2 sye syg,,,
    Huargh buntunya!!!
    Sye hrp lps bwt solat nie,, sye dpt jwpn yg terbek,,
    Amin…

  113. Reblogged this on The Endless Truth.

  114. saya nk share…..

  115. ingin kan belajar..tp tk pandai… :(

  116. terima kasih atas perkongsian ini. saya ingin mendapat petunjuk dalam pemilihan aliran ke universiti. semoga Allah membantu dan memberi pertunjuk kepada kita semua dan semoga kak nursyirah mendapat keberkatan daripada Allah yang maha esa. amiin

  117. alhamdulillah,.

  118. salam………. sy ingin bertanya…. jika doa istikarah di bace dlm bahase rumi boleh x? takut bile bace dlm jawi tersilap sebut hadis…. :) salam….

  119. Assalamualaikum…. Pertama sekali, saya ingin mengucapkan terima kasih kepada Cik blogger yang telah memberi tatacara untuk solat istiqarah. Apabila berada di dalam kelas, saya amat segan untuk menanya ustazah saya tentang solat ini…. Sejak tahun lepas, saya sentiasa dibelenggu kebimbangan dalam soal akademik. Maklumlah, saya ni bakal menduduki peperiksaan besar. Pelbagai masalah saya sedang menghadapi yang melibatkan pihak lain. Saya tidak pernah berniat untuk menggores hati sesiapa…. Namun apabila perkara tersebut diketengahkan, merek membuat bantahan sekeras-kerasnya dan masih tidak endah terhadap masalah saya. Oleh itu… Saya berharap Allah SWT Akan memberikan petunjuk kepada saya supaya kebimbangan saya dapat dilenyapkan. InsyaAllah.

  120. Alhmdulillah makasih aku butuh info ini

  121. mohon copy yer…:) terima kasih..:)

  122. terima kasih atas segala tata cara yang telah d jelaskan di sini, sehingga memudahkan bagiku untk memelajarinxa

  123. Sy nk tny,skirany sy sukar tok buat plhan mana 1 yg tbaik tok sy cmana plak ye?dan 1 lg solat istiharah ni kene wt 3mlm bturut2.tima kasih

  124. Assalamualaikum… terima kasih di atas info ini… Insyaallah semoga ia dapat membantu dalam masalah rumahtangga yang saya hadapi kini….. memang sukar untuk membuat keputusan, biarlah Allah SWT yang menentukan…

  125. saya sangat suka dgn blog ini….blh mnmbhkn ilmu pgtahuan pada yang beluum mgetahuinya.

  126. as’salam…
    boleh tak baca doa istikharah tu dalam bahasa melayu je?

  127. Aslmkm…. :)

    thanks nursyirah.. alhmdnillah akhirnya dpt gak ct tau cm ner cara2 solat istikharah nie… cara nye mmg mudah tapi niat n doa nye ct x tau cm ner.. ape2 pun tq dengan panduan2 nursyirah bagi… wasalam..

  128. saya sangat cinta diya
    saya ingin hidup bersama dya
    gimana kita cra untuk mendapatkanx kembali

  129. Smoga stelah shaolat istiqarah Alah beri aku petunjuk..mana yg hrus ku pilih di antara dua pilihan yg slama ini menjadi ujian di dlm hari2 qu.

  130. Mkaseh bnyaq bwat pnduannya,.ne sngat mmbntu saya,.insya aloh sangat brmanfaat.,”?

  131. Salam..

    sy skrg dlm dilema utk mmbuat pilihan kerjaya saya..membuat kerja antara bhgn finance atau operations. Sy tidak pasti masa depan sy ke arah mana 1..finance offer sy promotion ttp operations tidak..hanyalah internal transfer shj. Kedua-dua bhgn ini sy suka.

  132. Subhannallah sangat menolong, terimakasih

  133. semua adalah terbek amin…

  134. Salam…saya suka blog ni..bila saya baca saya dapat panduan….terima kasih..

  135. salam,
    1) jika hanya ada satu pilihan, kita solat istiqarah dan diberi petunjuk pilihan itu, adakah itu dikatakan jodoh kita?

    2) keluarga menentang keras pilihan hati atasan alasan suami orang..perlu diteruskan juga pilihan itu?(bimbang tiada jodoh lain)

    3) saya hanya berhubungan dgn lelaki itu di tempat kerja , tidak pernah keluar bersama dan bercinta melalui sms.sekarang dia dah pindah sekolah berdekatan.

    4) isteri dan anak2nya tidak menerima saya tapi dia berjanji akan berlaku adil dan saya 100% yakin dengannya.

  136. Salam…,

    Jazakallah Khairan Kasiran. Info yang sangat berguna.

  137. Salam, saya adalah mangsa fitnah & aniaya, sesuai tak saya buat solat suat istikharah bagi masalah saya nie…

  138. alhamdulillah..nak buat solat sunat istikharah…kepala dah jadi pening .’yaAllah tunjukkan bagiMu jalan keluar akan masaalah yang hambaMu ini hadapi…kerana Engkau jalan keluar kepada apa jua permasaalahan yang di hadapi oleh setiap mana2 jua hambaMu keliru tidak tahu akan mana jalan keluar pada apa pun jua masalaah kehidupan para hambaMu…..amiiin

  139. salam….
    boleh tak jika baca doa istiqarah tanpa hafal tapi dibaca atas kertas….

  140. salam nursyirah. sy buntu nak pilih yg mane satu pasangan hidup sy, kedua2 nye baik ambil berat pasal sy. kedua2 nye nk sy jadi isteri dia…lelaki A sy dah jmp dgn keluarga n lelaki B sy baru kenal tapi dia nk series dgn sy.. apa patut sy buat…sy pening..kedua2 sy syg

  141. salam…em conthnya klo ssah na plih universiti boley bwt solat ni x?

  142. Sukron jazakuhumulah khairan.sngt bermanfaat blognya.Aku melaksanakn sholat istikharoh karna aku memilih di antara 2 org laki2.

  143. aslkm..klow doa istikharah tu klow di ubah boley kewr???sbb situasi saya laen..trimas..

  144. “Tata cara solat istikharah sama dengan solat subuh, Hanya niatnya saja yang berlainan, yaitu berniat solat istikharah”

    - saya ingin bertanya, jika solat istikharah sama dengan solat subuh…jadi maknanya solat istikharah juga ada dibaca doa qunut?

    sesiapa yang mengetahuinya harap dapat membantu :) terima kasih

  145. Trimakasih bwt infonya.
    Mudah-mudahan berguna bgi yg lainnya

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 257 other followers

%d bloggers like this: