DOA PENGASIH DAN DOA PELEMBUT HATI…

Bila kurenung komen2 pengunjung blogsku ni, byknya mslh yg lebih berat org lain alami… mcm2 keluhan dan rintihan dipendam… Saya akan membaca kesemua komen2 yg ada… masa yg ada ni selalu terhad, kekdg mang tak sempat nak ulas komen2 yg diberikan. Tapi bukan maksud tiap keluhan yg diluahkan tuh, saja diabaikan. Semua masih lekat dlm minda ni. Cuma masa agak terhad nak ulas dan kekdg ada komen yg berat yg perlukan masa sedikit nak diulas… mslh yg dialami dlm dunia rumahtgga, sememangnya berat dialami. Bak org kata “berat mata melihat, berat lagi bahu memikul”. Ada dua komen yg lates ni saya tak sempat nak balas secara spontan sbb komennya terlalu pjg dan saya perlu teliti membacanya.

1) Persoalan mahu rujuk pada suami yg tak ada tjgwb pada keluarga dan anak2, sedangkan anak2 ramai yg perlu disara.

secara jujur, bila saya ditempat tuh saya tak mungkin akan merujuk semula sbb seorg suami adalah KETUA keluarga… seorg ketua yg Berjaya memimpin org2 dibawahnya perlu menjaga akhlak perlakuannya, perbuatan dan tindakannya… bila sudah jelas seorg suami suka berpoya2 dan sering bertukar pasangan kekasih sehinggakan maksiat dilakukan secara sedar dgn akal yg waras ni… resiko besar PASTI menanti… neraka Allah tuhh luas, ada 7 tingkat… didlmnya sudah ditentukan org2 yg akan menjadi penghuninya… zina jugak ada neraka khas untuknya…. Kekdg saya tak faham, mengapa ada suami yg sanggup melakukan maksiat diluar sdgkan isteri ada dirumah… perkahwinan ni suci… utk mengikat antara 2 hati dan utk mencari ketenangan bukan kesengsaraan… bila suami tak bertgjwb pada hak2 yg dipertgjwbkan keatasnya, tak solat sepanjang hidup dan sering melakukan maksiat.. bukanlah seorg suami yg baik dan tak layak bergelar suami dlm islam… tak perlu mengejar suami sebegini… teruskan usha menyara anak2 seorg diri. Tak hina jadi seorg IBU TUNGGAL andai dlm hati putih bersih dari bersubahat melakukan dosa dgn merujuk semula pada suami lama dan membiarkan sisuami melakukan dosa saban waktu… persoalannya, bahagiakah bila keadaan sebegini berlaku didepan mata? Anak2 benarkah akan terjaga haknya? Bagaimana pulak soal nafkah zahir dan batin si isteri sendiri? Bagaimana kesan pada anak2 ataupun pada zuriat kelak sbb warisan KEJAHILAN sisuami yg akan turun pada zuriatnya. Andai tak bertaubat, anak2 pun bakal ikut perangai siayah. Saya ada baca dalam tulisan uts.zaharuddin, ust mengatakan bila suami atau isteri melakukan maksiat walaupun ‘RINGAN2’ saja, pasti akan turun pada zuriat bila tak bertaubat. Apa tah lagi bila sudah biasa terjebak dlm zina. Mahukah kita hidup senang sedangkan warisan kita tak sempurna akhlaknya… warisan itulah yg akan HALANG kita dari masuk syurga malah diheretnya kita ke neraka.. Nauzubillah…. Kalau saya ditempat siisteri, saya tak akan rujuk balik dgn menganggap HANYA sisuami dpt membantu menyara anak2. Mengapa perlu lupa Manusia ni tak ada kuasa diatas setiap sesuatu… tapi ALLAH itulah yg menggenggam kehidupan kita ni…. Rujuklah pada Rabb, mintalah pertolongan padaNYa… Jadikan doa sebagai ibadah rutin setiap hari. Andai takut soal REZEKI, belajarlah solat sunat dhuha. insyaAllah dgn istiqamah solat tuhh, rezeki lbh mudah dan terbuka luas… Allah tak kejam, manusia itulah yg kejam… sanggup menzalimi diri sendiri dan org lain. Sedangkan hari PEMBALASAN pasti akan menanti kelak dipadang masyar…. Cuba berfikiran terbuka, luaskan minda… jgn terlalu takut soal rezeki. Dulu saya pun sangat takut bab2 rezeki ni sbb saya jugak diuji dgnNYA, malah byk ujian terpaksa saya alami demi meneruskan usaha menyara orgtua saya hingga kepenghujung hayat… jgn merungut tapi cuba belajar memperbaiki diri. Mgkin rezeki kita ni kurang sbb kita malas nak tingkatkan ibadah kita. Kita Cuma nak buat ibadah WAJIB je dan tak mahu buat ibadah sunat. Sedangkan ibadah sunat adalah satu jalan yg sgt baik mencari keredhaanNYA, cth solat sunat dhuha… byk kebaikkan yg kita akan perolehi darinya… makin dekat pada Allah, rasa ketenangan bila dah lakukannya dan bonus paling utama kita dapat, rezeki kita jugak MENCUKUPI… bukanlah maksud solat dhuha tuh bagi kita KAYA, tapi rezeki kita akan cukup dan berkat… Rasulullah jugak mengajar kita dan mengajak kita melakukan sunah baginda dlm soal rezeki spt mengamalkan Surah Al-Waqiah setiap mlm dgn istiqamah. insyaAllah, janji Rasul iaitu kita tak akan papa (miskin) selamanya. Belajarlah berdikari tanpa mengharapkan pertolongan seorg MANUSIA, apatah lagi seorg bekas suami….

2) Persoalan yg berkaitan dgn mak mertua dan ipar-duai yg menyakitkan hati…

Dlm mslh ni mang agak berat nak dihadapi. Walaupun saya belum rumahtgga, tapi melihat pengalaman org lain byk beri ilmu pengetahuan pada diri ni. Malah kakak sendiri mengalami mslh yg sama. Manusia ni terdiri dari pelbagai ragam. Masing2 ada karenah tersendiri. Hati manusia ni terlalu sukar nak kita fahami. Cuma Allah yg tahu tahap mana keikhlasan hati sesorg. Cuba berfikiran terbuka dan anggap semua yg berlaku adalah ujianNYA. Fahami ayat2 dlm Surah Insyirah ayat 5 & 6 “tiap2 kesusahan, akan ada kesenangan”. Jgn terlalu sedih sehingga urusan lain terjejas. Amalkan setiap hari membaca Surah Yasin sbb bila baca Yasin selepas solat subuh, sepanjang hari tuh akan dipermudahkan segala urusan kita oleh Allah. Jadikan bacaan Yasin selepas solat subuh sebagai amalan rutin setiap hari. InsyaAllah, saya jamin akan berlaku perubahan yg lbh baik. Saya juga jadikan amalan ini setiap hari, dan Alhamdulillah saya mang rasa hidup ini lbh baik dari sebelumnya.. rezeki jugak mencukupi… sebenarnya byk amalan yg blh dijadikan amalan dlm rutin harian dlm menundukkan org ataupun nak bagi org lain sayang kita, semua ada dlm Quran. Sbg cth, bila dtg mak mertua atau ipar-duai, masa kita buatkan air dan makanan bacalah doa Surah Yusuff ayat 4, ulang 3x selepas tuh hembus pada minuman yg kita bancuh dan pada makanan yg kita masak tuh dan niat spy mak mertua dan ipar-duai syg pada kita dgn ikhlas. Tak susahkan!
Selain itu, AYATUL MUHABBAH jugak sgt elok dijadikan doa harian. Amalkan ayat ini SETIAP HARI selepas menunaikan solat fardhu 5 waktu. Doa ni adalah utk disayangi & dikasihi oleh suami/isteri, anak2, kaum kerabat, jiran2, rakan2 dan seumpamanya. “Katakanlah (wahai Muhammad): “jika benar kamu mengasihi Allah maka ikutlah daku, nescaya Allah mengasihi kamu serta mengampunkan dosa-dosa kamu. Dan (ingatlah), Allah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani.” (Surah Ali Imran : Ayat 31). Seeloknya hafal dlm bahasa arab sbb kita kena ikut adab2 semasa berdoa. Doa yg diambil terus dlm Quran, tak boleh dirumikan, kena baca dlm bahasa arab, sbb ayat2 dlm Quran adalah ayat2 Allah, bukan ciptaan manusia yg boleh ditukar2 bahasa. Byk lagi doa yg kita blh amalkan, semua ada dlm Quran. Rujuklah Quran selalu.

Jln terakhir spy mak mertua dan ipar-duai lembut hatinya, amalkan doa pelembut hati. Bila berhadapan dgn mereka, bacalah kerap kali seberapa yg mampu. Doa ni pun elok dibaca selepas baca doa surah Yusuf. “Sekiranya Kami turunkan Al-Quran ini ke atas sebuah gunung, nescaya engkau melihat gunung itu khusyuk serta pecah belah kerana takut kepada Allah…” (Surah Al-Hasyr : Ayat 21)
Tiada mslh berlanjutan sehingga berakhirnya hayat kita. Semua ada penghujungnya, itulah juga ujian keatas kita dkt dunia ni. Dunia ni tak panjang, pejam-celik dah bertukar hari. Jadikanlah hidup singkat kita ni dgn kebahagiaan yg kita cipta sendiri walau sekeliling kita penuh dgn ranjau dan duri.

About these ads

116 Respons

  1. Tulisan yang sangat menyentuh hati, ingin segera dapat amalkan do’a ini, salam dari jauh…

  2. salam…

    saya da berkahwin hampir 4 tahun… masih blm dikurniakan zuriat… ntah mngapa hati sy sntiasa tak tenteram spnjang perkahwinan ini…

    walaupun pilihan sndri, tapi ntahla… suami seorang yg berpangkat tinggi dlm kerajaan… stiap kali outstation, stap kali itulah akn ada msg, call in dan out kpd pmpn lain…

    nafkah zahir tidak mjadi masalah pada sy.. krn sy jg bkerja.. tapi nafkah batin setahun hnyalah bbrapa kali kali sj..

    suami tak pernah solat.. sblm kawin, dia solat.. mgkin utk penuhi kriteria yg sy tetapkan sj…lepas kawin, tiap kai sy ajak bsolat, dia akn jerkah sy..

    sy sntiasa bpakaian bersih dn cantik utk dia.. memasak mmg wajib.. jika tak sedap, dia takkan makan.. rumah sntiasa kena bersih… menjawab pangilan dia pun msti dng “saya b” atau “ya saya” dgn nada yg sopan dan lembut.. kalau sy terjawab “emm..”, psti dia mngamuk..

    sy sntiasa amalkan surah yusuf, al imran, waqiah, kursi, dn doa2 pelembut hati mcm ayt daud lembutkan besi n lain2 lagi…

    tapi, kenapa la hati sy sntisa di sakiti… saya tak kisah jika dia lmah batin atau tak kaya.. tapi jika sll msg dan call pempn lain, sy sedih.. knapa msti berkasih dgn pmpn lain..sy tak sggup terima dugaan ini… jika sy bangkitkan isu pmpn, dia akn keluar rumah dan lagi dasyat wktu marah.. kononnya sy cemburu buta.. nak sj sy bcerai.. tp hati tak kuat krn fikirkan maruah keluarga… jika sy tiada keluarga, sy pasti akn bcerai… bantulah sy hadapi dugaan ini…

    • Assalamualaikum w.bt.
      Sy faham & pernah alami apa yg Pn Rina alami skrg.. Perkahwinan atas pilihan sendiri & dgn restu kedua belah pihak tdk menjamin rumah tangga yg aman damai tanpa dugaan dari-Nya..Perkahwinan slm 6 thn & masih blm dikurniakan zuriat amat menguji kami berdua. Bersandarkan rasa sayang & cinta, tohmahan demi tohmahan kami hdpi bersama slm 6 thn sehinggakn kwn2 menggelarkan kami as a loving couple. Alhamdulillah.. Namun Ujian yg plg berat menimpa jua bln Jun lps, bila suami sy menjalin hbgn dgn prempuan berusia 23 thn.. Hanya Allah sj tahu perasaan saya.. Hinaan dr prempuan itu sy telan dgn redha. Sy dihina, diherdik tdk pandai menjaga suami & sbb tu suami cari perempuan lain..Slm hampir 5 bln sy diabaikan. Setiap hari suami akn meluangkan masa bersama dgn perempuan tu, x kira siang dan malam. Suami tdk m’punyai pekerjaan & separuh gaji saya dihabiskan utk perempuan tu Yg setiap hari dihantar & diambil dr tmpt kerja walhal sy dibiarkan ke pjbt dgn teksi & menumpang kwn2. Alhamdulillah berkat sokongan keluarga kedua2 blh pihak, sy harungi dugaan itu dgn tabah. Sy yakin Allah sayangkn sy & Allah tdk membebankan hambanya diluar dr kemampuan kita. Skrg suami tlh kembali kpd sy & sy ikhlas menjlnkn t/jwb sebg isteri. Sy tekadkn dlm hati, sy akn buat yg terbaik utk jd isteri yg taat & utk tdk ambil tahu apa yg suami lakukn diluar. Bg sy, itu atr dia dgn Allah. Yg penting, kita lakukan yg terbaik, yg selbhnya kita hanya berserah kpd Allah. Yakin, Allah sentiasa bersama dgn org yg sabar..Nasihat sy, penuhilah hari kita dgn istighfar 7 zikir. Lakukn t/jwb semata2 krn Allah bkn utk meraih kasih syg dr suami spy kita tdk kecewa nnt.. Insya Allah..

    • Assalammualaikum..memang sakit bila megetahui org yg kita syg punya insan lain..walau saya belum berkahwin saya jua pernah melalui perkara ini..Punya kekasih berjawatan pegawai dalam kerajaan..ada org lain mungkin menganggap betapa bertuahnya saya kerana memiliki seorang kekasih berjawatan tinggi.Tapi tdk pada saya..Untuk apa memiliki jawatan tinggi tapi tak pernah menghargai kasih sayang yang tulus kita beri.Dia sangka saya terima dia kerana pangkat yang dia ada,sedangkan saya terima dia kerana orgb tua yang sukakan dia..Bagi saya,untuk apa kita bersama dengan orang yang tidak menghargai kita..Egonya terlalu tinggi kerana berjawatan tinggi,untuk apa ada jawatan tapi tak tahu menilai kasih sayang orang.Berkahwin bukan hanya menyatukan dua hati,tapi tanggungjawab dalam rumahtangga..Bukan hanya tika didunia tapi diakhirat nanti.

    • Allah sedang mnguji anda sbb DIA sygkn anda..so, terima la dugaan ini dgn tabah..nescaya hari muka anda akn mndpt kebahagiaan yg mlimpah ruah..Allah xkn mnguji hambaNYA diluar kmmpuan diri..Percayalah pd ketentuanNYA..

    • Saudari Rina,
      Ingin sy kongsi sbrg luahan dan pndpt…tp bkn d sini…
      mungkin lebih selesa melalui mail…
      insyallah…

    • saudari rina sila email kepada saya, kita berkongsi cerita dan petua. apa yg saya tau saya akan bagi tau saudari

    • sdangkan yg sudah berkahwin belum tentu bahagia apatah lagi pasangan kekasih yg belum diuji dgn tanggungjwab dlm rumahtangga.. kisah tentang dlam mengenali hati masing2 yg belum berkahwin dahulunya telah melalui pelbagai ujian telah dilalui sehingga terpaksa melukakan hati demi mempertahankan cinta.. stelah pengorbanan demi pengorbanan dilakukan, kisah belum bahagia dimana tiba2 muncul onar dlam hubungan.. sdangkan yg xpernah berhenti mengharap itu, sntiasa berdoa supaya hubungan berpanjangan. namun insan yg jauh mempermainkan hati dgn memulakan hubungan lain dgn insan yg lebih dkat dengannya.. tidak pernah lekang kasih diucap, ini yg diterima sbgai blasan kasih syg yg tiada penghujungnya. namun diri masih bersabar sanggup menerima org lain demi menyelamatkan hbungan n berjanji akan same2 menjaganya.. namun hati trase berat utk terima krna yg menerima ini langsung xbersalah namun terpaksa redha segalanya atas sbab2 yg tertentu.. bila satu perjajian dilakukan hati ini x bahagia lagi sehingga xprnah brhenti air mata mengalir.. tpi masih ingin mneruskan cinta ini.. namun hati xtertahan lagi, n tiba lgi ujian dmana yg jauh ingin mmutuskan kasih barunya n akan menjaga hbungan lama. nmun simpatinya trhadap bekas bakal madu itu merosakkan hbungan ini.. dia sdah xbhagia lgi ttpi masih mengatakan syg pd hbungan lama.. nmun hati xbhagia.. masih belum berptus asa, doa xprnah ptus smoga masih ada sinar.. apakah maknanya hdup tnpa kasih syg… tergantung.. namun doa xkan pernah berhenti, memohon supaya disayangi n ingin melembutkan hati yg tersyang.. jika terpaksa mnerima balik sgalanya pun akan dilakukan sekiranya kebahagiaan yg akan diperolehi.. aku yg xbersalah n gegitu sbar ini diuji dgn ujian yg begitu mencbar kesabaran namun xkan sskali mngalah seandianya hrpan msih ada.. smoga aku lebih kuat menghadapi msalah n dpt memuaskan hati beberapa pihak..

      • Saya memahami dan cukup memgerti perasaan puan, saya juga pernah mengalaminya….namun apa yang saya mampu lakukan sekarang, berdoa siang dan malam agar dia berubah dan berusaha mendamaikan rumah tangga dan memberi sepenuh perhatian kepada anak-anak. Bagi saya selagi Allah memberi saya kekuatan dan kesabaran saya akan terus berusaha dengan berdoa dan terus yakin suatu hari nanti Allah akan memberi kemenangan buat rumah tangga saya.

      • Terlalu berat bg kita yg mengalaminya. Namun kita tidak boleh putus asa. Selagi ada masa, ruang &waktu bdoalah kita agar ada kmanisn slepas ujian ini.Sama2lah kita amalkn doa ini- Hasbunallahh wani”ma wakil-

    • Assalamualaikum… Mmg sakit bila tahu suami ada lelaki lain. Sy bkn nk bela lelaki atau siapa pun. Apa yang saya ingin katakan supaya tingkah laku kite tidak menyebabkan kita terkeluar dari landasan islam. Dalam islam sememangnya sedia maklum lelaki boleh beristeri empat. Namun ramai perempuan tidak dapat menerima keadaan tersebut. Namun saya ingatkan janganlah sampai anda menolak atau membenci perkara tersebut takut akan terkeluar daripada laluan islam. Kerana Nabi Muhammad S.A.W bersabda, “sesiapa yang menolak atau membenci atau menidakkan Al-Quran dan sunnahku, mereka bukan daripada golongan aku”. Harap anda dapat memahami ayat ini. Takut2 terkeluar islam tenpa disedari. Semoga Allah memberi petunjuk….

  3. Saya telah membaca komen penulis tentang kadangkala mengapa suami suka membuat maksiat bersama wanita lain sedangkan isteri berada di rumah.

    Kadangkala berlaku kesilapan di pihak suami, bila dah dapat isteri yg baik tetapi tidak pandai menghargai. Tapi bagaimana pula jika berlaku perkara sebaliknya. Si isteri menahan daripada menunaikan tanggungjawabnya sebagai isteri sedangkan si suami sememangnya dahagakan kasih seorang isteri. Salahkah suami membuat kesalahan di luar? Walaupun jawapannya tetap salah, tetapi tak ramai yg akan menyalahkan di pihak isteri. Jadi, apakah komen penulis dan rasanya hukuman yang patut diberikan kepada si isteri ini. Bila terjadi situasi ini, si suami yang tidak berfikir panjang serta membelakangkan aturan agama akan mengambil jalan mudah dengan berlaku curang. Adakah si isteri mempunyai hak untuk menghalang suami daripada mendekati dirinya?

    • salam khairul…

      saya tak menangkan kaum ppuan dlm mana2 penulisan saya… kita kena tgk mslh org yg utarakan mslh tersebut, barulah blh komen n beri pendapat…. sememamngnya berdosa BESAR andai suami mencari alternatif lain tuk menyalurkan nafsunya pada jln2 yg terkutuk… sbg suami, bukan jer membimbing tapi MENDIDIK isteri adalah hak yg perlu dipertgjwbkan keatasnya. kalo isteri xtau @ xreti nak melayan, iktiarkan jln dgn ajar siisteri td apa2 yg dtuntut dlm islam. isteri kena taat pada suami.. apa yg suami nak, kenalah beri kecuali permintaan suami diluar landasan ajaran agama… isteri itu umpama ‘ladang’ pada suami… jd, isteri kena buatlah apa yg suami suruh walau dlm keadaan penat. sbg suami kenalah ada timbang rasa, kalo isteri penat @ sakit jgnlah terlalu turutkan kata hati… cuba fahami keadaan msg2 n bertolak ansur… kesilapan isteri tegur dgn cara baik. kan ada cara2 Rasul ajar pada kita bila isteri buat kesalahan… tegur dgn cara baik, kalo masih mcm tuh asingkan tempat tido n kalo masih jgak xberubah blh pukul TAPI pukulan bukan mendera, CUKUP dgn sehelai kain spy isteri tidak disakiti… ikutlah cara Rasul dlm mengajar umatnya khususnya dlm umatga ni. ajar jgak isteri tentang dosa n hukum Allah kalo langgar ckp suami n ingtkan pada isteri yg bkn jer Rasul, tapi malaikat n suma penghuni langit akan melaknat n mengutuk isteri yg ‘menolak permintaan’ suaminya….

      dlm mslh isteri yg tak mau ikut arahan suami bknlah beri TIKET FREE tuk suami mencari alternatif jln lain n jln yg dpilih adalah membelakangkan agama… salah sama sekali… berdosa besar n hukum Allah tetap akan ada, hanya masa yg tentukan bila… dkt masyar nanti, ada 7 golongan umat manusia ni yg x dipandang Allah, termasuklah org2 yg mencari alternatif lain dlm menyalurkan syahwatnya… neraka Allah tetap akan menanti tuk golongan ini… dkt dunia manglah suma indah n seronok… lbh2 lagi dpt salurkan nafsu serakah yg tak dpelihara sebetulnya…. tp smpi bila? hdp kita dkt dunia ni kejap jer.. gunakan lah kesempatan hdp yg ada ni dgn amal yg baik… kalo x mampu jadi alim ulamak, cukuplah MENINGGALKAN LARANGAN ALLAH n menjalankan suruhanNYA…

      • kita sedia maklum tentang hal ini iaitu berdosa besar jika isteri tidak melayani suami, tetapi dilema ini juga dialami oleh siisteri kadangkala ada masa dan ketikanya nafsu hendak melayani suami tu ada malangnya bila terkenangkan perangai suami yang tidak bertanggungjawab seperti suka hisap syabu, balik lewat malam, jarang nak beri nafkah isteri, mendekati judi adakah kita akan berselera melayani suami begini.

      • para lelaki dan suami…
        klu la terfikir utk senang hati melampiaskn nafsu
        semata2 krn kekurangan isteri..
        itu tandanye, die bukan suami yg baik
        ape lagi contoh untuk ank2…
        utk ape berkahwin bernikah tapi tidak tahu ape2..
        jgn sbb nafsu atau zuriat semata utk berkahwin
        tp akal, ilmu xsempurna.. cuba dalami ilmu..
        bukan dgn senang2 buat dosa dan menyalahkn org lain…….

      • saya setuju sgt kata2 saudari sb saya pn prnh alami situasi sebegini….thanks kepada yg memahami n memberi nasuhat….

      • nur syirah… sy sgt setuju dgn penerangan anda… jgn jd kan isteri x mau ikut arahan sbg alasan suami utk “makan luar” …. suami perlu didik isteri & tegur isteri dgn cara yg baik…. kkdg cara suami menegur itu salah, ada yg memaki hamun, ada yg mengungkit2, ada yg kutuk2 kelemahan isteri…. mcm mana nak betul kan isteri kalau sikap suami sdri x betul…..

  4. salam…

    saya dah kahwin hampir tahun mempunyai 2 org anak 2 tahun & 1 tahun.. Ape yang jadi masalh saya sekarang suami saya kembali kepada perangai dia yang lama… Sebelum berkahwin saya tahu dia seorang bekas penagih & saya terima dirinya seadanya.. Saya terima dia sebab saya ingin melihat dia kembali kejalan yang benar.. Di awal perkahwinan kami dia masih dengan dengan perangainya tapi selepas saya melahirkan anak sulung kami dia berubah.. Alhamdulillah dia tinggal semuanya… masuk tahun ketiga perkahwinan kami dia kembali semula bila berjumpa kawan2 yang sama hobi dengannya dia… duit gaji dia x pernah bagi pun pada saya duit gaji saya pulak di ambilnya… Sehari ke sehari perubahan demi perubahan berlaku pada dirinya.. Kini saya langsung x boleh menegurnya.. Jika ditegur pasti saya disakitinya… Saya sedih sangat2 diperlukan sebegini… Bermulanya tahun baru nie saya mulakan azam baru dengan x ambil tahu apa yang dia lakukan di luar.. Dan saya nekad jika dia x mahu berubah biar saya yang berubah.. Kami dah beberapa kali nk bercerai.. Entahlah semua tu keputusan dia saya tunggu juga keputusan dia tapi sampai hari xde apa2 keputusan muktamad ari dia… Saya bukan putus asa, tapi saya x nk disakiti lagi.. Kdg kala depan anak2 pun dia pukul saya… Saya buntu apa yang harus saya lakukan.. Tolonglah saya

    • ASKUM I’ve read semua keluhan puan.i’ve been at that situation mcm tu.The best things to do ialah solat hajat dan minta kpd allah utk menguatkan hatim puan agar dapat membuat keputusan yang baik.Apa nak di nkisah kan.puan bekerja,jadinya tanpa dia,u still can go on with your life.yang penting jaga anak dgn baik dan didikan yang sempurna.jalan terbaik ialah perpisahan.minta fasakh kan mahkamah.Buat apa hidup selamanya dengan org yang kita cintai tapi menyakiti hati dan diri kita.insyaallah kalau ada jodoh.kita berdoa pada allah agar di berikan jodoh yang terbaik.Kesabaran seorang wanita ada hadnya.Yang penting kita wanita harus kuat,tabah,dan mempunyai keyakinan diri yang kita boleh hidup tanpa dia.Banyakkan zikir asmaul husna,solat dan berdoa pada allah.selalu membaca.Laillahaillaantasubhanakainnikuntuminadzalimin.(Baca sebanyak mungkin kemudian berdoa setiap lepas azan agar diberikan kekuatan utk membuat keputusan yang baik dan agar mendapat jodoh yang menyayangi anda dan anak2 anda.yang penting org itu mempunyai landas2 agama.

  5. kayaknya semua manusia punya masalh ya dasar manusia contoh kek ane bukan manusia jadi gak punya masalah hahahahahahahah

  6. semoga puan banyak-banyak bersabar dan sentiasa membaca alquran.Ingatlah setiap apa yang Allah turunkan akan ada hikmahnya.

    • Tak mampu utk saya baca semua keluhan2 di atas…Merasakan yang sayalah org yang paling bersalah..Umur saya 29 thn …dah 3 thn berkawan dengan suami org..mmg kami merancang utk berkahwin…isteri kedua..tapi lepas sethn setgh berkawan..dia mempunyai masalah kew…dia tinggalkan saya kerana tidak mampu utk menerima tanggungjawab lagi…dan dia merasakan yang kami telah terpesong jauh..kerana kami pernah terlanjur…sayang…mmg sayang…wpun begitu saya pujuk dia utk menerima qada dan qadar Allah. Mungkin ini ujian buat kami utk hidup bersama….sumpah…saya tak minta utk berkawan dengan suami org….tapi perasaan itu hadir tanpa saya menduga….mungkin saya terlalu takbur dengan kata yg kononnnya takkan bercinta dengan suami org….bila kami berbaik semula…nafsu mmg tidak dapat dikawal…kami masih mengulanginya lagi..wpun kami cuba utk mengelakkannya..saya tak nak kehilangan dia dan merasakan tiada org yg akan terima perfempuan seperti saya….oleh itu saya sanggup utk tunggu sehing masa itu tiba…tapi entah la…entah kan betul entahkan tidak tindakan saya ini….perlukah kami meneruskan hubungan ini atau tinggalkan dia …kerana saya tahu yang dia masih sayangkan isterinya..tapi saya ????? tolong la…tidak mampu utk berfikir lagi….utk puan2 yg memberi komen di atas….maafkan wanita seperti aku…..

      • ayu
        satu saya nak tanya awak , adakah awak dah siap menerima baik buruk nya mjadi istri no2 ?? adakah kekasih awak@bakal suami bsungguh2 nak menjadikan awak sebagai istri dia yg sah dan mestinya dgn kerelaan istri pertama ?? poligami yg direstui bkn hanya kawin@nikah kg … itu yg semestinya awak ambil berat krn risiko menjadi istri ke2 tanpa restu dri istri pertama akan membuat kita akan buntuh jalan untuk mempertahankan hak2 kita sbgai seorg istrinya no2 , contoh hak penggiliran waktu … pernakah cik ayu fikir apa bakal risiko yg cik ayu perlu tahu dan sdh siapkah cik ayu dgn risiko tersebut ?? tepuk dada tanya selera jika rasa kemampuan serta kasih sayang blh mengatasi masalah2 yg bakal ada selepas bkahwin nanti tak menjadi satu kesalahan tuk cik ayu meneruskan hasrat tdi …tpi jika kesabaran cik ayu hanya sekerat2 baik nya banyak kan berdoa dan minta petunjuk dri ALLAH ..klu memang dialah bakal jodoh yg ditakdirkan darimu maka kuatkan kan lah hatiku tuk menerima dia siapa pun dirinya dan klu memang dia bukanlah jodoh yg ditetapkan darimu maka bukalah mataku terangkan lah hatiku agar aku blh menerima suratan ku … amin”

      • saudari ayu,

        awak jangan percaya kat lelaki hari ini….caye kat tuhan jer. Byk lelaki yg mcm ni…sorry.

      • salam ayu…

        sebenarnya nak balas komen ayu ni dah lama tapi sbb kerja yg banyak sangat sampai tak sempat nak ulas…
        emmm… sebelum bagi apa2 ulasan ni terlebih dulu saya mohon maaf andai ada ulasan saya ni buat awak terasa dan keterlaluan…

        ayu,
        kita ni semua manusia akhir zaman! takde yg sempurna. kalo ada org yg ngaku dirinya sempurna, dia tuh tipu jer,sebab hanya ada satu yg sempurna iaitu ALLAH.. bukan kita ni yg hanya merupakan hamba. walaupun kita ni hanya bergelar hamba tapi ayu tak bole melampau batas dengan mencabar yg KUASA.
        ayu kena sedar, hidup ini tak semuanya indah… tak panjang ayu…pejam celik dah bertukar hari… tapi adakah ayu gunakan masa itu sebaiknya?? ia akan disoal kelak didalam kubur. apa yg ayu akan jawab? gunakan sisa hidup dengan penuhi nafsu serakah lelaki yang tidak layak dijadikan suami! atau meruntuhkan kebahagian masjid yg dah terbina, atau bina kebahagian diatas penderitaan org lain… atau sanggup berkorban segalanya utk kebahagian bersama semata2 demi cinta abadi…
        bermaknakah semua jawapan itu pada mungkar dan nangkir???

        ayu,
        setiap manusia pasti ada dosa silamnya.. awak tak ‘kotor’ pada pandanganNYA sekiranya awak bertaubat malah lebih suci dari kaum kita yg menjaga kesuciannya. mengapa ayu masih nak teruskan kehidupan tanpa ada jalan cahaya? mengharap cinta palsu lelaki bertopengkan syaitan..kalo benar lelaki tuh nak jadikan awak isteri yg sah, dia takkan sentuh badan awak..tak jadikan awak pelepas nafsu serakah dia tapi dia akan jaga awak dan ikat awak melalui pernikahan yg sah disudut agama..

        ayu,
        celikkan mata awak!…
        jangan dibodohkan dengan lelaki bertopengkan syaitan ni… smpi bila awak nak buat maksiat pada Allah?? awak dah sedia utk menerima balasan Allah dekat kubur dan akhirat?? bertaubatlah!… awak belum terlambat…pintu taubat sentiasa terbuka utk semua hambaNYA.. saya juga hanya insan bernama hamba dan sudah pasti banyak dosa saya lakukan sepjg hidup. saya tak pernah mengaku diri ini baik dan sempurna sbb saya juga ada dosa. tapi saya masih bertuah sbb tidak pernah terpesong jauh sehingga serahkan kesucian diri pada lelaki berhati syaitan ni. namun saya juga ada kisah dalam ‘cinta 3 segi ‘ ni…apa yg saya lakukan…. solat istiqarah selama 7 hari… tp saya tak dpt jawapan…sebenarnya dah dpt jawapan tp… sbb hati dah sayang so ckp takdapat jawapan… sehingga satu tahap saya terpaksa berbincang dengan ust.shauqi. apa yg saya kena buat antara menerima atau menolak????…saya ikut saranan ust shauqi… buat solat tahajjud hampir setiap malam kemudian solat istiqarah…akhirnya, jawapan yg Allah bg benar2 buat saya tertunduk sujud disejadah dan nages… 2minggu selepas solat tahajjud… isteri dia call dan msg saya…. sgt2 tidak percaya bila luahan isteri amat menyakitkan… selama berpuluh2 tahun tak pernah rasa bahagia, malah terpaksa kerja dkt pasar mlm utk sara keluarga. dkt si akak, si dia cakap dah tak ada hubungan dengan saya tapi dekat saya si dia cakap isteri masih tahu hubungan dan cakap isteri tak kisah sbb dah tua…so, siapa yg jadi mangsa dekat sini… saya ditipu dan hanya disajikan dengan janji2 manis, kata-kata manis… hakikatnya dia tak berani nak kenalkan saya pada isterinya. berbaloikah pengorbanan bodoh tuh kalo saya teruskan??…
        Alhamdulillah, sekarang dah 2 thn berlalu.. saya masih kuat berdiri walau belum bergelar isteri, namun saya masih ada pegangan yg kuat “tidak akan bina kebahagian diatas penderitaan org lain”. apa yg saya sgt kesali, dia tipu saya dengan cakap dia dah lama tidak duduk sebumbung dengan isteri. isteri duduk kg jaga ayah dia. tapi reality sebenar isteri ada didepan mata dia dan isteri hanya pendam rasa sakit hati lihat si dia berubah. Mak pun percaya dia tidak duduk sebumbung dengan isteri… Allah itu Maha Penyayang, DIA leraikan segala sandiwara ini dengan jelas…. akhirnya dengan nekad saya lepaskan dan buang semua tuh dlm hidup saya…. tak ada salahnya kita masih bujang, kalo kita berada dilandasan yg sebenar! jangan sakiti kaum kita sendiri. kaum kita ni ada naluri yg halus dan lembut, cuba fahami diri kaum kita sbb kita adalah sebahagian darinya….

        ayu,
        cukuplah awak hidup dengan jalan gelap… cuba berada dalam ‘situasi’ si isteri yg sah, apa yg dia sedang rasa sekarang ni? berhadapan dengan serangan hati yg awak wujudkan, membiarkan kaum kita ni memendam rasa sakit hati pada suami… membiarkan anak2 terbiar… dimana rasa kemanusian dalam diri?? jgn sebab hati dah sayang, kita sanggup buat apa je demi lelaki tuh dan membelakangkan ALLAH… sudah cukup banyak kata-kata manis yg hanya dijanjikan, disajikan tapi reality masih terlalu jauh utk dijadikan kenyataan!
        namun suatuhari nti awak akan rasa benda yg sama. kitaran hidup kita ni sama je dengan yg lain… so, berwaspada… ‘what you give, you get back!”…. fahamilah ayat tuh..
        kembali pada Allah, DIA lebih syg awak dari lelaki berhatikan syaitan ni….
        maaf andai ulasan saya ni menyakitkan hati org lain… tapi inilah kehidupan yg perlu diteruskan…
        buang kepentingan diri sendiri demi ALLAH dan kaum sesama kita… tiada yang lebih menyayangi diantara yg menyayangi selain ALLAH… kembali pada DIA…

      • ingatlah… hukum Allah Maha Dasyat… semua kita akan mati… dan akan menghadap Allah… tak ada alasan untuk kita terlanjur whether dgn laki orang atau teruna… no reason u kata u x tau kenapa bleh fall in luv kat laki org… i pernah jatuh cinta, tapi x tau lak dia laki org. satu hari i tau dia laki org, i nekad terus tinggal dia… i memang mintak simpang 44 malaikat… sbb i pk, kalu i duk tpat bini dia, pasti hancur luluh… hari ni kita ambik yg org, satu ari org plak ambik yg kita…. x percaya, wait n see…. apa yg i ckp ni, byk brlaku k member i yg ambik laki org… hidup derita, mcm ibu tunggal… cuti ngan anak2 j… raya pun, balik kampung ngan anak2 j… stiasa sndiri… last2, nyesal n kalut nak mntak cerai…. ni lka yg d katakan, “penyakit sendiri cari”… nasib la ko… mnderita sampai mati… sapa suruh ambik org punya…. payah nk cari laki yg betul2 adil… sejuta adalah 1… ko pasti k laki org yg ko nak tu akan brlaku adil kat ko nanti???

      • bg pendapat saya ,lebih baik cik ayu tinggalkan dia…cuba untuk lupakan dia dan lakukan solat taubat….mulakan hidup yg baru InsyaAllah ,tuhan itu Maha Pengasih lagi Maha Pengampun….saya percaya satu hari nanti cik ayu akan berjumpa dengan seorang lelaki yg benar2 akan menyayangi cik ayu…..Lagipun dia masih sayangkan isteri dia….mungkin dia bukan cinta untuk cik ayu…..cuba cik ayu tmpatkan diri cik ayu sebagai isterinya…adakah cik ayu akan dpt rasakan betapa kecewanya cik ayu…..seblum ape2 terjadi lebih baik cik ayu undurkan diri…..nsihat saya cik ayu lakukan solat taubat..mohon keampunan dari Allah dan mulakan idup baru

      • Ayu..nasihat akak hentikanlah semua ni..sedarlah. Tak sampai kemana hidup bergelumang dosa dan nafsu ni. Hidup kita tak berkat. Biarpun ditakdirkan ayu berjaya menawan hati lelaki tu, percayalah semuanya takkan kekal lama. Masa bercinta semuanya indah, apapun sanggup. Tapi ayu dh fikir masak2 ke utk jd no. 2. Apa ayu fikir 3 thn dh ckp lama utk Ayu kenal hati budi lelaki tu. Sekarang ni bolehlah, blm ada tanggungjwb. Takat keluar pergi makan2, karaoke, lps tu lempiaskan nafsu serakah, sape pun mampu. Tapi adakah ayu pasti bila dah jd istri nti dia blh bagi spt apa yg ayu hrpkan skrg ni. Mustahil ayu..sedangkan istri yg sggp bersusah pyh bersama pun dia kianati ini pulak ayu yg setakat tempat lempiaskan nafsu. Berhentilah berfikir utk teruskan benda2 camni. Siasat dlu siapa dia. Apa dia seorang suami yg bertanggungjwb terhadap rumahtangga? Atau sekadar bergelar suami atas kertas sedangkan tanggungjwb pada anak dan istri ZERO. Byk lelaki yang bila dh ada betina kt luar lupa nafkah anak bini. Makan minum pakai istri tanggung sendiri. Sdgkan mkn mnm ayu tupun ntah2 guna duit bini gak. Tau tak lelaki yang menggunakan duit istri utk sesuatu yang diluar wajibnya tu HARAM dan tak HALAL. Ingatlah..bak kata yang lain WHAT WE GIVE, WE GET BACK. Berundurlah sementara masih ada waktu…carilah insan yang mulia diluar dan dalamannya utk dijadikan tmn hidup. Klau btl dia ikhlas desak dia bawa ayu jumpa bini pertama dia..ADA BERANI !!

      • salam…
        pandangan saya dr terus melakukan dosa lbh baik minta dia bertangungjawab dgn berkhawin dgn anda, tidak ada salahnya bermadu, jgn terlalu tertumpu pd pandangan yg negetif sahaja, lps dh kawin tu sama2 bertaubat dan berusaha tingkat amalan dan takwa…insya-Allah

      • letakkanlah dirimu di tempat isterinya ….tidakkah kau terpikir suatu hari nanti diri mu akan mengalaminyer….dan apakah rasa hati dan perasaanmu…berdosa besar berzina dan berdosa besar menganggu kebahgiaan rumahtangga oarang lain…bertaubatlah

  7. Salam…Kita semua menerima ujian masing2 dan hendak atau tidak kita terpaksa juga melaluinya. Sy sendiri keliru adakah saya bahagia atau sebenarnya derita dalam bahagia. Saya bekahwin dengan suami sebagai isteri no 2. Demi untk menjaga perasaan madu saya sering berkorban sehingga saya rasa perasaan saya terhadap suami telah pun terkorban.
    Sy cuba menjadi isteri yang apabila suami pandang hatinya akan menjadi cair, tenang dan bahagia. Sy sedaya mungkin cuba untuk memahami dan mahu meringankan beban ataupun permasaalahan yang dia hadapi. Suami juga sering meminta bantuan pada saya walaupun itu masalah isteri tuanya. Saya sering bertanya pada diri, ” Ikhlaskah saya lakukan (pertolongan) semua ini.”?
    Sy tak temui jawapan yang pasti.
    Adakalanya saya rasa benci pada suami. sy berkahwin dengan dia kerana dia ugut sy. Sekiranya sy tak mahu berkahwin dengan dia, dia akan tinggalkan isteri dan anak2nya. Katanya, sanggup ke sy tengok isterinya bagi makan anaknya hasil jual tubuh? Sanggup ke sy tengok isterinya kembali seperti dulu jual tubuh.
    Sy akui suami baik terhadap sy. Butiran katanya takut kalau saya terasa hati atau marah. Saya pula kerana terlalu menjaga hati dan perasaannya ,sy pendamkan kemarahan dan kebencian. Saya dapat rasakan kasih suami semakin menebal terhadap sy tapi hati saya pula kian terluka. Sy semakin hilang percaya pada dia.
    Oh tuhan…..Adakah sy berpura demi melihat senyum dan tawanya. Sampai bila harus begini…

    • salam ..

      cerita isteri kedua – jarang yg indah. Belum kawin suami sanggup apa saja, tapi bila dah kawin … isteri ke2 sering terabai. dan sbg isteri ke2 sering memendam rasa kerana kita sering merasakan ktia salah kerana mengambil hak orang. Adakah suami hak mutlak seorang isteri hingga bila suami berkahwin seorang lagi, isteri ke2 digelar PERAMPAS?

      tapi itu la hakikat hidup didunia ini sukar nak cari keadilan.

      saya pernah berada dalam situasi Ain … menjadi isteri ke2 dan semua nya saya tolak ketepi utk memastikan keluarga suami tidak kekurangan apa apa walaupun wujud saya sebagai isteri ke2.

      suami hanya menjenguk sesekali walaupun janji sebelum kawin 2 3 hari sekali, suami minta saya pindah dari rumah ibu kerana kurang selesa (maklumla suami sudah berusia 47 tahun dan saya juga bukan muda, 40 tahun) , saya turutkan .. saya menyewa rumah lain tapi tidak pernah dia menghulrkan wang utk rumah tersebut. Saya terkilan tapi saya senyapkan kerana saya juga mampu. Tapi dalam hati tetap berkata kata … kenapa dia tak nak menunaikan hak tanggungjawap kpd saya??? Adakah kerana saya isteri ke2???

      suami memang seorang suami n ayah yg bertangungjawap, tapi nyata kebaikan hanya utk isteri pertama rupanya. Ini diakui oleh isteri pertama ketika datang menemui saya sebelum kami menikah … dia terkejut kerana selama ini suami tidak pernah abaikan tanggungjawap terhadap keluarga.

      kerana kenyatan itu juga membuatkan saya tekad utk menikah dg dia kerana dia suami yg baik dan bertanggungjawap.

      akhirnya, kerana tekanan dan desakan keluarga, anak anak – suami mengabaikan saya terus. Tidak lagi mengunjungi saya, tapi sebagai isteri saya cuba memahami semua masalah dia n saya yg pergi menemui dia walaupun adakalanya eetrdetik di hati ..”saya yg tersorong sorong’. tapi saya tetap mencuba selama 3 bulan – dia tidak lagi pulang ke rumah tapi saya yg mengunjungi dia di rumah sewa – ketika itu dia bercerai dg isterinya dan tinggal seorang walaupun saya mengajak dia tinggal dg saya, tapi dia menolak dg alasan perlu tinggal hampir dg anak anak utk tetap menunaikan tangung jawap sebagai ayah seperti biasa. Baik benar suami saya … itu lah kenyataaan nya.

      8 bulan pernikahan .. akhirnya, saya diceraikan setelah sebulan dia hanya senyap tanpa sebarang kata dan tiada lagi sms atau call seperti awal awal kahwin.

      8 bulan menjadi isteri … tiada perkongsian hidup atau makna sebuah perkahwinan yang saya rasai kerana saya tetap tinggal sendiri menguruskan urusan sendiri, beraya bersama keluraga sendiri dan dia pulang ke kpg sendirian kerana anak anak berkecil hati dan tidak mahu mengikutinya. Sebelum kahwin – dua tahun kami berkawan, dan setiap kali raya dia akan call saya sebelum solat hari raya, tapi setelah kawin … seminggu dia tidak call dan alasan tertinggal telefon di rumah adik yg kemudian nya balik kpg. macam la tak de telefon public atau tak boleh beli hp lain.

      8 bulan tidak pernah menghulur nafkah … kecuali bila keluar makan bersama. Sesungguhnya hati saya berdetik sesekali tapi saya selalu usirkan perasaan itu dg beristighfar n memaafkan suami dan terima keadaan seadanya …. kerana saya bersyukur – suami sangat baik, tidak sekali meninggi suara dg saya n setiap kali kami bertemu .. dia melayan saya dg baik, tetap kami solat berjemaah bersama setiap waktu yg kami bersama. . Cuma di hujung perkahwinan kami sahaja, dua kali saya ke rumah dia n dia tinggalkan saya di rumah nya dan dia keluar menemui bekas isteri.

      saya cukup redha dg apa yg berlaku, dan sebenarnya saya yg minta dia rujuk kpd bekas isteri .. walaupun pd awalnya bekas isteri menolak, tapi rupanya syarat yg diberikan harus tinggalkan saya utk kembali bersama keluarga.

      saya akur kerana saya tahu anak anak lebih perlukan dia … isteri dia juga perlukan dia. dan itu juga kemahuan keluarga dan kawan2 … Dan saya tetap doakan bekas suami dan keluarga bahagia dan saya mengharapkan isteri dan anak anak nya belajar dari kesilapan … supaya lebih mengeratkan hubungan keluarga dan tidak leka dg hidup masing-masing. Sebenarnya, saya hadir dalam hidup suami di saat isterinya sedang leka dg kerjaya, mengejar kenaikan pangkat, dan anak anak yg telah remaja dan dewasa sibuk dg rakan rakan dan tidak lagi memerlukan ayah utk ke sana kemari, dan sering kali beliau tinggal di rumah sendirian – sering dia menelefon saya dari rumah kerana keseorangan, tapi mungkin juga itu hanya alasan dia meraih simpati n kasih sayang saya.

      selepas perceraian, saya bersyukur kerana ALLAH beri saya kekuatan luar biasa … saya tetap ceria dan tetap mampu bekerja seperti biasa. Tidak seorang pun rakan2 yg tahu bahawa saya sudah janda. Saya bersyukur kerana ALLAH memberi saya kekuatan dan petunjuk di saat saya memerlukan. hati saya terdorong utk banyak membaca al quran, solat hajat, dan kini saya mengamalkan almathurat pagi atau petang. Saya banyak berzikir n berselawat (sepanjang berjogging dan berenang juga) Dan saya ingin kongsikan di sini .. saya amalkan selawat tafrijiyah selepas solat fardhu. Baca dan faham kan maknanya. Dan saya tidak mendengar lagu yg mengusik jiwa yg boleh membuatkan saya tambah lara, tapi saya dengar ayat alquran, zikir dan doa (zikir munajat ustaz badrul amin … sesungguhnya membuatkan saya lebih tenang)

      kepada bakal bakal isteri ke 2 – renungkan lah. Adakah sudah bersedia utk menerima kemungkinan seperti apa yg saya lalui? Adakah hati sudah teguh utk menerima setiap ujian ALLAH? Dan bersedia kah utk mengorbankan kegembiraan hati sendiri demi membahagiakan suami dan bersediakan utk menerima kemungkinan terakhir .. manjadi janda??Walaupun saya sering ditemukan dg suami orang dari saya berusia 26 thn tapi saya hanya menerima setelah mencecah usia 40 thn kerana saya yakin saya cukup kuat utk menempuh apa jua kemungkinan n ketentuan, saya byk berserah kpd ALLAH. Sejak bercerai 2 bulan lalu, saya tidak berdendam / marah/ benci dg suami dan isteri or keluarganya. Saya hanya mengenang saat manis bersama, saya hanya rindukan solat jemaah bersama n mencium tangan suami, dan saya rindukan ciuman suami di dahi saya setiap selesai solat.
      saya tidak pernah berkongsi kisah ini dg sesiapa atau berkeluh kesah dg teman2 .. atau keluarga. tapi saya berkongsi di sini utk menjadi tatapan dan renungan bakal bakal isteri ke 2.

      kepada sahabat2 si sini yg sedang berduka atau ada lara di hati . banyak kan baca al quran, amalkan almathurat dan faham kan maknanya. Insyaallah, kita akan lebih yakin dg ketentuan ALLAH … DIA hanya memberi yg terbaik utk kita.

    • ramai perempuan yang ambik laki org, senasib dengan u… nasib baik la i x trjerumus dlm lembah mcm u ni… bila i tau j dia laki org, i trus blah… walau hakikatnya pedih n sedih nak tinggalkannya… i tau, xde laki yg brstatus laki org ni, yg btul2 baik dan ikut hukum allah… kbanyakan nya, ikut nafsu iblis n syaitan j… kalu ada pun, sejuta adlah sorang,,. nak selamat, jangan sesekali ambik laki org… tiru lah mcm i… tau j laki org, i reject… bcoz fr me, “BIAR NANGIS DULU DR NANGIS KMUDIAN, DAH X BRGUNA LAGI…”

  8. Berbalik pada sunah Dan Nabi…. Banyakkan membaca Alquran dan kitab 2 agama. Sembayang maka dengan senderinya anda akan menyesal dengan perbuatan yg telah anda lakukan… sebenarnya diri anda amat sempit…..segala2 akan tuhan tarik andai kata anda terus2 bergitu….. Percayalah anda dengan nekad hati balik kepada pangkal jalan anda akan terasa geli dengan hidup kepuraan jantan gila tu……. sebenarnya jantan gila tu ambil kesempatan atas awak untuk meratah yg tidak halal ….napsu syaitan….sdg yg halal di abai…. kebaikan apa yg awak nampak….kat dia….baliklah kepangkal jalan allah. Takut lah lah pdnya..di maha pemberi..mohon aja apa yg awak mahu…pasti di akan bagi….tingalah yg mungkar itu…pasti awak akan tenang lepas ini…dan akan terasa diri awak terlalu kecil disisi allah…..Mohon dpt jodoh yg baik Pasti tuhan kabulkan. ini tidak awak leka bermain perasaan dan napsu serakah awak….. renungkan…. jadi lah yg terbaik di dunia dan akhirat….Awak nak ke bawa keturunan yg tak baik di akhirat nanti….ingat ….kalau tuhan dah tarik apa yg ada pd. awak ..baru awak kesal nanti dah lambat….bangkit lah baliklah pangkal jln.

  9. saya bakal melangsungkan perkahwinan dengan lelaki pilihan saya sendiri bulan depan. Masalah sekarang saya dan bakal suami sering bergaduh sehinggakan saya rasa dia bukan pilihan yang tepat untuk dijadikan calon suami. dia selalu membelakangkan saya sehinggakan saya merasakan diri tidak dihargai. saya tidak mempunyai sepenuhnya perasaan cinta terhadapnya…segalanya sudah terlambat. nak putuskan pertunangan tapi kad jemputan sudah diedarkan. saya merasakan menyesal membuat keputusan terburu2. mungkin kerana umur kami sudah lewat…kawan2 semuanya sudah berkahwin…saya tidak tahu apa yang harus dilakukan sekarang…perlukah saya meneruskan pernikahan ini.

    • salam mira….

      tak salah awak solat istiqarah dulu sbelum nikah..
      rujuklah pada yg KUASA terlebih dahalu…
      insyaAllah, petunjuk pasti DIA beri pada hambaNYA yg memerlukan..

  10. salam buat semua,

    perkahwinan selama 6 tahun bersama akhirnya didustai,dibohongi dan dicurangi suami yang selama ini saya anggap adalh yang terbaik.saya menjalankan semua tanggungjawab tanpa pernah meminta balsan..namun akhirnya saya dikecewakan.keprcayaan dan kesetiaan saya direntap apabila dia dalam diam menjalinkan hubungan dgn seorang perempuan yg dikenali di tempat kerja..wpun tidak kerja di tempat yang sama,mereka telah terlanjur malah pernah menggurkan kandungan 2 kali.jiwa saya kosong dan seolah patung x bernyawa..kesedihan bukan lagi dengan airmata..akhirnya apa yg saya buat adalah hanya berserah pd Allah swt.saya masih sayangkan suami dan berdoa dia kan pulang ke pangkal jalan..biar seburk mana pun dia saya tetap akan beri dia peluang..walaupun teramat berat dugaan dr Allah swt in tapi saya percaya pasti ada hikmahnya…saya kan berusaha menyelamatkan rumahtga ini selagi terdaya..saya dekatkan diri dgn Allah swt,bedoa dan berserah padaNYA..hakikatnya saya terlalu sakit..akan saya pertahankan rumahtangga ini selagi mampu..cuma sy hanya berdoa agar dikuatkan iman,sabar di atsa dugaan dr NYA..

    apa pendapat anda semua?saya akan pertahnkan rumahtnga ini kerna ia adalh ikatan sah,dan dia mengaku dia masih sygkan saya dengn anak dan xkan melepaskan saya walau apa terjadi..buat insan yg telah menghancurkan rumahtangga saya,sy akan berdoa agar dia lupakan suami saya dan pulang ke pangkal jalan…

  11. PERCUMA!!! itu kata dari bahasa indonesia yg sesuai bagi seorg lelaki yg bergelar suami mempunyai isteri yg sah digauli, disygi dan difahami tidak melakukan dgn sebaiknya malangnya mencari “org luar”.sedar tak apa matlamat perkahwinan?kerana nak menghalalkan ke mana nafsu harus dilampiaskan…mendapat kan zuriat seterusnya..zuriat yg baik hasil dari hubungan yg baik antra ibu dan bapanya..sayang puan2 dan tuan yg dirahmati Allah..hidup di dunia ni kejap aje..esok lusa Allah ambil balik kita..jangan melakukan sesuatu yg buat kita menyesal tak sudah..sebab hidup hanya sekali..mati pun sekali…jadi gunakan peluang yg diberi dengan menyalurkan kasih sayang yg ikhlas suami isteri…biarpun ranjaunya berduri..walaupun awan tak cerah lagi..berpayunglah sesama suami dan isteri…suami perlukan isteri.isteri perlukan suami.jika suami melakukan kesilapan…isteri perlu mencari punca begitu sebaliknya…ingatlah tiada manusia yg sempurna..setiap kita tidak salah diberi peluang kedua…tapi masuk kali ketiga jika kesalahan sama berulang maka berbincanglah.mungkin benar ia petunjuk bahawa jodoh hanya sekadar itu..namun adakah tiada jalan yg lebih baik selain perpisahan…??ELAKKAN!!!kerana ia halal namun dibenci Allah..semoga segalanya ada hikmah yg baik utk kita..wallahualam.

  12. saya sokong sangat apa yang azyfa katakan disini… tp, brkaitan dgn pluang k tiga tu, trpulang pd individu… pd yg x pernah lalui keadaan perit dlm rumahtangga, xkan tau perit nya mcm mana…. Allah j yang Maha Mengetahui…

  13. Salam, Nampaknya bukan saya sahaja yang menghadapi masalah dalam rumahtangga. Saya dah berkahwin selama 7 tahun dan dikurniakan 2 org anak. Masalahnya suami sy walaupun jarak tempat kerja dgn rumah tak la jauh tp dia lebih suka duduk menyewa dr balik rumah. Dia lebih suka berada dekat dgn kwn2 nya. Perkara ni berlaku sejak sy kahwin lagi.Tp sejak akhir2 ni sy rasa dia mula tak jujur pd saya kerana bila sy tanyakan alamat rumah sewanya dia pasti melenting begitu juga dia balik rumah dulu adalah 2 minggu sekali tp sejak kebelakangan ni ada la sebulan sekali., itupun jika sy desak dia balik tgk anak2.
    Sy kesiankan anak2 sampaikan anak2 boleh ckp papa tak balik pun tak pe sbb kalau balik mesti marah sbb anak2 bising, bosan katanya. Hari2 sy berdoa agar dia diberi petunjuk dan hidayah, sy mahukan suami sy yang kenali dulu. Sembahyang jauh sekali sampaikan anak2 tanya kenapa papa tak pernah sembahyang, apa yg sy nak jawab? Dulu dia tinggalkan kereta utk kegunaan sy dan anak2 tp baru2 ni dia ambil balik dgn alasan sy jarang bw sedangkan dia ada kereta dia sendiri. Saya tahu sy tak sempurna tp apa salahnya kalau ckp pada sy apa kekurangan sy. Nafkah anak2 semua lepas atas bahu sy, dia tak pernah tanya cukup atau tak pandai2 la sy berjimat duit gaji sy. Duit dia semata2 bayar duit rumah jangan minta lebih kalau tak mahu dia melenting.
    Perbelanjaan isi rumah , duit sekolah anak, duit org jaga anak sgala bil2 semasa ikut pandai sayalah, mujurla sy bekerja insyaallah dng izinnya sy boleh menyara anak2. Anak2 pun dah tak peduli kalau bapa mereka balik ke tak sekarang mungkin dah terbiasa. Paling sy sedih dia selalu marah sy depan anak2 kerana anak sy yg sulung walaupun baru 6 tahun to dia dah faham. Tiap kali dia balik dia mesti ada beli barang baru utk diri dia sendiri baru2 ni beli kasut hampir rm400 lebih. Sy hanya mampu berserah.

  14. salam…idop tak sindah mimpi.sayu rasanya membaca cerita puan2..semoga puan2 dirahmati Allah hendaknye.

  15. salam syg buat semua pengunjung…

    sebagai penulis blogs ini.. saya sangat sedih bila ramai yg mengalami mslh rumahtangga dan silap meluah… bukan cara meluah dalam blogs, forum, facebook, mahupun web2 dalam intenet.. cara tuh adalah dosa dgn membuka aib rumahtngga sdiri…

    sila baca dalam penulisan saya
    1) “Aib rumahtangga perlu dijaga” dan
    2) ‘Aib rumahtangga perlu dijaga (Bah:2)”

    moga kita diampunkan segala kesilapan dan kekhilafan yg telah kita buat…. adat sbg manusia, kita tak akan sunyi dari membuat kesilapan… sememangnya kita dicipta dengan kelemahan…

  16. cubaan dari Allah terlalu besar,rumah tangga dalah pelengkap hidup namun jika tersalah pilih hidup akan musnah..rumah tangga akan berpecah disebabkan tiada kesefahaman selepas kawin. ini adalah ujian Allah pada kita supaya kita lebih kuat menghadapai dugaan Allah dan terima lah ketentuan nya. Hanya kesabaran pelindung hidup.

  17. Assalamualaikum..Saya belum berkahwin.Tapi hampir berkahwin dengn lelaki yg kini masih belajr di luar negara.Kami bersetuju utk berumahtangga namun keinginan utk tak tertunai gara2 tidak dapat persetujuan ibunya meskipun ibu dan saya setuju.alasannya sbb nakkan yang sama negeri & isteri belajar di tempat yang sama jika berkahwin skrg.Ibu lelaki tak nak isterinya berjauhan.sy relakan dia berkahwin, namun pilihan yg dibuat lelaki tu nak tamatkan belajar. dan sy dia anggp kawan biasa.dia tak nak terikat dengan sesiapa. tapi saya geram dengan sikap lelaki tu yang masih hubungi saya minta pandangan nasihat @ pertolongan .Alasan sebab hanya sya yang faham diri dia & keluarganya ada masalah.saya selalu jadi serba salah utk tolong krna sy masih ada perasaan padanya sedangkan dia anggap saya sekadar kawan.dan juga dia pesan bagitau dia jika saya jumpa org lain. Saya geram sbb dia seolah2 pujuk saya terima org lain tp dlam masa yg sama x nak lepaskan sya.

  18. Salam saudari2 yang berkongsi cerita dilaman ini,

    Saya terjumpa laman web ini sedang saya tercari2 doa untuk melembutkan hati suami saya.

    Ceritanya, suami saya adalah orang yang amat panas baran. Kami berkahwin atas pilihan sendiri. Saya akui kadang bila dia tak baran, dia sememangnya seorang yang baik hati dan budi, namun saya juga akui dia adalah lemah dalam solat.

    Sudah 10 tahun lebih kami bersama, kami pernah terlanjur sebelum bernikah namun pernikahan kami adalah pilihan sendiri.

    Awal perkahwinan dia tak dapat menrima yang saya seorang yang berdikari. Ibu bapa saya mempercayai saya serta menghantar saya belajar dauh dari kampung halaman. Kebebasan itu mengajar saya untuk hidup sendiri.

    Oleh kerana saya selalu berdikari dan selalu membuat keputusan sendiri, telah menimbulkan kemarahan dari suami dan masalah cemburu memang banyak.

    Sedikit demi sedikit saya mempelajari untuk bergantung kepada suami walau perkara2 kecil. Semua ini dibuat supaya dia dapat rasa dihargai.

    Namun, mengikut kata nya pula, semua sudah terlambat. Dia sudah pun tak memerlukan karakter itu dari saya. Saya keliru.

    Hubungan sumai dengan bapa juga teruk. Dari awal saya memberitahu suami bahawa bapa saya seorang yang cerewet. Lalu saya memberitahu bahawa supaya suami saya dapat bersabar dan dapat mencari didalam hatinya untuk menahan segala karenah bapa saya. Menguntungkan kerana kampung saya jauh serta suami saya hanya perlu pulang paling kerap pun 2x setahun.

    Keadaan semakin buruk apabila bapa menghantar pesanan ringkas dengan bermacam-macam soalan. Oleh kerana itu suami saya bengang.

    Apabila suami saya bengang, saya akan dimarahi seteruk2nya, semua kata2 nista dilontarkan, Ya Allah, kata2 hina dan nista berkaitan keluargaku, ibubapaku dan diriku tak mampu ku terima dan tahan, lalu ada kadang2 saya menjawab suami saya dan bergaduh kembali.

    Dia juga selalu keluar bersama2 kawan2 lelaki pergi ke kelab2 dan minum.

    Dikesempatan itu saya belajar mengawal perasaan sedih dan pilu saya. Keluarga jauh, ibu mertua menyokong suami, saya beralih kepada ayat2 suci al-quran.

    Syukur kerana saya dapat menghafal kursi, ayat2 zikir ketenangan diri dsb.

    Namun saya takut suatu hari nanti saya tak mampu menahan perasaan saya lalu membuat perkara2 bodoh seperti melarikan diri meninggalkan suami dan anak2 dsb.

    Nauzubillah.

    Bimbangan suami ku kearah Islam adalah dengan meletakkan aku kedalam kedukaan dean sebagai seorang mukmin aku bersyukur aku beralih kepada ajaran agama untuk melawan hawa nafsu, perasaan marah dan pemikiran negatif.

    Syukur aku dilahirkan sebagai seorang Islam.

    Dengan membaca tulisan2 saudari2 diatas, aku tahu bahawa bukan seorang saya menghadapi cabaran didalam melayan seorang makhluk Allah yang bernama suami.

    Allhamdulillah syukur untu segalanya.

  19. Kak Syirah..terimakasih nasihat n tulisan nie..jadi bacaan harian utk saya cari kekuatan..saya ambil keputusan berpisah dgn suami..dia mempunyai wanita lain ketika saya hamil..n sanggup mengatakan saya sudah diceraikan hanya utk mendapatkan cinta perempuan tersebut dan dia sendiri telah bawa wanita tersebut berjumpe keluarganya.tanpa saya tahu samasekali saya ini sudah diceraikan..Bahagia diatas penderitaan orang lain tidak akan berakhir dgn bahagia yang redha..dia telah putus dgn wanita tersebut n ingin kembali kepada saya..Saya telah membuat pilihan hidup saya sendiri..kembali kepada Allah n membatu diri dari terus mencintai adam dunia ini

  20. Salam.. sy blm berkhwn tp ade merancang utk berkhwn.tp mslhnye,family sy msti membnth..stiap kali sebut psl khwn,mak n abah akn tduh sy bkn2.kte mereka,sy msti dh terlnjur dengan kekasih..sbb 2 nk khwn awl.sdgkn sy dgn kekasih sy x prnh berjmpa..kami jauh.kami just msj n call je sepjg couple..yg peliknye,ble kakak bncg psl khwn,mereka x mrh.mereka ckp elok2 dgn kakak..sy x fhm knp mak n abah bri respon mcm 2 ble sy sbut psl khwn.mereka kte,mahu sy bljr tggi2.sy pn nk jgk bljr tggi2 tp xkn la asyk bljr smpai x pyh khwn..sy btl2 x fhm skap mak n abah trhdp sy.nk kte sy bkn ank yg baik,x plk..stiap kali cti sem,sgala keje rmh sy yg bt.sy yg msk,kms rmh utk rngnkn beban mak n abah..tp mereka seolah2 x hrgai ape yg sy bt.sgala tndkn sy,mereka msti slh tfsir..sy hrp ade petua yg blh lmbutkn hti mak n abah supaya mereka membuka tlinga n dgr ape yg sy ingin ckpkn dri dlu lg..

    • salam saudari…disini sy ingin berkongsi pendapat dengan saudari…yang sebenarnya mak ayah kamu bukanlah tidak menyanyangi kamu….perkahwinan bukan lah suatu perkara yang mudah sebagaimana yang saudari fikirkan tetapi kalau sudah bersedia teruskanlah…mak ayah kamu x bg bukan ape sebab kamu masih lg belajar…saya jugak salah seorang yang kahwin awal… mak saya tidak membantah tetapi ayah tiri saya tidak berapa setuju…apakan daya dia hanyalah ayah tiri…so,everything is settle…tapi masalahnya disebelah keluarga perempuan mak ayahnya tidak bagi pada mulanya…tetapi isteri saya tetap jugak mencuba sampailah mak ayah dia cakap suruh keluarga silelaki tu datang umah…

  21. assalamualaikum semua…mula2 saya buka blog ni sbb saya nak cari doa melembutkan hati untuk kekasih….cerita saya mcm cerita perempuan kedua yang orang panggil perampas tapi bezanya cerita ini hanyalah kekaseh dan bukan suami…saya telah mengenali keksaeh saya hampir tujuh bulan , kami satu temapt kerja..pertama kali saya pandang die hati saya dah tertarik tapi saya pendamkan sahaja….due bulan lpas tuh die mula hubungi saya dan selepas itu kami jadi kawan baik dan akhirnye menjadi kekaseh, pada mulanye saya takmahu terima die atas 3 faktor..i) die sudah ade kekaseh ii) faktor umur saya tua due tahun dr die iii) jurang perbezaan antara kami…..mule2 saya nak berkwan sahaja tapi biaselah kalau dah jumpe hari2 perasaan tu pon mula berubah…..menjadi org no2 taklah semudah yg disangka…kene banyak bersabr n kene banyak berkorban…..baru2 ni konflik timbul….kekaseh yg no 1 dah macam boleh bau yg kekaseh sy ada perempuan lain……kekaseh no 1 tuh baru 20 tahun dan maseh blaja lagi, mereka pernah terlanjur bersama dan bile persefahaman antara mereka tiada, kekaseh sy putuskan hubungan tapi perempuan yang no 1 tuh tak mahu lepaskan dgn alasan die dimiliki oleh kekaseh saya(alasan sbb terlanjur)…..saya buntu….

    • waalaikumussalam

      oren sparuh, pndapat sy lah nsihat kpd kkseh anda btgjwb dgn keksih 1 dia…mmg awk sygkn dia..tp klo suatu hari kkseh awk tlanjur dgn awk pula bgaimana? lpas tu dia mcri kksih 1 dia pula…
      mcmne agknye prasaan ble jd mcm tu…sy xnk awk bsedih…bia la kekaseh awk tu btgjwb dgn kkseh 1..
      awk yg msh suci lbh baik awk bkwn dgn llk lain @ luangkn mse dgn kwn2 rapt..

  22. askum..
    sy suka pd seseorang,dan amat sygkn dia.. sy rasa dia adalah y terbaik tu sy setelah sekian lama mencari..
    bolehkah kongsi dengan sy doa2 y boleh membuatkn dia terpaut hati pada sy?

    • utk iza..
      saya pon sedang mencari doa mcm awak nk..

      skrg ni pon tgh search mane2 blog yg bekaitan utk dapatkn doa mcm tu..
      kalau awak da dapat nnt..share la.. :)

  23. salam..

    hanya berkongsi rasa…sebenarnya sy sendiri tak sangka sy pun akan terjebak dalam cinta tiga segi..dan terjebak dgn cinta dengan suami orang..

    sy dah berkahwind dan ada anak..sebenarnya dia tu adalah kekasih lama saya..sy berkahwin bkn atas dasar cinta kpd suami tp kerana mencari redha Allah..suami sy baik dan penyayang..tapi saya nie masalahnya tak bole lupakan kekasih lama..

    kami byk persamaan ..tapi apa nak buat takde jodoh..cuma tak sangka tah camne kami dpertemukan semula..sy tahu dosa dan sy tak de niat nak menduakan suami..sy masih menjalankan tugas sb isteri n ibu spt biasa..begitu juga dia..

    kami dah berjanji nak jumpa di ‘sana’ nanti..kami masing2 nak jd soleh n solehah sb kami nak bertemu di syurga nnt..bunyi nya macam pelik sket tp bg saya takde yg mustahil dgn izin Allah..

    sb kami pernah terbaca hadis kita akan bersama dgn yang kita sayangi di akhirat nnt…anda semua fikir adakah saya berdosa kerana berdoa dan mengharap spt ini sedangkan sy menjalankan amanah sbg ibu n isteri spt biasa?

    sy mmg tak terdaya…sy dah kenal dia lama, berbelas tahun..tak mgkin sy dpt lupakan dia..mmg saya hanya harapkan keajaiban akan berlaku dan sy akan membayar nazar yg sy dah buat…sb sy tanak putus asa dr mengharapkan rahmat Allah..

    sb tu kita tak bole cakap besar kerana satu hari kena pada diri sendiri…sy tak de pun cakap lebih2 cuma mgkin dah mmg takdir utk sy hadapi ujian ini..

    tp sy bersyukur..kerana bila diuji begini sy lebih dekat dgn Allah…hari2 solat hajat minta allah bg apa yg saya mahu…doakan sy agar Allah beri apa yg saya mau, kebahagiaan dunia n akhirat..

    • salam…sy x lah pandai sngat nk bagi nasihat..klu blh kurangkan rasa cinta kpdnya..klu isteri dia dan suami awak tahu, mereka akan kecewa..bukankah suami kita di dunia ni klu blh akan jadi suami kita hingga ke syurga firdaus..cmna bla bersama dgn suami tapi hati cintakan orang lain..tanggungjawab saja tidak cukup tapi keiklasan dan cinta kita pada suami..saya rasa awak pun tahu apa hukumnya bersama dgn suami tapi hati ingat orang lain..tapi harap2 awak tak macam tu..

  24. Salam…

    saya ingin juga berkongsi masalah…mungkin ada yg dapat memberi pandangan atau sebagainya…saya berkahwin hampir 7 tahun dan mempunyai 2 org cahaya mata…berkahwin atas kerelaan sendiri…tapi sekarang suami saya telah mempunyai hubungan dengan perempuan lain…perempuan itu adalah isteri orang..hubungan mereka terlalu jauh sehingga ke hubungan sulit..bayangkan betapa hancurnya hati saya ini…selalu memikirkan pasal ni..kadang2 banyak benda yg terabai…saya mohon petunjuk dari yang KUASA..semuanya ditangan ALLAH..dia yang akan menentukan segalanya…saya perlu bina kekuatan…dah banyak nasihat yang saya berikan kepada suami….tapi saya tak tahulah samada dia akan berubah atau tidak..hanya ALLAH yang tahu..saya serahkan semua padaNYA…kalau ditakdirkan jodoh dengan suami tak panjang..saya redha..walaupun saya sangat menyanyangi suami….

    • sabar la asmah sya pun ada pengalaman sama dgn awk saya da 9thun kawin dan mempunyai 2 cahaya mata.suami saya main kayu tiga diluar.kami pernah bercerai dan kini rujuk kembali kerana anak2,sya yakin dengan keikhlasan kita mencintai dan menyayangi suami akan terbalas juga antara cepat dan lambat.sya yakin….sya masih lagi teringatkan apa yg suami sya lakukan sehingga kini hanya allah saja yg tahu berapa tersiksanya sya…

    • salam
      sy pun alami masalah mcm awk jgk,tp kite kene redha kan apa y berlaku….ingat 1 pd janji tuhan….tuhan akan makbulkan doa seorang isteri y teraniaya….amin

  25. as salam…
    masalah saya ni pula bila ipar saya dan ibu mertua saya suka masuk campur dlm urusan rumah tangga.saya tinggal sebumbung dgn ipar saya.ipar saya ni belum kawin.setiap kali saya dan suami berselisih faham mesti ibu mertua saya d kampung dpt tahu (report)
    Jadi kami suami isteri slalu bergaduh…saya jg jenis yg kurang sabar..pernah kami pindah duduk asing,tapi keluarga mertua saya kata suami saya ni suka ikut cakap saya…suami saya ank leleki tunggal..setiap kali ibu mertua saya dtg umh kami mesti bergaduh…sbb ibu mertua saya suka amik tahu hal kami suami isteri.

    pernah beberapa kali kami suami isteri tinggal asing sbb bergaduh besar..suami saya slalu ikut ckp kluarga dia…sbb dia xmau jadi ank derhaka katanya..saya kini tertekan sgt dgn kluarga mertua saya terutama skali mak mertua dan ipar saya.setiap kali bergaduh ipar saya suka main peranan lebih…

    Jmcm mn cara saya nk atasi masalah sya ni?saya sygkan keluarga saya..tambah pula saya ada 2 org ank…saya ni suri rumah….saya jd takut nk menghadapi smua ni…saya semakin hari semakin tertekan dgn hdp saya sekarang ni..ibarat d luah mati mak d telan mati bapak..saya takut benda2 yg tidak elok berlaku

  26. Salam..pertama skali sy brsyukur sbb tjmpa blog nih sbb sy sdg mncri pnduan solat istikharah..tp apa yg sy bca smua komen2 d’atas,smuanya tlah sdarkan sy…sy bsyukur sbb Tuhan beri ptunjuk kpd sy…skrg nih sy dlm k’adaan yg tamat sdih..sy pun trlibat dlm cinta 3segi..ttp syukur sy msih blum brkahwin..sy btl2 buntu..sy msih sygkn kkasih sy wlaupn dh trlalu byk dia lukakan ht sy..slma 4thum kami bkwn,tnyata sngnya ht dia brubh…dia mnipu sy,dia bkwn dgn ppuan lain dblkg sy..hmpir 2thun sy ditipu…sblm nih mmg ssh dia nk lpaskn sy..wlaupn dh byk kali kntoi,dia brjnji akn brubh,tp trnyata dia ttp cri ppuan 2 lg..dlm ht dia mmg sygkn sy & ppuan 2…sy btl2 sdih..shingga lh 1 may dia lpaskn sy..trnyata dia plih ppuan 2 bbnding sy yg dh lma knl dia…mgkin ppuan 2 lbih baik dmata dia…tp btul lh org ckp…no 2 slalunya yg tbaik dmata llaki…skrg nih sy btl2 sdih..sy cma bhrap 1 hr nnti mrka akn rsakan pderitaan yg sy alami slama nih..cma sy msih xdpt lupakan dia..dan sy xblh trima yg mgkin dia akn bhgia bsma ppuan 2…moga Allah prmudahkan sy utk melupakan sgala2nya…dan smoga Allah sedarkan Ahmad Rahimi akn pngorbanan & kasih syg sy pd dia slama nih…skrg nih sy cuba blajar mncri keredhaan Allah…sy bknlah mnusia yg smpurna..dh trlalu lma sy lalai dlm mnjlnkn tggjwb kpdNya..smoga sy istiqamah dlm mnjlnkn ibadah kpd Nya & redha dgn ktentuanNya…kpd sudari ayu…cma sy nk awk fhm..btapa hncurnya ht seorg ppuan bila thu org yg d’sygi brubh ht..kalau boleh elakkan lh..sbb awk org ke2,awk xkn fhm apa yg pihak 1 lg rsa…tlglh jgn lukakn ht ssama kaum wnita..sy thu awk sgt sygkn dia…kalo blh elakkn lh..mgkin awk hnya akn bhgia utk smentra…Apapn sy doakan Allah bri jln yg trbaik utk awk…
    kwn2 doakan yg trbaik utk sy ye…smoga Allah mringnkn bban kita & mpermudhkan kita dlm mnempuhi hari2 yg mndtg…AMIN… :’(

  27. lahamdullilah..dapat juga tempat untuk saya luah kan masalah ni..tolonglah saya apa yg harus saya lakukan lagi,saya sudah berumah tangga hampir 7 tahun terlalu banyak dugaan yg saya terima untuk saya terus selamat kan rumahtangga saya,suami saya sangat keras hati tak nk dengar cakap hanya kata dia saja yg betul,sekarang dia tak berkerja hanya saya yg terus kerja untuk kehidupan kami sudah banyak nasihat saya beri malah saya di hina dan maki hamun dengan kata yg sangat menguris hati saya tapi saya tetap sabar demi anak2 saya kena kuat demi masa depan anak2..apa harus saya lakukan tolong lah saya….izza

  28. menitis airmata saya membaca artikel y bermakna ini.. tolong doakan kekasih sy lembut hati semula menerima sy..kerna sy tahu ni adalah dugaan dr Allah utk kami.sy tahu dia menyayangi sy lg..hati dia ada pd saya lg..dia hadir dlm hidup sy kerana anugerah dr Allah setelah sy menderita oleh penipuan.. dan sy x akn berputus asa,yakin,percaya Allah itu sedang menguji kami.. buat para budiman..doakan kebahagiaan kembali kpd kami semula..sy x kuat nk menghadapi semua ini.. doakan utk kam..amin..

    • nur im..sy juga snasib ngn nur…tp ntah nape sy masih yakin dia tetap akn bsama sy shgga skg..skg sy hanya dapat bdoa agar dibukakan hati dai utk kmbali kpd sy..hanya doa..semua doa sy amalkan skg..arap2 sy dapat kmbali padanya..

      • sparrow: mudah2an kebahagiaan milik kita..mungkin ini dugaan dr Allah mahu kita dekat pd-Nya dan sentiasa terus berdoa

  29. as’kum…
    sy mencari doa pelembut hati…dan juga doa nabi daud melembutkan besi tu…tp xdpt la..ad sape2 boleh kongsi dgn sy… :)
    terima kasih…

    • Salam Amoy.
      Akak nak kongsi doa pelembut tu.. Insyaallah akak dapat dari buku ‘IKHTIAR PENYEMBUH PENYAKIT’ – Tuan guru Dato’ Dr Haron Din.
      Ada jawi tapi dalam pengertiannya begini;
      Ya Allah, lembutkanlah bagi …(nama yang nak di kasihi) hati (nama orang keras hati)sepertimana engkau telah lembutkan hati nabi Daud.
      Wallahuallam.

      • Salam Amoy.
        Akak nak kongsi doa pelembut tu.. Insyaallah akak dapat dari buku ‘IKHTIAR PENYEMBUH PENYAKIT’ – Tuan guru Dato’ Dr Haron Din.
        Ada jawi tapi dalam pengertiannya begini;
        Ya Allah, lembutkanlah bagi …(nama yang nak di kasihi) hati (nama orang keras hati)sepertimana engkau telah lembutkan besi bagi nabi Daud.
        Wallahuallam.

    • ~amalkan baca surah taha ayat 1-5…insyaAllah…

  30. baca komen kat sini buat saya takut nak kawin pulak.sementelaah hidup saya sekarang aman damai,dikelilingi famili dan kawan2 yang selalu ambil berat,ceria dan tak pernah terniat nak buat perkara tak baik…tapi masalahnya umur saya dah 32,agak lewat juga la…saya sedang berkawan dengan seorang yang berstatus duda….bukan bersangka buruk tapi banyak sangat pesepsi negatif tentang gelaran tu…tiap2 hari doa agar Allah tunjukkan jalan yang terbaik buat saya…saya bukan la baik sangat dan tidak terlalu memilih pun….dia berniat mengambil saya sebagai isteri dan saya menyenangi akhlak dan caranya….kalau benar dunia ni banyak kepura2an memang sukarla nak buat pilihan yang tepat.saya dah buat solat istikharah tetapi ketika melakukannnya hati saya memang telah cenderung kepadanya.jadi saya tak tahu itu tanda atau psikologi semata2..apa yang boleh saya katakan saya berserah segala2nya kepada Allah…sesungguhnya solatku,ibadahku,hidupku dan matiku hanya untuk Allah…marila kita sama2 muhasabah diri…doakan yang terbaik buat saya…semoga Allah merahmati kita semua…insyaallah

    • Alhamdulillah….bertuah hani sempat untuk membaca banyak pengalaman hidup orang lain….kita sebaya, bezanya saya sudah mendirikan rumahtangga sejak 10 thn yang lalu….dan dikurnia 3 orang cahaya mata….dulu sebelum berumahtangga, saya selalu membayangkan hidup saya akan bahagia sentiasa disisi suami yang sangat penyayang.10 tahun dahulu saya tidak terdedah dgn blog2 atau bahan bacaan untuk saya jadikan pedoman.Juga saya rasa saya tidak mempunyai ilmu yang cukup untuk menmpuh alam rumahtangga. Sesungguhnya alam rumahtangga tak seperti yg saya bayangkan.Terlalu banyak yg perlu dipelajari & diusahakan.Saya juga mengalami masalah kecurangan suami walhal tak pernah terdetik & terbayang saya akan mengalaminya.Saya ambil itu sebagai dugaan.Juga saya perbaiki segala kekurangan saya demi kebahagiaan kami sekeluarga.Nasihat saya, Hani perlu kuatkan semangat dan bersedia menempuh alam rumahtangga…sabar adalah kunci untuk menempuh segalanya….
      Jangan pula hani rasa takut untuk menempuhinya…..dugaan & cabaran inilah yang menjadikan kita lebih kuat ..semoga kita sama-sama peroleh keberkatan dariNya…Amin..

  31. salam, baca komen diatas ada yang membuat saya menitis airmata,
    ada yang mengalami masalah yang sama dengan saya, saya sudah berkahwin selama 5 tahun tapi belum di kurniakan cahayamata, dulu kami memang saling sayang menyanyangi, tapi sekarang suami telah berubah kasih, saya sering diabaikan, dan kebetulan pula perempuan yang suami saya kawan tu saya kenal dan dia tahu yang itu adalah suami saya.. saya heran kenapa sampai macam tu sekali perempuan tu buat saya , saya anggap dia sebagai adik tapi.. dalam diam dia merampas kasih yang saya ada, sekarang ni saya bertawakal dan redha dengan ketentuan ilahi …

  32. bila baca komen2 datas ni…adik rs tkut nak kawin tau..

  33. Salam. membaca 2 perkara diatas, ianya adalah tepat dalam hidup saya yang telah berumahtangga 15 tahun. Dikurniakan anak 3 orang tetapi suami @ ayah kepada anak2 hanyalah diatas kertas. Tiada tanggungjawab, nafkah zahir batin, urusan makan pakai keluarga, tiada komunikasi lebih dari 2 tahun tapi kami sebumbung… apa erti kata ikatan ini????
    Hendak mengadu ke pejabat agama, terfikir… adakah akan di layan? Setiap gaji yang di terima hanya di fikirkan untuk keperluan anak2. Saya terlalu menjaga perasaan anak2 tanpa memikirkan perasaan sendiri.
    Bagaiman saya harus keluar dari permasalahan ini…

  34. ape tanda2 suami curang @ ade hubungan ngan pompuan lain???

  35. macaman nak kesan suami ade pompuan lain atau curang dibelakang kita??
    ape tanda2 nye???

  36. Salam..
    Saya berkwn dgn seseorg (A) sudah 8 tahun lebih dn kami mmg merancang utk berkahwin. Namun ibunya tidak merestui dan mempunyai calon menantu pilihan. Walaupun dipujuk dan dibawa berbincang, ibunya tetap berkeras mahu dia kahwin dengan menantu pilihannya. Mereka berkahwin sudah 2 tahun lebih tapi A tetap tidak melepaskan saya dan mahu saya sebagai isteri kedua. Perkahwinan mereka juga tidak bahagia kerana hati A sememangnya hanya ada saya seorg. Kami sama2 buat istikharah dan petunjuk yang kami dpt, jodoh kami bersama.. Ibunya tetap tidak merestui hubungan kami..saya cuba putuskan hubungan kami byk kali tetapi jika dia tidak bahagia, saya rasa cukup kejam utk meninggalkannya..ada tak apa2 petua utk melembutkan hati ibunya..saya sudah amalkan surah Taha, ada lgi tak doa2 lain utk saya amalkan?

  37. trsentuh hati bila baca suma cita dlm blog nie…rumahtgga takkn lari dari dugaan dan ujian dr Allah…semoga kita suma akn tabah n bersabar dalam menghadapi ujian yg hebat nie….bersabar pasti ada gnjaranya…biarla pasangan kita nk wat tak elok di belakang kita..Allah ada…semoga kesabaran kerana ujian yg kita hadapi ni akan mendapan ganjaran dan kenikmatan satu hari nti….kekuatan jiwa kita hnya bila kita dekat dengan Allah…semoga kita semua akn mendapat ptunjuk & hidayah daripada Allah…sesungguhnya setiap ujian & dugaan yg kita hadapi ni hny kerana Allah menyayangi kita…mgkin dengan dugaan ini kita menjadi lebih dekat dengan Allah….papn syukur n redha ja…sbb kita msih lg bernyawa di dunia nie…wlpn perit dgn dugaan n ujian…sbnrnya kita bertuah sbb bnyk lg nikmat yg Allah bg kt kita…

  38. asslamualaikum…….
    saya ni dr keluarga yg sederhana…tk miskin dan tak juga kaya….saya sudah pun berkahwin dan mempuanyai dua org cahaya mata….saya gembira di samping suami dan ank2…
    dulunya saya ni tk lah baik sgt tk lah jugak jahil…saya kadang2 saya solat..kadang tak…ikut mood….tp sejak sumi saya berkerja di doha,qatar….tahu lah di sana semua perempaun tutup aurat selengkapnya….jd bila saya dh hidup di sana…saya sedikit sedikit….makin berubah….alhamdulilah….sembhyang tk pernah tgl…klu tertingal saya akn qada balik…tutup aurat alhamdulilah….sebaik yg mungkin..kadang2 pakai jubah..tp still pakai jeans…tp berbaju kan yg labuh lebih dr pungung…..
    sebenarya bukan lah cerita psl saya….tetapi psl ayah dan adik2 saya yg lain….kesemuanya tk pernah solat..adik ipar yg lelaki nya puasa pun tak…ayah allahualam…dia seoarg tukang rumah…dulu dia tidak pernah puasa….tp tk tahu lah tahun ni…saya sgt sedih bila org yg saya syg…tidak pernah solat dan berpuasa….dh puas saya berdoa kpd ALLAH minta lembut kan hati mereka…dan juga sudah puas saya meneger mereka….adik2 ja la…ayah segan la pulak…takut nanti jd ank kurang ajar…..tolong la….mcm mana saya nk lembut kan hati mereka supaya solat 5 waktu sehari…tidak lah susah ….saya syg kan mereka…saya nk mereka menjadi islam yg cukup sempurna…solat 5 waktu setiap hari…berpuasa di bulan ramdhan….tolong lah…..

  39. terima kasih atas perkongsian…

    memang banyak realiti berlaku perkara yang diutarakan…

    sesungguhnya… sebelum melakukan apa2 jua… mesti ada ILMU…

    JANGAN TAKUT untuk kawin….

    tapi mesti mencari ilmu dulu sebelum berkahwin….

  40. setiap manuasia mempunyhai pelbagai cobaan dan rintangan dalam melayari bahtera perkahwinan…

    cuma cara je yang berbeza apabila kita menangani…

    so kita perlulah menanganinya secara bijak dan berhikmah :)

  41. Assalammualaikum….stiap org mempunyai ujian dari Allah, maka bersyukurlah kita kerana diberi ujian, kerana kitalah org2 yg terpilih itu, sesungguhnya Allah menguji kita kerana Dia begitu menyayangi kita, agar kita kembali kpd-Nya.

  42. terima kasih. sebagai panduan

  43. saye nk tanye kwn2 semua..apakah hukum di sisi agama sekiranye seorg isteri mengunci nafsu suaminye yg suke berlaku curang???

  44. setiap kesulitan pasti ade kesenangan

  45. salam..shira,cmne kta nk bt agar kekasih kta sentiasa menyayangi diri kita..kekasih tu jauh dari kita then ssh nk jumpe?

  46. bumi tempat ujian utk manusia………

  47. apa laa korang suma ni. lemah. bangang dan bodo. pompuan melayu mudah mengalah dengan nafsu & emosi. tu yang ikot jantan sampai lombok bangladesh & pakistan. cinta konon.
    atas nama cinta juga banyak pompuan melayu silap nikah dgn jantan melayu yg kaki baran, penagih & pemalas.
    lepas tu meraung nak balik malaysia & tulis berjela dlm majalah & blog orang. masa bercinta tak ingat apa. ingat nak kena romen je.
    cuba kalau nak buat sesuatu keputusan tu, terutama keputusan yg besar, buat solat sunat 2 rakaat dan mintak pertolongan petunjuk dan jalan keluar, jgn ikut apa hati nak. ni bila Allah dah tolong tunjuk, hati keras tak nak ikot.
    tak kira laa apa keputusan. hatta bercerai sekalipun. kalau itu jalan terbaik ikot je laa. tebus talaq pon boley. tolonglah wahai muslimah melayu semua, bangun & erkasakan jati diri demipembangunan insaniah ugama dan bangsa. lahirkan zuriat yang solh/solehah an cintakan bangsa & budayanya. tolonglah.

  48. Ya kalau kita fikirkan yg kita dilanda sebegitu, sebegini..iya emangnya itulah yang kita dapatkan…dalam setiap pengamalan ayat2 al quran…kekuatan bukan pada ayat..tp pada keyakinan kita pada Allah…apakah kita pasrah menyerah..atau kita pasrah berserah…kita selalu didengarkan..bersabar..sabar…tp sesungguhnya..sabar itu apa sebenarnya ya? Apakah kita betul2 mengerti? Kita selalu memohon pada Allah..diberi kebahgiaan atau sebagainya..? Tp apakah permohonan kita dihadir kan dgn suasana hati yang tenang dan adakah selaras dgn tindakan kita? Para sahabat disini…mohonlah dgn hati yang tersenyum..lepaskan semua kemarahan yg ada dalam diri..percaya dan yakini lah sesungguhnya itu telah terjadi..dan tinggal kita yg perlu mewujudkannya..salam

  49. sy pernah mempunyai suami yg sibuk mngejar pompuan utk menagih cinta. akhirnya dia ceraikan sy kerana kecurangan di ketahui oleh saya dan anak2. dia terlalu ego utk kembali ke jln ALLAH. mungkin ini adalah qada’ n qadar dr ALLAH. bekas suami buat fitnah mcm2 psl sy time bercinta ngan pompuan tu. sy ckup terluka krn anak2 mnjd mngsa kerana diabaikan. sehingga akhirnya sy pasrah pd ALLAH dan akhirnya ALLAH menunjukkan pd kwn2 bks suami siapa dia di mata kwn2nya kerana kwn2 nya pernah ternmpk dia sdg bermesra ngan kekshnya. pd sy cukup la kwn2 dia dah kenal tngkhlakunya krn slps ni mereka x akan percaya lg pd bks suami sy. kuasa ALLAH x ada siapa pun boleh halang. di dunia ALLAH dah tnjk, belum kat akhirat lg.

  50. Yakinlah………..walau hari ini kita tak bahagia….di luar sana ada kebahagiaan yang menunggu kita…bukalah hati ..lapangkan dada…jangan belenggu pemikiran kita….
    Insyaallah….Allah sentiasa bersama kita…..
    Teruskan berdoa jangan putus asa……..

  51. asalmkum…sya suami yg bnyk bertolak ansur,memaafkan dan bnyk memberi peluang pada isteri supaya berubah dari terus membuat dosa dan menduakan sya suami..dan sya sendiri pernah tangkap isteri sya dia rumah bersama lelaki lain saya pukul mereka dan panggil keluarga isteri datang lihat sya jadi seorang yg panas baran…baru ni sya pun tahu isteri ada keluar dgn org lain dan sya marah dan tak mahu isteri mengulanginya lg,sya tampar kerana dia berbohong pada sya.dan kami pergi kepejabat agama dan seminggu diberi ustat supaya duduk berasingan dan bincang bik.tp keluarga isteri menghalang sya dari berbincang dan halau sya,niat sya cuma tidak mahu isteri dari. mengulangi kesilapanya sebelum ini,suami mana yg mahu isteri bebas boleh keluar dgn lelaki lain sehingga ada hubung yg telarang..tapi keluarga isteri tetap angap apa yg anaknya x salah.dan dah 3minggu saya x ada peluang untuk jumpa isteri dan anak untk berbincang….

  52. assalammualaikum. saya mempunyai ujian yang sangat berat. saya sangat mencintai kekasih saya, diapun begitu. tapi kendalanya orangtua nya tidak menyetujui hubungan kami. saya gak pernah membayangkan masalah ini akan menimpa saya. bisa gak ada doa yang bisa melembutkan orang tua nya agar bisa menerima saya?

  53. sy rasa x sesuai nk komen. sy harap dpt komen dgn email.

  54. salam…,nak minta pandangan…saya seorangisteri yg berkerjaya…bekerja 8am-5pm setiap hari..masalahnya..,suami seorang yang mementingkan hobi semata2(memikat ayam hutan, menjerat burung), telah 2 kali pergi umrah tapi masih x solat, nafkah keluarga diabaikan sepenuhnya diatas tanggungan isteri termasuk duit rokok sekalipun,bila ditegur akan marah …suka ponteng kerja..,punch card tapi x pergi kerja..asal nampak saya mahukan layanan…pernah sepak terajang saya, anak kecil umur 6 bulan pernah kena baling hp blackberry torch samapi benjol dan berdarah di dahi..,tp telah buat aduan polis…anak2 masih kecil jarang nak bantu…pernah bergaduh hampir bercerai..janji akan berubah..tapi hampa..hanya sebulan bertahan anmun perangai lama kini kembali..apa perlu saya lakukan..x sanggup lagi menghabiskan sisa hidup dengannya..apakah jalan yang patut saya ambil..

  55. assalamualaikum, sy nak dapatkan pendapat, sekiranya kita tidak bertemu dengan sesorang, tetapi sering kali bercakap melalui telefon, adakah ayat pengasih ini boleh digunakan dan adakah ia berkesan jika dibaca melalui telefon.

  56. sabar..sabar dan sabar…no others word fort that situation…if you could not survive with it..just leave it for better life…I hope this may help you..thank

  57. assalamualaikum,sy dah beristeri tapi mahu berpoligami sebab untuk menjaga perniagaan yang saya tidak mampu untuk untuk menguruskan lagi,isteri saya bekerja dan dia x mampu untuk menguruskan perniagaan saya,dulu pernah saya menyuruh isteri berhenti kerja dan uruskan perniagaan tapi dia x dapat melakukanya kerana dia tidak dapat menerima kenyataan bisnes perlu banyak bersabar,wang yang di perolehi semuanya di gunakan menyebabkan saya kehabisan modal untuk membuat pusingan wang dan terpaksa menggunakan duit poket,saya ada memberitahu dia hendak berpoligami agar ada orang yang saya percaya uruskan kedai makan dan kedai barangan saya tp dia merayu pada saya untuk memberi peluang padanya lagi.Persoalannya sekarang sudah 3 kali saya memberi peluang pada beliau untuk berniaga tapi hasilnya tetap sama terpaksa saya keluarkan duit poket untuk modal pusingan,sebenarnya saya kecewa dan tidak percaya lagi pada isteri untuk uruskan perniagaan ini walaupun beliau memohon maaf atas apa yang beliau lakukan dulu,saya tahu sebabnya dia x berjaya buat semuanya adalah kerana terlalu banyak berhutang yang saya sendiri tidak tahu apa yang dia buat pada wangnya sedangkan keperluan rumahtangga saya yang uruskan semuanya.
    Sekarang saya mahu berkahwin dengan gadis indonesia yang saya percaya mampu untuk uruskan perniagaan saya.
    persoalanya sekarang apakah yang saya buat ini perlu walaupun hati isteri dan anak-anak saya akan terluka bila saya berpoligami?

  58. sy ada teman lelaki. kami bkawan lebih 4 tahun.
    sepatutnya kami bertunang pada bulan 11, 2011 dan bernikah pada bulan 1, 2012.
    tiba 1 minggu hari pertunangan kami ,
    tiba2 dia minta dibatalkan kerana dia bilang sudah tak punya hati pada saya
    dan dia sudah sayang pada wanita yang baru dia kenali 1 minggu sebelum hari pertunangan kami.
    sebelum ini, dia amat sayang pada sy,
    dan dialah yg bersungguh-sungguh mahu kami lekas bernikah.
    tetapi selepas dia jumpa dengan wanita itu,
    terus dia nk putus dengan sy,
    n bgtahu yg dia sudah tak punya hati
    dan perasaan pd sy serta amat benci pada sy.
    sekarang sy sudah tidak ada apa2 hubungan dgn dia,
    sebab dia terlalu tergilakan wanita itu, dan tak nak jumpa sy lg.
    tetapi,sy selalu berdoa selepas solat agar dilembutkan hatinya pd sy kembali.
    baru baru ini. dia mahu berjumpa sy,
    dia bilang dia amat rindu dan sayang nya masih kuat pada sy,
    dia mahu menjalinkan hubungan sama sy kembali,
    tetapi dia tidak boleh meninggalkan wanita itu,
    sy tidak tahu alasan nya apa. tetapi,
    keesokan hari nya dia berjumpa dgn wanita itu,
    terus dia benci dgn sy balik,n x nak jumpa sy lg, tidak telefon sy lg…
    sy mohon, agar dapat bantu sy.
    kerana sy sudah buntu,,,
    terima kasihatas perhatian

  59. kata2 ini penyemangat hidup saya yg hampir aja putus asa dan hilang semangat..sekrang saat nya saya harus berjuang menjalani hidup yg penuh dgn ujian dan cobaan…demi orang yang saya cintai.

  60. ANNE

    SY NK BERKONGSI DGN MASALAH DIA TH…MASALAH DIA SAMA MCM SAYA..SAYA HARAP ADA YG MMBANTU..tolong email pd saya..

    • Assalamualaikum…. Ada apa pada CINTA? Kita selalu dengar ayat ni. Berkahwin bukan suatu perkara yang boleh main-main. Sebagai perempuan perkara pertama yang anda perlu pilih pasangan ialah “Adakah bakal suami anda mampu mendidik anda dan bakal keturunan anda?” Jika jawapannya “YA” semoga Allah mempercepatkan urusan. Namun jika “TIDAK”, lebih baik berundur dan ketepikan soal CINTA. Ini kerana bila berkahwin, dengan izin Allah ditakdirkan dikurniakan zuriat. Pasti CINTA anda akan berbahagi. Akan timbul bayak permasalahan. Jadi, mengapa anda korbankan masa depan keluarga anda semata-mata CINTA DUNIA yang ada inginkan. Semoga nasihat ini mampu menjadi panduan.
      Untuk jawapan kepada masalah cik ialah, “Adakah si dia yang anda CINTA mampu menjadi pemimpin pada zuriat cik, mampukah si dia yang anda CINTA menjadi pelindung kepada keluarga yang bakal terbina?” Tepuk dada tanya iman….. Insya allah….

  61. saya mengalami masalah yang sama dengan cik dian….tolong bantu saya emailkan pendapat ataupetua bagaimana nak menangani masalah itu dan memenangi hati kedua org tua pihak kekasih saya yg tidak bersetuju dgn hubungan kami..terima kasih

  62. sabar lah wahai kawan2..di alam rumah tga beginilah cubaannyer..hanye kesabaran yg ade dalam diri..bukan untuk kite wanita @ isteri..tetapi fikirlah secare luas..sekiranye berlaku perpisahan antara kita n suami..bukankah hancur sudah perasaan anak2 terhadap ibu bapa yg mnjadi pelindung mereka..doa lah mane2 yg terbai utk kita..sebagai penerus generasi Muhammad s.a.w..

  63. sy amat mencintai nya dan akan mendirikan rumah tangga dgn nya, namun dgn kesalahan yang tidak di sengajakan si teramat marah. sampai nak tgk muka sy pun tak mahu apa tah lagi mahu angkat talipon dan bls msg….saya tak tahu nak buat apa lg untuk tenagkan kan keadaan, yg sy mampu hanyalah sentiasa mendoakan semoga keadaan menjadi baik semula, sy jg sentiasa melakukan solat hakat setiap mlm……tolong lah hati yg tak pernah tenang ini…….

    • Salam….sebenarny sy mencari doa menambat hati suami tp, jumpa pla blog ni…sy tlh membaca masalah2 kaum hawa yg teraniaya, sedih sgt, adakah ini nasib seorg isteri n ibu.? Sy jg mengalami masalah yg hampir sama dgn masalah puan2..sy berkhwin hampir 9 thn, sy adalah seorang mualaf, wlu pun byk halangan drpd keluarga time bercouple dlu tp di sbbkn terlalu syg n cintakn dia, sy teruskn perhubungan kami…stlh bekhwin kehidupn kmi tmbh bhgia sehingga la usia perkhwinan kmi masuk thn yg 3..dia menjalinkn hubungn dgn pepuan lain melalui tel…pepuan 2bru ting.5 sdgkn sy thn 3 d ipta…sy sgt sakit ati tp dia putuskn hubungn dgn pepuan2….wlupun kepercayaan sy hlang tp sy berusaha utk percya dia lagi…tp kali ini perkhwinan kmi dh msuk 9 thn…sekali lg dia mengulangi kesalahan yg sma wlupun kami dh dikurniakan 2org ank….ank petma beusia 5 thn n yg kedua 9 bln…sy dapati dia ada pepuan lain time vlntineday…dia hntr msg dgn pepuan 2 “semoga hubungan kt berkekalan n bahagaia” ini adalah antra sms yg sy dpt…hancur berkecai hati sy time membca msg dia utk pepuan 2….sy msg pepuan 2 n dia mengaku bercinta dgn suami sy malah pepaun 2 thu suami sy dh ada isteri n 2 org ank….n yg paling sedih hubgn merka dh terjalin setahun lebih….sy sgt teluka dgn keadaan ini…d dpn sy jg dia putuskn hubgn dgn pepuan 2 tp sebulan kemudian sy dapati lg bla sy mendapati mereka msi berhubung melalui fb n sy dpt merasakan suami sy ada tel lain yg lain tp dia simpan d tpt kerja utk mengelak dr didpati sekali lg…. Tuhan 2 maha adil dia tlh menunjukkan sekali lg kecurangan suami sy n kali ini hati sy btl hancur…sy x menyangka org yg pling bermakna dlm hdup sy bt sy begini….sy x thu setakat mana hubgn merka sbb dia selalu outstesn ke tpt pepuan 2 dr ari isnin hingga khmis…setiap mlm sy berendm dgn air mata…sy x thu apa dosa, salah n kekurangan dri sy smpai dia bt mcm ni…n pepuan 2 mmg. ?..enth la mau ckp apa…bila sy sms pepuan 2 dia bkn rasa bersalah malah menambahkn nanar dlm ati sy adakah patut dia ckp “sebenarnya suami ko 2dah x ada ati dgn ko, dia cuma ckp ja syg sma ko sbb dia x mau ko terlalu keciwa, ko sanggup ka hdup selamanya dgn dia sedgkn dia dh x syg dgn ko”…mcm2 dia tulis yg sgt menyakitkn ati…bila aku tnya suami dia diam shj…sakit ny mcm ni…sy terlalu sygkn suami sy…klu pasal ank sy mampu serah merka wlu pun sy hnya berkerja sbgi seorg pendidik tp sy mampu….suami sy ni x thu bersyukur sbb dia keja pun biasa ja malah gji dia kdg2 x smpi separuh dr gji ku n pepuan 2hnya pekerja restorn….sy buntu x thu mcm mana lg utk menghalang perhubungan merka…Ya Allah Ya Tuhan ku tolong la hamba mu ini aku x mahu kehilangan suami ku…

  64. Assalamualaikum najib… Perkara pertama yang saya boleh katakan “SABAR”. Memang ramai yang mempunyai masalah seperti anda. Malah ada yang masalah kecil pun boleh jd seperti masalah yang sangat besar. Banyak cara yang telah diajarkan oleh pakar-pakar motivasi di negara kita ni dan kita boleh pilih cara yang paling sesuai. Sabar dan sentiasa berdoa memaafkan isteri anda. Kerana sikapnya yang seperti itu terhadap suami menunujukkan si dia menempah tiket ke neraka. Atas tiket “DURHAKA KEPADA SUAMI”. Ape pun yang berlaku sentiasalah memberi kemaafan kepada si dia kerana durhakanya menyakiti hati suami. Orang akan berkata “Ooo.. Isteri duhaka x boleh, suami x pe lak”. Ayat seperti ini kita akan dengar. Bukan saya nk membela lelaki. Tetapi kita berbalik pada hukum ALLAH. Senggara didunia apasalahnya jika kita bahgia diakhirat. Jika kita tanya sesiapa pun “Anda nk bahgia di dunia ke bahgia diakhirat?” sedia maklum kita tahu jawapannya. Apa yang perlu najib lakukan, nasihat saya kita balik pada tanggungjawab suami. Iaitu mendidik isteri. Terangkan kepadanya dengan cara yang lembut cukup melalui SMS tentang hukum Allah. Jika anda sayangkan isteri anda, biarlah dia bahgia diakhirat. Tiada perkara yang baik mudah untuk kita kecapi. Insyaallah… Semuanya dengan izin Allah….

  65. saya baru berkahwin 1 tahun belum di kurniakan zuriat.saya berkerja di petaling jaya suami di rawang .saya terpaksa tinggal berasingan dengan suami di sebabkan jarak perjalanan dan kesesakan lalu lintas.seminggu cuma 2 atau 3 kali sahaja saya akan pulang di rumah suami dengan perasaan rindu dan kasih .masalah yang saya hadapi ialah suami selalu melayan msg atau call perempuan lain bila saya tiada di rumah.dan bila saya pulang ke rumah suami perempuan akan masg dan cal suami saya ugut mcm2 pada suami saya.hati saya bergitu sedih sbb saya bergitu setia pada suami saya.kasih dan sayang saya hanya pada suami.lebih menyedihkan lagi saya dapat tahu suami saya penah terlanjur dengan perempuan satu tempat keja baru baru ni .hati saya bergitu hancur dan terlalu sedih.suami saya berubah sikap terhadap saya selalu memarahi diri saya dan mengeluarkan kata nista thdap saya dan family saya terlalau hancur hati ni bila mendengarkan kata kesat suami sya.baru saya sedar kenapa suami saya sukar untuk melupakan perempauan itu.rupa ya mereka penah terlanjur sebelum kami mendirikan rumah tangga.hati ni makin hari makin tawar dan makin hari makin tak bermakna dengan hubugan perkahwinan ni.
    saya tak tahu mahu teruskan atau tidak lagi perkahwinan ni.hati ni dah makin tawar terhadap dia.saya rasa macam tak di hargai berkorban untuk dia.dia cukup berkira terhadap saya dari nafkah zahir dan batin saya amat tidak memuaskan….
    apa yang perlu saya buat untuk menyelamatkan rumahtangga saya.walaupun hati ni dah tawar terhadap dia tapi masih ada sayang dan cinta terhadap dia….saya terlalu buntu dan sdh megenagkan nasib yang saya hadapi kecurangan dan kekurangan kasih sayang yang dia beri pada saya.

    • a,kum..
      Bila baca semua ni saya kesan satu perkara..ada yg sanggup tanggung risiko terima suami yg 2,3 kali buat kesalahan berulang(curang,berpoya-poya,menipu,zina) katanya demi anak2 @ sebenarnya malu sbb status ibu tunggal?
      Saya ibu tunggal,dicerai talak 3,saya angkut anak2 pindah tempat baru w/pon saya dah bina rumah sendiri(saya kakitangan kerajaan).rumah tu saya sewakan.skrg saya menyewa.semua kena mula dari A.Bekas suami menipu sepanjang perkahwinan,bawa anak masa dating,ada 2 anak luar nikah dgn pompuan yg sama.saya dan 4 kali tukar no fon sbb kena kacau dgn perempuan simpanannya..bagi gambar mesra mereka bersama di genting,kirim sluar dalam suami,forward mesej lucah suami…last2 saya yg kena maki ngan suami dan keluarga mertua sebab tak percaya bekas suami dah insaf.Tp allah nak tunjuk,perempuan yg sama telefon masa suami ada kat sisinya dan saya serahkan telefon pada abang ipar.masing2 terkedu…
      saya cakap dalam hati CUKUPLAHHHH!!!!saya pun manusia,takkan takde hak langsung menikmati hidup?secara diam2 saya kemas semua barang,jual perabot,mohon tukar,turun naik mahkamah uruskan kes lepas waktu kerja.teman2 bagi sokongan dan saya sedar jalan yg Allah bagi selepas tu cukup mudah.Alhamdulillah dgn anak 3 orang (7 tahun,5 tahun dan 1 tahun) saya mula hidup baru walaupun badan saya dah tak cukup kuat.tp tengok anak2 saya tau saya takkan silap.sekarang bekas suami cari saya walaupun saya tinggal kat hujung dunia.Betul hidup tu umpama roda…apa yg saya lalui sekarang berbalik pada dia semula.tapi nak mula hidup mcm dulu…saya cukup serik.
      Betul kadang2 kita sedih..tapi ramai lagi yg sayangkan kita.nasihat saya,status ibu tunggal memang berat seperti yg saya rasa..tapi saya jadi anti-sosial,duduk umah,main ngan anak2,masak apa yg mereka suka.DENDAM?Mungkin ada setelah apa yg kita buat tak dihargai…tapi saya ada harta…kereta,rumah yg saya sewakan,kerjaya tetap..dan paling penting 3 permata hati saya….cukuplah saya menagih kasih sayang dia,fikir kenapa slalu dia masam muka dgn saya,fikir nak cari duit bagi kat dia,baru dia senyum dan layan saya baik…cukuplah…

      • asalammualaikum….
        saya amat sokong ape yg kak suzanah katakan tu…zaman sekarang ni,pelbagai dugaan yg perlu kt tempuhi…saya baru sahaja berkahwin,tp saya takut bila diperlakukan seperti akak…di sini saya sarankan kepada semua kaum hawa,jangan lemah mengharungi dugaan ALLAH swt kepada kt…walaupn sy baru memasuki alam rumahtangga,tp insyaallah kt kena sedia hadapi sebarang cabaran…contohnya,sblum kt kwin,kt perlulah ada harta kt sendiri…seperti kak suzanah katakan seperti kereta,rumah,duit simpanan,kerja dan barang2 keperluan kt sendiri….sume ni penting untuk kt KAUM HAWA,sbb jika berlaku pekara yg x di ingini berlaku sekurang-kurangnya semua keperluan kt dah ada,x bergantung kepada suami yang x bertanggungjawab..ambil lah langkah ini sebelum terlambat…sy kata begitu sbb sy tidak mempunyai adk brdik prmpn,hanya emak sj yg sy ada…ape akan berlaku sekiranya emak tiada disisi,jika suami perlakukn sy seperti kak suzanah…tiada tempat untuk sy mengadu…sy perlu kuat untuk mengharungi dugaanNYA….tetapi,sy berharap dan berdoa,supaya suami sy menyangi sy,dan kekal hingga ke akhir hayat…amin…wasalam…

  66. Salam…
    Saya isteri yg terbiar angkara org ke-3..angkara suami curang..sy dpt tau suami sy curang ms dlm pantang anak kami yg KE-3…hya Allah yg tau apa perasaan sy ms tu..smpai skung masih sma..suami sndiri mengaku tidak boleh lupakan pompuan tu..dah la indon..keje GRO..kristian…sblom suami sya curang..suami sy adalah yg trbaik..tapi bila hadirnya org ke-3..sy hilang segalanya..terutama kasih syg…setiap mlm msti kuar jmpa pompuan tu..dlu smpai 2 bulan x tido kt umah..blik bila nk pegi keje sj..bla mlm hilang..x penah kena pukul..tpi sebabkn pompuan tu sy dipukul…sy dibiar..keje pergi dn balik sendiri..x kira hujan atau panas..atau ribut sekali..langsung x dihiraukan..dh berusaha..jumpa ustaz..tapi mungkin blum msnya..skung ni sy hnya berserah dn terus brdoa dn brdoa..agar dpt kembali suami sy yg dlu..rindunya pada dia hanya Allah yg mngetahui..smoga satu hari nnti sy akan dpt kembali suami sy yg dlu..smoga Allah kuatkan semangat..berikan berjuta juta kesabaran untuk sy hadapi..untuk sy tempuhi segalnya..hanya anak2 penguat sya skung ni..belah mertua seakan menyalahkan sy..yg x tau mnjaga suami..nasib baik sy bkerja..sbb suami dah abaikan segalanya..

  67. rasa takut nk kaweenn..niat hati mmg nk sgt kawin,
    HUH,,susah rupanya nk kawin ni kaannnn..sy harap bnda mcm ni x tjdi kt hdup sy..

  68. salam,
    sy sdh 4 thn berkahwin dan mempunyai seorang cahaya mata. Luahan sy ini bukanlah untuk mengaibkan lelaki ataupun si suami. Si suami tidak pernah solat atau berpuasa. Sy yg byk menasihati dia. Tetapi begitu juga sikapnya. Sepattnya dia lah yg membimbing sy, tetapi sebaliknya. Sy terus berdoa agar hatinya terbuka untuk itu. Sy kekadang malu kepada org tua sy dan ipar2 sy. Jika berkumpul mereka smua menunaikan solat ttp tidak pada si suami. Tidak ada rasa bersalah kah dia. Jika kita ingin mengubah kehidupan kita menjadi lebih baik dan senang, ttp tidak pada dia juga. Kita bekerja keras, berfikir dan berusaha menjadi pekerja yang terbaik supaya boleh membantu si suami dan anak. Dia hanya tunggu dan lihat, bersikap menagih simpati, selalu tidak cukup wang, dan bercakap kosong. Sy tahu harta tidak dibawa sampai ke mati. Tetapi jika selalu sy sahaja yg mencari wang untuk membeli keperluan rumah sperti almari dll. Smpai mana sy boleh tahan dengan sikapnya sy tidak tahu. Sy hanya berserah kepada-Nya.

Tinggalkan Jawapan

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Tukar )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Tukar )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Tukar )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Tukar )

Connecting to %s

Follow

Get every new post delivered to your Inbox.

Join 258 other followers

%d bloggers like this: